سپید_حساب_ویرا

انواع مالیات در حسابداری و مالیات مستقیم و مالیات غیرمستقیم

انواع مالیات در حسابداری

فهرست مطالب

انواع مالیات در حسابداری

مالیات در حسابداری از جایی گسترش و اهمیت یافت که به مرور زمان با افزایش وظایف دولت ها، نیاز به منابع مالی جدید جهت اجرایی کردن این وظایف به وجود آمد و دولت ها اخذ انواع مالیات از کسب وکارهای گوناگون را به صورت جدی در دستور کار خود قرار دادند.

به همین دلیل کسب و کارها نیز به ناچار با استفاده از تعریف مفهومی حسابداری و عملیات حسابداری می کوشند مالیات تخصیص یافته به فعالیت های خود را مدیریت کنند.

اما مالیات تنها مربوط به کسب وکارها نمی شود و درحقیقت باید گفت مالیات نوعی پرداختی از سوی شهروندان هر کشور به دولت آن است که در برابر ارائه خدمات عمومی از سوی دولت ها پرداخت می شود.

در صورتی که به دنبال کسب اطلاعات بیش تری در حوزه مالیات حسابداری، مالیات مستقیم و مالیات غیر مستقیم هستید به شما همراهان عزیز پیشنهاد می کنیم که تا انتهای مقاله با گروه نرم افزاری ویراتیم شرکت سپید حساب ویرا همراه باشید.

 

برای اطلاعات بیشتر درمورد سامانه مودیان سپیدار اینحا کلیک کنید

انواع مالیات در حسابداری چیست؟

در سطح بین المللی عمده ترین نوع طبقه بندی مالیات 2 دسته مالیات های مستقیم و غیرمستقیم را شامل می شود.

 

انواع مالیات های مستقیم

مالیات های مستقیم در طبقه بندی انواع مالیات در حسابداری به آن دسته از مالیات ها اطلاق می شود که به صورت مستقیم به منبع درآمد وضع خواهند شد.

به همین دلیل مالیات مستقیم متناسب با میزان درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی تنظیم می شود.

با در نظر گرفتن تعریف مالیات های مستقیم، این نوع از مالیات ها به طور مستقیم از خود مودی مالیات وصول و شامل مالیات بر درآمد و مالیات بر دارایی می شود.

در مالیات های مستقیم، پرداخت کنندگان، نام و مشخصات آنها برای دستگاه مالیاتی شناخته شده هستند و افراد بدون واسطه اقدام به پرداخت مالیات به دولت ها می کنند.

چه کسانی باید مالیات بر ارزش افزوده بدهند؟

 

مالیات بر ارزش افزوده یعنی چه؟

 

تعریف مالیات های مستقیم

الف) مالیات بر دارایی یا ثروت

مالیاتی است که از مایملک شخص حقیقی وصول می شود و می تواند 2 منبع دارایی و سرمایه را برای اخذ مالیات تحت پوشش قرار بدهد.

مالیات بر ارث

بر اساس قانون مالیاتی کشور تمام اموال و دارایی های باقی مانده از متوفی که به وراث به ارث می رسد، مشمول مالیات هستند.

حق تمبر

براساس با نظر قانون گذار مالیات های مستقیم در دسته بندی انواع مالیات در حسابداری، حق تمبر به عنوان زیرمجموعه مالیات های مستقیم معرفی شده است،

درحالی که برخی به سبب نوع پرداخت این مالیات و این که به صورت مستقیم از خود مودی وصول نمی شود، آن را در گروه مالیات های غیرمستقیم قرار می دهند.

تعریف مالیات های مستقیم 

ب) مالیات بر درآمد

در مالیات مستقیم بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی ماخذ اصلی مالیات به حساب می آیند، نه ثروت و دارایی آنها. به این ترتیب به آن چه از طریق ثروت و نیروی کار به تولید می رسد مالیات تعلق خواهد گرفت.

انواع مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد بر پایه قانون مالیاتی کشور به زیرمجموعه های زیر تقسیم می شود:

مالیات بر درآمد املاک

به درآمد حاصل از اجاره دادن ملک یا فروش آن، درآمد املاک می گویند که به این نوع از درآمدها مالیات تعلق می گیرد.

