سپید_حساب_ویرا

رسم نمودار در اکسل

فهرست مطالب

یکی از بهترین راه‏ های ارائه اطلاعات و گزارش ‏ها، نمودارها هستند. نمودارها بدلیل ویژگی‏ هایی که دارند، اختلاف‏ها، نقاط حساس و … بطور کلی تحلیل وضعیت رو تسهیل می ‏کنند. با توجه به تنوع و امکانات گرافیکی جذابی که وجود داره، رسم نمودار در اکسل از اهمیت ویژه ‏ای برخوردار هست. تسلط به نمودارها، یکی از موارد بسیار مهم در تهیه داشبوردهای مدیریتی است. اینکه هر نمودار چه کاربردی داره، چطور رسم میشه و برای نمایش چه موضوعاتی استفاده میشه خیلی مهمه. در این آموزش نکات مهمی که باید در رسم نمودار رعایت کنیم رو توضیح میدم:

 انتخاب نمودار متناسب با جنس داده ها

این نکته خیلی اهمیت داره که بدونیم روی چی میخوایم تمرکز کنیم و هدفمون از رسم نمودار روی این داده ها چی هست. با توجه به این نکته و شناخت انواع نمودار، می تونیم نمودار متناسب با داده هامون رو انتخاب کنیم. مثلا برای نمایش روند و جریان، از نمودار خطی Linear استفاده میشه. یا برای مقایسه دو سری داده در کنار هم، عموما از نمودار ستون Column استفاده میشه. نمودار Scatter برای نمایش پراکندگی داده ها و نمایش نقاط تمرکز داده ها استفاده میشه و … .

شناخت اجزای نمودار

برای رسم نمودار در اکسل ، شناخت اجزای نمودار و تطبیق اونها با داده ها به ما در چیدن داده ها کمک میکنه. مثلا اینکه بدونیم از بین داده هامون، کدومش محور افقی رو باید نشون بده، کدومش محور عمودی، داخل نمودار داده ها چطور نمایش داده بشن، چیا با هم مقایسه بشن، هر جزء نمودار چه شکلی باشه (مثلا یک سری داده ستونی و یک سری دیگه خطی باشه) و … اگه بتونیم اینها رو بصورت مفهومی برای خودمون روشن کنیم، در چیدن داده ها در جای مناسب موفق خواهیم بود. نموداری داریم که دمای هوا را در روزهای یک هفته نمایش میده. علاوه بر این میخوایم میانگین کل این هفته رو هم نمایش بده که بتونیم تشخیص بدیم. خب میدونم که توی نمودارم بادی روزهای هفته رو به عنوان محور افقی و دمای هوا رو در محور عمودی. از طرفی میخوام دمای هوا رو در هر روز بصورت نقطه ای نشون بدم و بهتره که (بنا به تشخیص خودم) نمودار میانگین دما رو بصورت خطی نمایش بدم تا بتونم مقایسه کنم که چه روزهایی بالای میانگین بوده، چه روزهایی زیر میانگین؟

شناخت اجزای نمودار در اکسل

شکل ۱- رسم نمودار در اکسل – نحوه چیدن داده ها با توجه به نیاز و خواسته کاربر

همونطور که مشاهده می کنید، طبق خواستمون، میانگین رو بصورت خطی و دمای هر روز رو بصورت نقطه ای نمایش دادیم و با یک نگاه متوجه میشیم که ۳ روز از هفته زیر میانگین و ۴ روز از هفته دما بالای میانگین کل هفته بوده است.

نکته:
موضوع خیلی مهمی که باید بهش توجه داشته باشیم، جهت صفحه اکسل (Right To Left/Left To Right) هست. یعنی اگه صفحه راست به چپ هست، حتما باید دقت کنیم که محور ایکس نمودار باید سمت راست داده ها قرار بگیره. اشتباهی که افراد مرتکب میشن اینه که مثلا صفحه راست به چپه ولی داده ها رو مطابق شکل ۲ چیدن و نمودار رو رسم کردن. که این باعث میشه نمودار اشتباه رسم بشه.

شناخت اجزای نمودار

شکل ۲ – رسم نمودار در اکسل- نحوه چیدمان صحیح داده ها با توجه به جهت صفحه

رسم کردن نمودار در اکسل

بعد از چیدن داده ها متناسب با نمودار، کافیه محدده داده ها رو انتخاب کنیم و از تب Insert، روی نمودار دلخواه کلیک کنیم. با این کار، نمودار رسم میشه و اگر چینش داده ها صحیح باشه، نمودار به درستی رسم خواهد شد.

انجام تنظیمات گرافیکی

بعد از اینکه نمودار رسم شد، حالا باید تنظیمات گرافیکی دلخواه رو روی نمودار اعمال کنیم. تنظیمات نمودار به دو دسته تقسیم میشه که با کلیک روی نمودار دو تب Design و Format فعال میشه که همه تنظیمات در دسترس هست. در تب Design ساختار نمودار، نوع نمودار، محورهای نمودار، ساختار یا همون Chart Layout و تنظیماتی از این دست رو می بینید. در تب Format هم همه تنظیمات مربوط به رنگ، سایه، فرمت های عددی و … مربوط به همه اجزای نمودار رو مشاهده میکنید. تنظیمات موجود در تب Format از نوار سمت راست اکسل نیز در دسترس هست که بهترین راه برای استفاده از آن، روش زیر هست. یعنی یک بار Format رو انتخاب کنیم و بعد روی هر قسمت نمودار کلیک کنیم. به این ترتیب در سمت راست تنظیمات فرمت مربوط به همون قسمت رو می بینید.

رسم کردن نمودار در اکسل

همونطور که می بینید، پس از انتخاب Format، با کلیک برای روی هر قسمت از نمودار، تنظیمات فرمت مربوط به همون قسمت از نمودار ظاهر میشه. تنظیمات گرافیکی و فرمت نمودار در اکسل بسیار بسیار مفصل هست و نکته های فراوان زیادی داره و تسلط به این موضوع اهمیت زیادی داره.

در این آموزش به معرفی اجمالی رسم نمودار در اکسل پرداختیم

این صفحه را به اشتراک بگذارید .

به این مطلب امتیاز دهید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با سپید حساب ویرا

حسابداری تولیدی سپیدار

بسته تولیدی سپیدار

  •  کاهش اتلاف مواد اولیه در خط تولید
  • کنترل خروج مواد اولیه از انبار
  • کنترل ورود محصولات به انبار محصول
  • تعیین حداقل و حداکثر موجودی هر کالا
دسته بندی های بلاگ