سپید_حساب_ویرا

تعریف هزینه های کوتاه و بلند مدت

کنترل داخلی دریافتها و پرداختهای نقدی

فهرست مطالب

هزینه های کوتاه و بلند مدت

در تعریف اصطلاح ‘بلندمدت’ برعکس اصطلاح ‘کوتاه مدت’ مشکل چندانی وجود ندارد. ‘بلندمدت’ مدت زمانی است که در طول آن مؤسسه تولیدی می تواند مقادیر کلیه منابع تولیدی مورد استفاده خود را (چه ثابت و چه متغیر) در هر واحد زمان تغییر دهد. بنابراین ، در بلندمدت کلیه منابع تولیدی قابل تغییر هستند و دیگر موردی ندارد که منابع را به دو گروه ثابت و متغیر تقسیم بندی نمائیم. مؤسسه تولیدی می تواند در بلندمدت تشکیلات تولیدی خود را از یک واحد بسیار کوچک به یک واحد بسیار بزرگ و یا بالعکس تبدیل نماید. به علاوه ، در بلندمدت وسعت تشکیلات تولیدی را می توان بی نهایت بار تغییر داد.

هزینه هاى کوتاه مدت

منظور از ‘کوتاه مدت’ مدت زمانى است به قدرى کوتاه که مؤسسه تولیدى در طول آن قادر نیست مقادیر برخى از منابع تولیدى مورد استفاده خود را تغییر دهد (۱). البته ما مى توانیم این مدت زمان را به قدرى کوتاه تصور کنیم که مؤسسه تولیدى در طول آن اصولاً قادر به تغییر مقدار هیچ یک از منابع تولیدى مورد استفاده خود نباشد. ولى در حالى که مدت زمان موردنظر را طولانى تر مى کنیم، کم کم این امکان پیش مى آید که مؤسسه تولیدى بتواند لااقل مقدار یکى از منابع تولیدى خود را تغییر دهد. به تدریج وقتى مدت زمان را طولانى تر نمائیم مقادیر تعداد بیشترى از منابع تولیدى را مى توان تغییر داد تا اینکه مرحله اى مى رسد که در آن کلیه منابع تولیدى مورد استفاده مؤسسه تولیدى جزء منابع متغیر در مى آیند. هر مدت زمانى را ما بین مدت زمانى که در آن امکان تغییر مقدار هیچ یک از منابع تولیدى وجود ندارد و آن مدت زمانى که در آن مقدار کلیه منابع تولیدى به جزء یکى از آنها قابل تغییر است مى توان قاعدتاً به نام ‘کوتاه مدت’ نامید. ولى به منظور تسهیل در تفسیر فوق مبادرت به تعریف محدودترى از ‘کوتاه مدت’ خواهیم نمود.

(۱) . بنابراین در چنین موقعیتى مى توان گفت که در واقع مقدار منابع تولیدى تحت اختیار مؤسسه تولیدى ثابت است (مترجم).

امکان تغییر مقادیر منابع تولیدى مختلف بستگى به ماهیت آنها و نیز بستگى به شرایطى دارد که تحت آن منابع مزبور خریدارى شده و یا براى مدتى اجاره شده اند. برخى از این منابع، مانند زمین و یا ساختمان، ممکن است توسط مؤسسه تولیدى براى مدتى اجاره شده باشند، و یا اگر مؤسسه تولیدى این دو عامل را اجاره ننموده و مالک آنها باشد، مدتى وقت لازم است که مقادیر بیشترى از این دو عامل را به دست آورده و یا از قسمتى از آنها صرف نظر نمود.

این صفحه را به اشتراک بگذارید .

به این مطلب امتیاز دهید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با سپید حساب ویرا

حسابداری تولیدی سپیدار

بسته تولیدی سپیدار

  •  کاهش اتلاف مواد اولیه در خط تولید
  • کنترل خروج مواد اولیه از انبار
  • کنترل ورود محصولات به انبار محصول
  • تعیین حداقل و حداکثر موجودی هر کالا
دسته بندی های بلاگ