در مالیات بر اجاره ملک، بعد از کسر هزینه ها و استهلاک ها از میزان اجاره دریافتی به میزان 25 درصد نرخ مالیات تعیین می شود.

مالیات بر درآمد کشاورزی

از زمانی که دولت ها به اهمیت کشاورزی در رونق اقتصادی پی بردند، در راستای پشتیبانی از سرمایه گذاری و اشتغال در زمینه کشاورزی، درآمدهای کشاورزی را از مالیات معاف کردند.

به همین علت فعالیت های کشاورزی، دامپروری، پرورش ماهی و طیور، دامداری، احیای جنگل ها و باغ ها از پرداخت مالیات معاف هستند.

 مالیات بر درآمد حقوق

روش پرداخت این نوع از مالیات به صورت غیرمستقیم تعریف شده است. به این معنا که کارفرما پس از محاسبه حقوق و مالیات مربوط به آن، نرخ مالیات را از حقوق کارمند کسر و به خزانه دولت واریز خواهد کرد.

اغلب مالیات ها به صورت سالیانه محاسبه و پرداخت می شوند اما مالیات بر درآمد حقوق یک استثناست که به صورت ماهیانه پرداخت می شود.

مالیات بر درآمد مشاغل

براساس این نوع مالیات، درآمدی که شخص حقیقی به واسطه اشتغال در مشاغل به دست می آورد، مشمول مالیات می شود.

جهت محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل، ضرورت دارد کل فروش کالاها و خدمات را محاسبه و کلیه هزینه های انجام شده و استهلاک را از آن کسر کرد.

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

جمع درآمد شرکت ها و درآمد ناشی از فعالیت های سودآور سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف در ایران یا خارج از کشور به دست می آیند،

پس از محاسبه زیان حاصل از منابع غیرمعاف و کسر معافیت های مقرر به استثنای مواردی که طبق مقررات دارای نرخ جداگانه هستند، مشمول مالیات به میزان 25 درصد می شود.

آیا با فرایند دادرسی مالیاتی آشنایی دارید؟


دادرسی مالیاتی یعنی چه؟

 

درآمدی که شخص حقیقی یا حقوقی به صورت بلاعوض یا از راه معاملات محاباتی، به صورت جایزه و هر عنوان دیگری به صورت نقدی و یا غیرنقدی به دست می آورد، مشمول مالیات بر درآمد اتفاقی است.

 

انواع مالیات های غیرمستقیم

مالیات غیرمستقیم در تقسیم بندی انواع مالیات در حسابداری مالیاتی است که بر کالاها و خدمات مشخصی وضع و به طور غیرمستقیم به اشخاص مرتبط می شود.

این نوع از مالیات جنبه غیردائمی دارد و تحت عنوان مصرف یا تولید کالا و خدمات به محصولات تعلق می گیرد. مالیات غیرمستقیم، مالیاتی است که به طور غیرمستقیم بر کالای مصرفی وضع می شود و درحقیقت مصرف کننده کالا موظف به پرداخت مالیات آن خواهد بود.

البته مالیات های غیرمستقیم خود به 3 دسته حقوق و عوارض گمرکی، مالیات بر مصرف و مالیات بر ارزش افزوده تقسیم می شوند.

به کمک سپیدار مالیات کسب و کار خود را محاسبه کنید

برای اطلاع از امکانات نرم افزار سپیدار و مشاهده دمو نرم افزار حسابداری سپیدار با بهترین نمایندگی نرم افزار حسابداری سپیدار در تهران تماس حاصل کنید.

همچنین مشاوره کارشناسان سپیدار را از دست ندهید و جهت برخورداری از تخفیف های نرم افزار حسابداری و موبایل اپلیکیشن سپیدار بهترین بسته ممکن برای کسب و کار و محاسبه دقیق مالیات خود را انتخاب و خریداری کنید.

در انتظار چه هستید؟ با ویراتیم تماس بگیرید.

این صفحه را به اشتراک بگذارید .

به این مطلب امتیاز دهید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با سپید حساب ویرا

حسابداری تولیدی سپیدار

بسته تولیدی سپیدار

  •  کاهش اتلاف مواد اولیه در خط تولید
  • کنترل خروج مواد اولیه از انبار
  • کنترل ورود محصولات به انبار محصول
  • تعیین حداقل و حداکثر موجودی هر کالا
دسته بندی های بلاگ