سپید_حساب_ویرا

رشد پایگاه مشتریان

پایگاه مشتریان

فهرست مطالب

ما با دو نفر از مالکان کسب وکارهای کوچک صحبت کردیم و از آنها خواستیم تا تجربه ی خودشان در رشد پایگاه مشتریان را در اختیار ما بگذارند.

 

نمایندگی سپیدار شرق تهران

 

مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه را بشناسید.

صحبت های زیادی در مورد شخصی سازی و بینش مشتری می شود؛ دلیلش این است که این روش ها جواب می دهند. درک نیازهای مشتری می تواند منجر به شناخت بهتر از مخاطبان شود و به شما امکان می دهد که خدماتی را ارائه دهید که با نیازهای مشتریان شما مطابقت دارند.

این کار همچنین به شما کمک می کند که از رقیبانتان متمایز شوید، چیزی که «آلیس بودن» می داند. او مدیر Bodice of Holt است که خدمات ارسال میوه و سبزیجات را ارائه می دهد.

«ما مشتریانمان را به خوبی می شناسیم و ترجیحاتشان را می دانیم، بنابراین می توانیم به آنها خبر بدهیم که چه محصول جدیدی قرار است برسد؛ وقتی که فصلش رسیده باشد و در انبار موجود باشد. خدمات ما کاملاً متناسب با نیازهای آنهاست.

«این جایی است که ما نسبت به رقیبانمان برتری داریم. من رابطه ی خوبی با مشتریانمان دارم و این کسب وکار را می شناسم. من محصول را تأمین می کنم و بسته بندی را انجام می دهم، به همین دلیل دقیقاً می دانم که چه اتفاقی در حال رخ دادن است و می توانم خدمتی کاملاً شخصی شده ارائه دهم.»

و تنها مصرف کنندگان نیستند که این روش را دوست دارند. این کار برای مشتریان تجاری هم جواب می دهد. مایک کاکبرن، مدیر سونیو (Sogno) یک شرکت شرکت مربیگری بر اساس روانشناسی مثبت گرا، می گوید: «باید بدانیم که مشتریانمان به دنبال رسیدن به چه چیزی هستند: مأموریتشان و اهدافشان. آنگاه می توانیم ببینیم که چگونه می توانیم به آن شتاب دهیم و خدماتمان را متناسب با نیازهایشان ارائه کنیم. این کار موجب رابطه ای متعادل تر خواهد شد.»

زمانتان را تقسیم کنید: مشتریان کنونی را پشتیبانی کنید و به دنبال مشتری جدید باشید. به زبان ساده، دو راه برای درآمد بیشتر وجود دارد؛ مشتری جدید پیدا کنید یا کاری کنید که مشتریان کنونی هزینه ی بیشتری کنند. نباید به قیمت یکی از این دو راه روی دیگری تمرکز کنید، زیرا هر دو برای رشد پایگاه مشتریان شما مهم هستند.

مایک می گوید: «بسیاری از مشتریان ما بازمی گردند و ما احساس می کنیم که بیشترین ارزش را برای مشتریان بلندمدت ایجاد می کنیم. اما باید مشتریان جدید هم پیدا کنیم. اگر بودجه ها عوض شوند یا افرادی جابه جا شوند، ممکن است که مشتریان قدیمی از دست بروند، بنابراین باید به دنبال فرصت های جدید باشیم. باید روابط را زودتر آغاز کنیم تا زمانی که کارهای دیگر تمام می شوند آماده ی انجام کار جدید باشیم.»

خدمات عالی به مشتریان ارائه کنید

اگر می خواهید مشتریان به شما بازگردند، باید خدمات مشتریان عالی ارائه کنید. در واقع، تحقیقات نشان می دهند که ۷۸% درصد افراد به خاطر خدمات مشتریان ضعیف، یک فروشنده را کنار گذاشته اند. اگر این کار را به درستی انجام دهید، اثر مثبتی روی پایگاه مشتریان و سود خالص شما دارد. مشتریان وفادار ارزشی تا ده برابر آنچه دارند که در ابتدا خرج کرده اند.

برای ارزیابی خدمات مشتریان وقت بگذارید و مطمئن شوید که به مشتریانتان پاسخی سریع می دهید. حواستان به شبکه های اجتماعی هم باشد تا بتونید خدمات آنلاین خوبی هم ارائه کنید. در نتیجه ی این کارها تعداد مشتریان شما افزایش پیدا می کند.

از شبکه هایتان حداکثر استفاده را ببرید

از یک مالک کسب وکار بپرسید که بیشتر مشتریانش از کجا آمده اند و بیشترشان می گویند که معرفی دیگران منبع اصلی است. توصیه از سوی دیگران ارزشمند است. مایک می گوید: «ایده ی اصلی سرمایه ی اجتماعی همین است – ارزش روابط. اگر من کسی را بشناسم که آنها هم می شناسند، اعتمادی ضمنی به وجود می آید.»

بیشتر مشتریان او از شبکه سازی می آیند، کاری که او عاشقش است.

«به نظر من افراد گاهی اوقات شبکه سازی را با فروش معادل می دانند و مشتریان بالقوه ممکن است نسبت به رهیافت فروش حساس باشند. اما اگر بدانید که تعداد محدودی از این آشناها به مشتری تبدیل می شوند، احساس فشار کمتری می کنید. کاری که ما انجام می دهیم بر اساس اعتماد و صداقت است و بنابراین روشی که ما با آن ارتباط برقرار می کنیم، فرصت خوبی برای نشان دادن این موضوع است. من افراد بسیاری را ملاقات می کنم و اگر بتوانم به آنها کمک کنم، آنها فراموش نمی کنند. این کار درهای جدیدی را به روی ما باز می کند.»

