سپید_حساب_ویرا

پنج تکنولوژی نوظهور

پنج تکنولوژی نوظهور

فهرست مطالب

درباره‌ی پنج تکنولوژی نوظهور چه می دانید ؟ در سال ۱۹۷۵ که بیشتر میزهای کاری هنوز از ماشین تحریرهای دستی استفاده می کردند، فعالان عرصه تکنولوژی مشغول پیش بینی در مورد آینده کامپیوتر ها در محیط کار بودند. به عقیده آن ها کامپیوتر ها پتانسیل زیادی برای پردازش کلمات و اتوماسیون نشان می دادند، اما آیا برای استفاده عمومی به اندازه کافی برای کاربران مناسب بودند؟ بر خلاف پیش بینی های منفی افرادی که در آن زمان از ماشین تحریر استفاده می کردند، همه ما می دانیم که این ماجرا به کجا انجامیده است. حتی سیلی از نوآوری های دیگر به دنبال آن جاری شده است: اینترنت، ایمیل، گوشی های هوشمند، Wi-Fi، جی پی اس و بسیاری ابزارهای دیگر. با سپید حساب ویرا همراه باشید تا مطلب کاملی را در مورد این موضوع فرا گیرید.

 

نرم افزار حسابداری سپیدار

 

معرفی و بررسی پنج تکنولوژی نوظهور

تکنولوژی های انقلابی اکنون در چه مسیری قرار دارند؟ در اینجا پنج تکنولوژی را که کار شناسان در حال بررسی آن ها هستند و پیش بینی می کنند تا سال ۲۰۲۰ به ابزارهای متداولی در محیط کار تبدیل می شوند، معرفی می کنیم:

۱)  ربات هایی به عنوان کارمندان دورکار

وقتی ماریسا میر، مدیر عامل یاهو، در اوایل سال ۲۰۱۳ اعلام کرد هیچ یک از کارمندان این شرکت دیگر حق ندارند دورکاری کنند، سر و صدای زیادی در رسانه ها بلند شد. اما در سال ۲۰۲۰ پیشرفت هایی که در سرعت ارتباطات اینترنتی و شبکه ای تلفن همراه به وجود می آید، میزان ارتباطات مخابراتی را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد و تکنولوژی هم متناسب با آن رشد خواهد کرد.

در چنین شرایطی، تکنولوژی هایی مانند «ربات بیم» نقش مهمی ایفا می کنند. این ربات های دورکار یک و نیم متری دارای صفحه نمایشگری هستند که تصویر ویدوئی یک کارمند دورکار را نشان می دهند. کارمند می تواند از داخل خانه ربات را به هر شکلی کنترل کند و مثلا کاری کند که ربات در کل دفتر کار حرکت کند. میکروفون ها و دوربین هایی هم که به آن وصل است، باعث می شود آن کارمند از همه اتفاقاتی که در دفتر می افتد با خبر باشد.

با استفاده از این ربات ها می توان در جلسات کاری حضور داشت و با کارمندان در محیط های کاری مختلف ارتباط برقرار کرد. حتی دو ربات که توسط دو کارمند مختلف از خانه اداره می شوند، می توانند با هم تعامل داشته باشند و از طریق صفحه نمایش با هم گفت وگو کنند.

ربات های دورکار یک و نیم متری دارای صفحه نمایشگری هستند که تصویر ویدوئی یک کارمند دورکار را نشان می دهند. کارمند می تواند از داخل خانه ربات را به هر شکلی کنترل کند و مثلا کاری کند که ربات در کل دفتر کار حرکت کند.

اما ممکن است این سوال مطرح شود که نحوه کنترل این ربات ها چگونه است؟ طراح ربات بیم می گوید «داشتن اندکی تجربه در بازی های ویدئویی در این زمینه کمک کننده است. نحوه کار با ربات های بیم بسیار آسان است و ظرف چند دقیقه می توانید بر آن تسلط بیابید.»

این ربات ها به آهستگی اما به طور پیوسته جای خود را در محیط های کاری ما، به خصوص در کارهای خدماتی باز می کنند. به عنوان مثال، یکی از اولین موفقیت های این ربات ها در محیط بیمارستان و پرستاری در منزل بوده است. البته مشکلاتی هم که ممکن است برای کنترل این ربات ها وجود داشته باشد، به ساختار آن ها بستگی دارد.

