سپید_حساب_ویرا

رایانش ابری

رایانش ابری

فهرست مطالب

رایانش ابری به ارائه ی آنلاین و لحظه ای منابعی مانند دیسک، شبکه، رم و پردازنده یا سرویس هایی مانند دیتابیس به تناسب نیاز مشتری گفته می شود.

در رایانش ابری (Cloud Computing)، کاربران بی نیاز از تأمین و نگه داشت سخت افزار یا کانفیگ سرویس، از ابتدا می توانند در هر لحظه منابع و سرویس دلخواه خود را درخواست و از آن استفاده کنند.

امروزه، کسب وکارهای گوناگونی مانند وب سایت های بزرگ اینترنتی و اپلیکیشن های موبایل به دلیل مزایای بی شمار سرویس های ابری به این پلتفرم مهاجرت کرده اند.

رایانش ابری چیست

رایانش ابری چه مزایایی دارد؟

چرا رایانش ابری با استقبال چشمگیری مواجه شده است؟ درادامه، به مهم ترین مزایای استفاده از سرویس های ابری اشاره می کنیم:

سرمایه گذاری مطمئن و براساس نیاز

برخلاف گذشته و به جای آنکه از ابتدا برای راه اندازی یا خرید تجهیزات دیتاسنتر هزینه ی بسیاری صرف کنید، می توانید فقط براساس نیاز و به شکل آنلاین و لحظه ای منابع لازمتان را تهیه کنید. هر زمانی به منابع بیشتری نیاز داشتید، بدون دغدغه و به سرعت می توانید این منابع را افزایش و با کاهش نیاز منابع را کاهش دهید. درنتیجه، فقط براساس نیازتان و به تناسب مصرف هزینه می پردازید.

قیمت مناسب

باتوجه به اینکه در سرویس های ابری تعداد مشتریان زیاد است، تهیه ی سخت افزار برای Cloud Provider هزینه ی کمتری دارد و درنتیجه، می تواند منابع لازمِ مشتریان را نیز با قیمت مناسب تری دراختیارشان قرار دهد.

سرویس دهی مستمر (Business Continuity)

سرور های شما در زیرساخت ابری همواره فعال است و خرابی سخت افزار سبب ازدست رفتن دسترسی به سرور ها نخواهد شد. این موضوع از درخواست های مهم کسب وکارهای بزرگ است که به سرویس دهی مستمر به مشتریانشان نیاز دارند و ازدسترس خارج شدن (Down) سرویسشان حتی برای چند دقیقه، خسارت بسیار زیادی به بار می آورد. درنتیجه، این یکی از دلایل مهم کسب وکارهای بزرگ آنلاین برای مهاجرت به سرویس های ابری است.

افزایش سرعت و چابکی

در رایانش ابری، تمامی سرویس های مدنظرتان را با چند کلیک راه اندازی می کنید و به سرعت به آن ها دسترسی خواهید داشت. این موضوع در سرعت و چابکی کسب وکارتان بسیار تأثیرگذار است و به شما امکان می دهد بیشترین تمرکز را روی محصول خود بتوانید داشته باشید.

کارایی (Performance) بیشتر

فراهم کننده های سرویس رایانش ابری، مانند آروان، باتوجه به مشتریان و تقاضاهای متفاوتشان همواره سعی می کنند بهترین کارایی را در حوزه های مختلف مانند پهنای باند اینترنت و کارایی دیسک و قدرت پردازنده دراختیار مشتریان قرار دهند. بنابراین وقتی مشتریان در این بستر قرار می گیرند، دغدغه ای برای کارایی بخش های مختلف سیستم نخواهند داشت و با اطمینان به توسعه و بهبود محصولشان مشغول خواهند شد.

انواع سرویس های رایانش ابری چیست؟

رایانش ابری مفهوم جامعی از چند زیرمجموعه است. دسته بندی های اصلی در رایانش ابری عبات اند از: Iaas و PaaS و SaaS. این دسته بندی ها هرکدام یک بخش از پازل رایانش ابری را تشکیل می دهند. درادامه، بررسی می کنیم که این دسته بندی ها چیست اند؟

(IaaS (Infrastructure as a Service

Infrastructure as a Service که در ایران بیشتر با Yas تلفظ می شود، شامل عرضه ی بسته ی کامل زیرساخت های IT مانند نتورک (Network) و سرور (Server) و فضای ذخیره سازی ازطریق اینترنت و به شکل آنلاین است. مدیریت و نگه داری این زیرساخت مشابه زیرساخت های سنّتی است که افرادی مانند SysAdminها با آن آشنا هستند.