آلیس هم موافق است: «شبکه سازی واقعاً مفید است. موضوع فقط فروش نیست. مسأله این است که چه کاری می توانید برای مردم انجام دهید.»

به دنبال شراکت با کسب وکارهای دیگر باشید

مشتری ایده آل شما با کسب وکارهای دیگر هم ارتباط دارد و این می تواند فرصت خوبی برای شما ایجاد کند. با شراکت با شرکت های دیگر که خدمات مکمل ارائه می کنند، نه تنها به مخاطبان جدیدی دست پیدا می کنید، بلکه توانایی ارائه ی خدمات بیشتری به مشتریان خودتان هم به دست می آورید.

این چیزی است که Bodicre of Holt در حال حاضر به دنبالش است: «یک شرکت تناسب اندام در Bath وجود دارد که آموزش های شخصی و مشاوره ی تغذیه ارائه می دهد. بخشی از خدمات آنها کمک به مشتریان برای فهمیدن این است که در زمان تمرین چه چیزی باید بخورند، که شامل میوه و سبزیجات هم می شود. آنها ما را به مشتریانشان توصیه می کنند – و ما در صدد رساندن محصولات به صورت مستقیم به باشگاه ها یک بار در هفته هستیم.»

«موضوع مهم این است که به اطراف توجه کنید و به دنبال فرصت ها باشید. پذیرای ایده های جدید باشید و با افراد صحبت کنید تا ببینید آیا علاقه مند به همکاری هستند یا نه.»

از شبکه های اجتماعی استفاده کنید

شبکه های اجتماعی روش اشتراک اطلاعات و تعامل بین کسب وکارها و مشتریانشان را متحول کرده اند.

از خدمات آنلاین مشتریان گرفته تا استفاده از شبکه های اجتماعی برای شناختن مخاطبان، امروزه فرصت های بسیاری برای کسب وکارها وجود دارد که با استفاده از فیسبوک، توئیتر، لینکدین و شبکه های دیگر به مشتریانشان دسترسی داشته باشند. این که کدام یک از اینها به درد شما می خورند بستگی به کسب وکار شما، مخاطبان شما و روش ارتباطی شما دارد.

بزرگ فکر کنید

اگر یک کسب وکار کوچک دارید، آیا می توانید با یک شرکت بزرگ کار کنید؟ جواب ساده این است که بله. اما بسیاری از شرکت های کوچک، برقراری ارتباط را ترسناک می دانند. مایک طیفی از مشتریان بزرگ دارد، از Greggs تا Kia و می گوید که نزدیک شدن به شرکت های بزرگ ارزش امتحان کردن را دارد.

«موفقیت ما در ارتباط با مشتریان به برقراری ارتباطات بلندمدت برمی گردد. اما کسب وکارهای کوچک امروزه فرصت های بیشتری برای کار با مشتریان بزرگ دارند. من فکر می کنم که این فضا از زمان مضیقه ی اعتباری تغییر کرده است. شاید در گذشته شرکت های بزرگ نسبت به شرکت های کوچک بدبین بودند اما اکنون فهمیده اند که آنها ارزش ایجاد می کنند و هزینه ی کمتری هم دارند. امروزه تعصب کمتری وجود دارد.

از نقاط قوتتان استفاده کنید

قطعا امتحان کردن انواع روش های بازاریابی کاری ارزشمند است. اما به یاد داشته باشید که هر کسب وکاری با دیگری متفاوت است و بنابراین ممکن است متوجه شوید که بعضی از روش ها جواب نمی دهند. از رهاکردن آنها نترسید.

با رشد کسب وکارتان شما هم تطابق پیدا کنید

باید روش های جدید برای دستیابی به مخاطب را امتحان کنید و روش هایی که شاید در گذشته جواب نمی دادند را به راحتی رد نکنید.
با محکم شدن پایه های شرکت، ممکن است که مشتریانتان از منابع مختلفی به سراغ شما بیایند. به همین دلیل است که باید حواستان به تحلیل کسب وکار (business analytics) و مسائل مالی باشد.

آلیس می گوید: «با رشد کسب وکار، ما مشتریان جدید را از فضای وسیع تری به دست می آوریم. ما حدود دو سال است که کار می کنیم و در ابتدا از طریق خانواده و دوستان این کار را انجام می دادیم. اکنون از طریق معرفی، تبلیغات و حضور در بازار مشتری پیدا می کنیم. از طریق گوگل و وبسایتمان هم افرادی را یافته ایم.»

با اندازه گیری مشخص کنید که چه راهی برای شما جواب می دهد

زمانی که روش های جدید را امتحان می کنید، رصد کنید که مشتریانتان از کجا می آیند و چه منابعی بیشترین ارزش را دارند. سپس می توانید رهیافتتان را دائماً اصلاح کنید یا کار هایی را که پایگاه مشتریانتان را بزرگ تر می کنند افزایش دهید.

 

این صفحه را به اشتراک بگذارید .

به این مطلب امتیاز دهید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با سپید حساب ویرا

حسابداری تولیدی سپیدار

بسته تولیدی سپیدار

  •  کاهش اتلاف مواد اولیه در خط تولید
  • کنترل خروج مواد اولیه از انبار
  • کنترل ورود محصولات به انبار محصول
  • تعیین حداقل و حداکثر موجودی هر کالا
دسته بندی های بلاگ