اینکه آیا ربات باید دری را باز کند؟ از پله ای بالا برود؟ بین چندین ساختمان رفت و آمد کند؟ آیا در همه نقاط امکانات Wi-Fi وجود دارد؟ و در نهایت اینکه قبل از تمام شدن شارژ و خاموش شدن ربات، امکان شارژ مجدد آن وجود دارد؟ به هر حال، باید به یاد داشته باشیم که وارد صنعت جدیدی می شویم. تعدادی از این ربات ها در چند سال گذشته وارد بازار شده و چند ربات دیگر هم در آستانه ورود به بازار هستند.

۲)  سنسورهایی که در همه جا حضور داند

در حال حاضر، ما می توانیم به اپلیکیشن هایی برای تشخیص صدا یا اعصاب صورت دسترسی داشته باشیم. اما حداقل طبق اعلام مرکز تصورگرایی مایکروسافت، در سال ۲۰۲۰ این تکنولوژی پیشرفت خواهد کرد و در همه جا حضور خواهد داشت. این مرکز تابلوی اعلان تحقیقات شرکت مایکروسافت در مورد داده های بزرگ، کنترل زبان بدن و فراگیری ماشین است.

به عنوان مثال، طی یک مکالمه تلفنی، سنسور تشخیص صدا در پشت زمینه دائما کار می کند تا مفهوم مشخصی را که مد نظر ما است پیدا کند و آن را برگزیند؛ مثلا اگر در مکالمه به تاریخ جلسه ای اشاره شود، سنسور ها آن تاریخ را ثبت کرده و به تقویم گوشی شما اضافه می کنند. از این تکنولوژی می توان در ترجمه های هم زمان هم استفاده کرد.

همچنین دیگر لازم نیست برای ابزارهای شخصی مانند کامپیو تر یا موبایلتان پس وورد بگذارید، چون سنسورهای تشخیص اعصاب صورت فقط به شما اجازه استفاده از دستگاه را می دهند و با شناسایی غریبه ها، امکان استفاده از دستگاه را به آن ها نمی دهند.

۳)  پرینت سه بعدی

اگر در کارتان با طراحی سروکار دارید، به زودی دستگاه پرینتر سه بعدی روی میز کارتان قرار خواهد گرفت. این تکنولوژی اشیاء سه بعدی را با استفاده از موادی مانند پلاستیک، به صورت لایه به لایه و بر اساس طرحی که وارد کامپیو تر شده تولید می کند. این دستگاه به طراحان اجازه می دهد مفاهیم مد نظر خود را دقیقا در پشت میزشان الگوسازی کنند و بنابراین می توانند از یک طرح چند الگو بسازند و خطاهای طراحی خود را سریع تر شناسایی کنند.

همچنین با استفاده از این دستگاه می توان اشیایی مانند اندام های مصنوعی را با قیمتی ارزان تر از روش های قدیمی تولید کرد. اولین پرینتر سه بعدی در سال ۱۹۸۴ تولید شد، اما با آغاز قرن ۲۱ فروش این دستگاه رشد زیادی داشته و قیمت آن هم به شدت کاهش یافته است.

تکنولوژی پرینت سه بعدی برای الگوسازی با استفاده از اپلیکیشن هایی در معماری، عمران، طراحی صنعتی، اتومبیل سازی، هوافضا، مهندسی، مهندسی ساختمان، صنایع پزشکی و دندانپزشکی، بیوتکنولوژی، طراحی لباس، جواهرسازی، لنز، آموزش، سیستم اطلاعات جغرافیایی، صنایع غذایی و بسیاری از حوزه های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

۴)  کنترل حرکات بدن

ابزارهای مدرن کنترل حرکات بدن به کاربران اجازه می دهند به جای استفاده از ماوس و کیبورد کامپیوترهای خود را با حرکات طبیعی دست کنترل کنند. با اینکه این تکنولوژی هنوز جدید است، اما تولیدکنندگان این ابزار ها همچنان در حال پیشرفت و توسعه محصولات خود هستند. مثلا شرکت HP به تازگی اعلام کرده تکنولوژی حرکات بدن خود به نام Leap Motion Controller را با شرکت «سلکت کامپیو تر» تلفیق می کند.

این ابزار از چراغ های ال ای دی وابسته به نور مادون قرمز و دوربین هایی برای تشخیص حرکات بدن با دقتی بالا تر از یک میلیمتر استفاده می کند و آن را به فرمان های کامپیوتری تبدیل می کند. انتظار می رود این تکنولوژی به تجربه طبیعی تری در ارتباط انسان با کامپیو تر تبدیل شود.

