سپید_حساب_ویرا

نحوه كار با ماشین حساب حسابداری

فهرست مطالب

کلید(GT (Grand total

با استفاده از این ویژگی کاربر می تواند جمع نتایج چند عمل محاسباتی متوالی را در یک زمان محاسبه نماید . کافیست پس از انجام هر عمل محاسباتی کلید = (مساوی ) را فشرده ، در انتهای محاسبات با فشردن کلید GT، جمع نتایج تمامی محاسبات قبلی روی نمایشگر ماشین حساب نمایان خواهد شد .

 

نمایندگی سپیدار سیستم

 

کلید TAX+ ، TAX-

با استفاده از این قابلیت کاربر با یک بار تنظیم درصد مالیاتی پرداختی خویش در حافظه دستگاه ، می تواند در معاملات آتی خویش رقم نهایی فروش به مشتریان را با احتساب مالیات تنها با فشردن کلید TAX محاسبه نماید و از صرف زمان اضافی جهت محاسبه رقم مالیات و اضافه نمودن آن به رقم نهایی فاکتور خود جلوگیری به عمل آورد .

 

عملکرد کلید MU

بعضی از ماشین حساب ها کلید MU دارند که کار به علاوه چند درصد را انجام می دهد .
مثلا 100 ضربدر MU 20 جواب 120 را نشان می دهد . یعنی 100 به علاوه 20 درصد .
اما کار کلید MU که بسیار برای حسابداران عزیز مفید می باشد :
زمانی که عددی داریم و می خواهیم درصدی را از عدد سوم دیگری کم کنیم (که باید محاسبه شود) که به عدد موجود دست یابیم :
به طور مثال عدد 100 را داریم ، می خواهیم طوری محاسبه کنیم که اگر از مبلغ x (ایکس) به طور مثال 5% کسر شود ، مانده 100 شود .
MU 5/100 = عدد مورد نظر
حال اگر عدد مورد نظر را – 5% کنیم ، عدد 100 بدست می آید .

 

عملکرد کلید CE

بدین صورت است که در صورت درج نادرست یک عدد (خصوصا بین چندین عدد متوالی باشد) می توانید با فشردن این کلید ، همان عدد ناصحیح را اصلاح کرده و عملیات را ادامه دهید . خاصیت این کلید وقتی است که تعداد زیادی رقم را به ماشین حساب داده باشید و به منظور جلوگیری از دوباره کاری بخواهید از آن استفاده کنید .
به طور مثال فرض می کنیم :
5 +9 + 10 + 14 + 17 + …. حالا اگر متوجه شدید که عدد 17 را اشتباه وارد کرده اید و به جای آن باید عدد 20 را وارد می کردید ، بدین منظور شما بعد از ورود عدد 17 ، باید کلیدCE رابزنید تا آخرین مدخل صفر شود و بتوانید به جای آن ، عدد 20 را وارد کنید .

 

کلید IT

وظیفه این کلید شمارش اعداد وارد شده است .
کلید های M ، M- ، MRC
جهت جمع یا تفریق نتایج چندین نتیجه . برای مثال : 2 + 3 = 5 ، 3 * 2 = 6 ، 4 * 2 = 8
بعد از هر عملیات کلید M مثبت یا منفی را میزنیم و در آخر کلید MRC را برای جمع یا تفریق نتایج بدست آمده می زنیم .

 

کلید TM

برای وارد کردن ساعت به صورت (ساعت/ دقیقه/ ثانیه) و انجام اعمالی مانند جمع یا تفریق ساعت های مختلف .

نکته :
یکی از موارد استفاده از کلید CE در ماشین حساب هایی که کلید چک کن دارند هم قابل استفاده است ، با این خاصیت که بعد از اتمام عملیات و در صورت چک کردن اعداد ممکن است به عددی برسیم که جایگاهی در عملیات ما نداشته باشد مثلا به جای عدد 100 ، عدد 1000 را وارد کرده باشیم .
در این حالت وجود کلید correct هم برای این اصلاح ضروری است ، بدین صورت که ابتدا کلید correct را فشار می دهیم و سپس کلید CE را و بعد عدد 100 را وارد و دوباره کلید correct را می زنیم که با این عمل عدد 100 به جای عدد 1000 جایگزین می کنیم .

 

کلید FEED

در ماشین حساب هایی که مجهز به چاپگر برای کنترل مقادیر وارد شده هستند ، این کلید بدین صورت عمل می کند که با هر بار زدن این کلید ، رول کاغذ یک خط بالاتر می رود . (برای جداسازی و ایجاد فاصله بین محاسبات مختلف)

 

کلید های +TAX ، -TAX و SET

بدین صورت که ابتدا عددی را که می خواهیم به عنوان نرخ تعریف شود ، وارد کنید بعد بسته به اینکه این عدد قرار است کم یا اضافه شود ، یکی از کلید های +TAX یا –TAX را میزنیم و بعد هم دکمه SET را میزنیم . حالا این نرخ در حافظه ذخیره می شود و شما هر وقت که عدد مورد نظر را وارد کنید ، فقط کافیست دکمه TAX را بلافاصله فشار دهید تا درصد آن عدد را برایتان محاسبه کند (بدون اینکه دکمه ضرب را بزنید) .
برای مثال اگر بخواهید نرخ 25% را تعریف کنید به این تریب وارد می کنیم : 25/ TAX/ SET .
حالا اگر بخواهید این کار خود را لغو کنید ، همین کار را با عدد صفر انجام می دهیم یعنی به جای 25 ، صفر را وارد می کنید و اگر هم خواستید عدد دیگری وارد کنید به همین ترتیب عدد مورد نظر را وارد می کنید . توجه داشته باشید که شما فقط می توانید یک نرخ داشته باشد .

این صفحه را به اشتراک بگذارید .

به این مطلب امتیاز دهید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با سپید حساب ویرا

حسابداری تولیدی سپیدار

بسته تولیدی سپیدار

  •  کاهش اتلاف مواد اولیه در خط تولید
  • کنترل خروج مواد اولیه از انبار
  • کنترل ورود محصولات به انبار محصول
  • تعیین حداقل و حداکثر موجودی هر کالا
دسته بندی های بلاگ