سپید_حساب_ویرا

بهای تمام شده در موسسات تولیدی

تراز آزمایشی

فهرست مطالب

بهای تمام شده در موسسات تولیدی – نظام ادواری :

 

در موسسات تولیدی که از نظام ادواری نگهداری حساب موجودیها ، برای تعیین بهای تمام شده کالای ساخته شده استفاده می نمایند ، نحوه عمل به این صورت است که حسابهای « موجودی مواد » ، « موجودی کالای در جریان ساخت » و « موجودی کالای ساخته شده » در طی دوره مالی فعالیت ندارند و در پایان دوره مالی اصلاح می شوند .

 

 

اصلاح حسابهای « موجودی مواد » و « موجودی کالای در جریان ساخت » با استفاده از « خلاصه حساب تولید » صورت می گیرد .

 

اصلاح حساب « موجودی کالای ساخته شده » با استفاده از « خلاصه حساب سود و زیان » انجام می گیرد

 

پس از اصلاح حسابهای موجودیهای جنسی ، حسابهای تولیدی (خرید و حسابهای وابسته به خرید ، دستمزد مستقیم و سربار ساخت ) به  « خلاصه حساب تولید » بسته می شوند .

 

در این مرحله « خلاصه حساب تولید » قیمت تمام شده کالای ساخته شده را طی دوره مالی نشان می دهد که به « خلاصه حساب سود و زیان » بسته می شود . با بسته شدن حساب فروش و حسابهای وابسته به فروش و نیز حسابهای هزینه های عملیاتی به « خلاصه حساب سود و زیان » ، سود یا زیان دوره مالی مشخص می شود .

 

 

در پایان دوره مالی صورت حساب تولید (صورت بهای تمام شده کالای ساخته شده ) بر اساس اطلاعات مندرج در « خلاصه حساب تولید » تنظیم می شود .

 

به این ترتیب که ابتدا مواد مستقیم مصرفی محاسبه می شود و به همراه دستمزد مستقیم و هزینه های غیر مستقیم تولید (سربار) به موجودی کالای در جریان ساخت اول دوره اضافه می گردد تا اینکه کالای در جریان ساخت طی دوره بدست آید . سپس موجودی کالای در جریان ساخت آخر دوره کسر می شود تا اینکه بهای تمام شده کالای ساخته شده در طی دوره مشخص گردد

 

 

 

این صفحه را به اشتراک بگذارید .

به این مطلب امتیاز دهید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با سپید حساب ویرا

حسابداری تولیدی سپیدار

بسته تولیدی سپیدار

  •  کاهش اتلاف مواد اولیه در خط تولید
  • کنترل خروج مواد اولیه از انبار
  • کنترل ورود محصولات به انبار محصول
  • تعیین حداقل و حداکثر موجودی هر کالا
دسته بندی های بلاگ