به عنوان مثال، سخنرانان، هنگام انجام سخنرانی خود می توانند به جای کلیک کردن روی دکمه لپ تاپ خود برای عوض کردن تصاویر اسلایدهایی که به مخاطبین نشان می دهند، از حرکات بدن استفاده کنند.

۵)  دستگاه های واقعیت افزوده

امروزه با استفاده از گوشی های هوشمند و تبلت هایمان می توانیم عکس یا فیلم بگیریم یا جهت ها را پیدا کنیم، اما در سال ۲۰۲۰ ابزارهای خارجی که می پوشیم یا به بدنمان وصل می کنیم، جای گوشی و تبلت را می گیرند.

عینک گوگل یا گوگل گلس، نوعی کامپیو تر با نمایشگر سربند اپتیک است که می توانیم آن را به چشممان بزنیم و اطلاعات مفیدی از دنیای واقعی بگیریم؛ یعنی می توانیم به طور مستقیم از طریق دستگاه عکس بگیریم یا جهت ها را پیدا کنیم.

عینک گوگل یا گوگل گلس، نوعی کامپیو تر با نمایشگر سربند اپتیک است که می توانیم آن را به چشممان بزنیم و اطلاعات مفیدی از دنیای واقعی بگیریم؛ یعنی می توانیم به طور مستقیم از طریق دستگاه عکس بگیریم یا جهت ها را پیدا کنیم. این عینک توسط مرکز تحقیق و توسعه شرکت گوگل تولید شده و هدف آن تولید کامپیوتری است که همه جا در دسترس باشد.

عینک گوگل اطلاعات را در فرمتی مشابه هندزفری گوشی های هوشمند به نمایش می گذارد که از طریق فرمان های صوتی از طریق زبان طبیعی می تواند با اینترنت ارتباط داشته باشد. اپلیکیشن هایی که در این دستگاه استفاده می شوند، درست مثل گوشی های هوشمند و تبلت ها نامحدودند.

این عینک قرار است در اواخر سال ۲۰۱۳ به طور عمومی عرضه شود، اما از آنجایی که فریم های آن در حال حاضر لنز متناسب با آن را ندارد، شرکت گوگل مشارکت با خرده فروشی هایی مانند Ray-Ban یا Warby Parker را مورد بررسی قرار داده و یا حتی ممکن است خود این شرکت فروشگاه های خرده فروشی تاسیس کند و به مشتریان اجازه دهد این دستگاه را امتحان کنند.

در ۲۱ ژوئن ۲۰۱۳ پدرو گویلن، پزشک اسپانیایی، اولین فردی بود که تصاویر عمل جراحی خود را با استفاده از عینک گوگل منتشر کرد. تصاویر این جراحی که کار گذاشتن پلاتین در زانوی یک بیمار ۴۹ ساله بود، با نمایشگر سربند به طور زنده از طریق اینترنت منتشر شد و باعث شد پزشک دیگری، به عنوان کار شناس در جراحی مشارکت داشته باشد.

شرکت گوگل در حال کار کردن روی تولید مدل هایی از این عینک است که با لنزهای طبی هم کار می کنند. در نهایت باید گفت با اینکه چند سال مانده تا استفاده از این تکنولوژی ها در محیط کار رواج پیدا کند، اما متخصصین حوزه IT می توانند آزمایش و آماده کردن این ابزار ها را شروع کنند تا اطمینان حاصل کنند پهنای باند پرسرعت و شبکه های ویدئویی به درستی کار می کند.

به علاوه آن ها می توانند پایگاه های میزبان رایانش ابری را که در پردازش و ذخیره سازی داده های به دست آمده توسط سنسورهای این ابزار ها مفید است، شکل دهند. بنابراین، می توانید خود را برای آینده ای با تکنولوژی های پیشرفته هر چه بیشتر آماده کنید.

این صفحه را به اشتراک بگذارید .

به این مطلب امتیاز دهید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با سپید حساب ویرا

حسابداری تولیدی سپیدار

بسته تولیدی سپیدار

  •  کاهش اتلاف مواد اولیه در خط تولید
  • کنترل خروج مواد اولیه از انبار
  • کنترل ورود محصولات به انبار محصول
  • تعیین حداقل و حداکثر موجودی هر کالا
دسته بندی های بلاگ