رایانش ابری چیست

(PaaS (Platform as a Service

سرویس PaaS به کاربران امکان می دهد دغدغه ی نگه داری سرویس های زیرساختی مانند سیستم عامل را نداشته باشند. وظیفه ی مدیریت منابع برای سیستم عامل ها، پچ کردن آن ها و سایر وظایف به عهده ی فراهم کننده ی زیرساخت است. بدین ترتیب، می توانید در زمانی کمتر از یک دقیقه سیستم عاملی با کانفیگ دلخواهتان را آماده کنید و پس ازآن، تمامی تمرکزتان روی نرم افزارتان باشد.

 

رایانش ابری چیست

(SaaS (Software as a Service

آخرین بخش پازل رایانش ابری مربوط به سرویس SaaS است. در این بخش، کاربر حتی با نرم افزار و شیوه ی کانفینگ آن نیز کاری نخواهد داشت. نمونه ی بارز آن، استفاده از سرویس ایمیل است که کاربر بدون درگیرشدن با سیستم عامل یا حتی نرم افزار ایمیل، می تواند ایمیل سرورش را راه اندازی کند.

 

رایانش ابری چیست

در بین این دسته بندی ها، جالب است بدانید براساس پیش بینی گارتنر، اندازه ی بازار سرویس IaaS در سال ۲۰۲۲ حداقل صدمیلیارد دلار خواهد بود که نشان دهنده ی نیاز فراوان بازار در این حوزه است.

در نمودار زیر، میزان رشد بازار در هرکدام از دسته بندی های سرویس رایانش ابری از سال ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۲۰ آمده است.

رایانش ابری چیست

سرویس رایانش ابری با چه روش هایی اجرا می شود؟

سرویس رایانش ابری به سه شکل اجرا می شود: سرویس ابری عمومی (Public Cloud) و سرویس ابری خصوصی (Private Cloud) و سرویس ابری ترکیبی (Hybrid Cloud).

سرویس ابری عمومی (Public Cloud)

تمامی زیرساخت این روش روی ابر و در محیط اینترنت قرار دارد و تمامی کاربران می توانند به سرور های خود از هرجایی دسترسی داشته باشند. همچنین، از مزایایی چون جابه جایی بین دیتاسنتر های مختلف برای افزایش میزان امنیت می توانند استفاده کنند. در سرویس ابری عمومی، کاربران هیچ دغدغه ای بابت سخت افزار و دیتاسنتر نخواهند داشت.

سرویس ابری خصوصی (Private Cloud)

این روش برای سازمان هایی است که از قبل دیتاسنتر و منابع سخت افزاری دراختیار داشتند؛ اما باتوجه به مزایای فراوان سرویس ابری، به استفاده از این سرویس تمایل دارند. بنابراین، برای اینکه از منابع سخت افزاری فعلی به بهترین شکل استفاده شود، می توان سرویس رایانش ابری را در داخل دیتاسنتر سازمان راه اندازی کرد. در این روش، سازمان مانند قبل وظیفه ی نگه داری تمامی زیرساخت های دیتاسنتر را به عهده خواهد داشت.

سرویس ابری هیبرید (Hybrid Cloud)

این روش درواقع ترکیبی از دو روش قبلی است. در سرویس ابری هیبرید، هم از منابع سخت افزاری سازمان به بهترین شکل استفاده می شود و هم از مزایای سرویس ابری، مانند پایداری بیشتر. به دلیل اینکه در سرویس ابری عمومی تعداد دیتاسنتر بیشتری دراختیار کاربر قرار دارد، امکان از دسترس خارج شدن دیتاسنتر کمتر از روش سرویس ابری خصوصی (درون سازمان) است.

این صفحه را به اشتراک بگذارید .

به این مطلب امتیاز دهید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با سپید حساب ویرا

حسابداری تولیدی سپیدار

بسته تولیدی سپیدار

  •  کاهش اتلاف مواد اولیه در خط تولید
  • کنترل خروج مواد اولیه از انبار
  • کنترل ورود محصولات به انبار محصول
  • تعیین حداقل و حداکثر موجودی هر کالا
دسته بندی های بلاگ