ارائه مشاوره مالیاتی در رابطه با مالیات بر عملکرد

مالیات بر عملکرد
  1. خود اظهاری:

در روش خود اظهاری، شخص حقیقی و یا حقوقی خود اعلام می دارد که چه مقدار درآمد در طی سال مالیاتی به دست آورده و در ازای آن درآمد بر مبنای قانون باید چه مقدار مالیات پرداخت کند. در این روش با تکمیل اظهارنامه عملکرد که شامل میزان درآمد، هزینه ها، استهلاک ها و میزان حقوق کارمندان می باشد که آنرا به اداره مالیاتی ارسال می‌نماییم. پس از رسیدگی و بررسی اظهارنامه و مدارک و مستندات حسب مورد توسط حوزه مالیاتی مربوطه و محاسبه معافیت‌ها، مبلغ نهایی مالیات قابل پرداخت به مودی اعلام می شود.

 

2.مالیات علی الراس:

در صورتی مالیات به این روش محاسبه میگردد که اظهارنامه ارائه شده مورد پذیرش سازمان مالیاتی نباشد و یا مودی از ارائه اظهارنامه عملکرد خود خودداری نموده یا مؤدی به درخواست کتبی اداره امور مالیاتی ‌مربوطه از ارائه دفاتر و یا مدارک حساب در محل کار خود خودداری ‌نماید در این صورت اداره مالیاتی، مالیات مربوطه را به صورت علی الراس محاسبه نموده و سپس نتیجه را به مودی اعلام می دارد.

 نکات مهم:

نکته ١- آخرین مهلت ارسال اظهارنامه عملکرد سال ۹۴ اشخاص حقوقی (شرکت‌ها) سی و یکم تیرماه ۹۵ است. و برای اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) سی و یکم خرداد ماه می باشد.

نکته ٢- عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر، موجب عدم برخورداری از هر گونه معافیت مالیاتی و تعلق جرایم غیر قابل بخشودگی خواهد شد.

نکته ۳- در اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم که از ابتدای سال ۱۳۹۵ قابل اجرا می باشد جریمه عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر، برای اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل سی درصد (۳۰%) مالیات متعلق، که غیرقابل بخشودگی می باشد و برای سایر مودیان ده درصد (۱۰%) مالیات متعلق تصویب شده است.

نکته ۴- جریمه مالیات پرداخت نشده در موعد مقرر، دو و نیم درصد (٢.۵%) مالیات به ازای هر ماه نسبت به مدت تأخیر از سررسید پرداخت، خواهد بود.

نکته ۵- در صورتیکه مکلف به نگهداری دفاتر قانونی باشید در صورت عدم تسلیم ترازنامه و حساب سود و زیان یا عدم ارائه دفاتر، مشمول جریمه ای معادل بیست درصد (٢۰%) برای هر یک از موارد مذکور خواهید بود.