سپید_حساب_ویرا

چگونه در شرایط تحریم های اقتصادی شغل خود را حفظ کنیم؟

تحریم های اقتصادی

فهرست مطالب

تحریم های اقتصادی یکی از کلیدواژه هایی است که ما ایرانیها به آن خو گرفته و عادت کرده ایم و تقریبا می توان گفت از نظر روحی و روانی حساسیت ما نسبت به تحریم ها کم شده است و بقولی نسبت به تحریم ها،بی حس شده ایم. در طول ۴۰ سال گذشته ما چندین بار شاهد تحریم های اقتصادی همه جانبه ای اقتصادی بوده ایم که شرایط را برای کسب و کارها بغرنج نموده است و هر بار نیز به نحوی از این شرایط گذر کرده ایم ولی چه کنیم که از تحریم های اقتصادی پیش رو هم با کمترین خسارت و مشکل عبور کنیم.

سوالی که مطرح می شود این هست که این تحریم های اقتصادی چقدر جدی بوده و چه بخش هایی را مورد حمله قرار خواهند داد؟

رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا بعد از ورود به کاخ سفید تهدیدات علنی در رابطه با خروج از برجام داشته و در دو مهلت ۶ماهه که به ۶ کشور صنعتی داد خواستار اصلاحات بنیادین در مفاد برجام شد و در نهایت به دلیل عدم اعمال خواسته های کاخ سفید،دونالد ترامپ در اردیبهشت ماه امسال بطور کامل از برجام خارج گردید. آنچه که اینجا اهمیت پیدا می کند پایبندی دونالد ترامپ به شعارهای تبلیغاتی خود بوده و تا اینجای کار به اکثر شعارهای تبلیغاتی که در کارزار انتخاباتی خود داده عمل کرده و احتمال خروج از برجام یکی از آن شعارهای تبلیغاتی بود.

حال که دونالد ترامپ از برجام خارج شده، تهدید نموده که بدترین تحریم های اقتصادی در طول تاریخ جمهوری اسلامی را اعمال خواهد کرد که به نظر می رسد با توجه به سابقه و پیشینه دو سال گذشته دونالد ترامپ،به آن عمل خواهد کرد و این تحریم ها تمامی زیرساخت های کشور را در بر خواهد گرفت و بطور گسترده در حال رایزنی با کشورهای اروپایی و آسیایی است تا زمینه های تحقق همه جانبه این تحریم ها را مهیا سازد.

اولین بخشی که مورد تحریم های اقتصادی قرار خواهد گرفت درآمدهای نفتی و بعد از آن سرمایه گذاری هایی است که سایر کشورها در ایران انجام داده اند یا قرار بود انجام دهند و با این ابزارها قصد دارند درآمدهای نفتی و در نهایت ارزی ایران را به صفر رسانده و به خواست های خود دست پیدا کنند.

پیش بینی اثرات تحریم های اقتصادی بر کسب و کارها

از ۱۵ آبان ماه ۹۷ تحریم های نفتی و تحریم های اقتصادی ایران آغاز می گردد و از این تاریخ به بعد و به مرور که به آخر سال نزدیک می شویم درآمدهای نفتی(ارزی) ما کاهش شدیدی خواهند داشت و از این به بعد تمامی اتکای دولت به درآمدهای جایگزین مثل درآمدهای مالیاتی خواهد بود و به احتمال خیلی زیاد نفت ما با کالاهای تولید شده کشورهای دریافت کننده نفت تهاتر خواهد شد و چون درآمدهای دولت کاهش پیدا می کند،به دلیل اقتصاد دولتی ما، یک چالش و مشکل اساسی برای کسب و کارهای داخلی ایجاد خواهد شد.

از این رو صاحبان کسب و کارها با مشکل نقدینگی مواجه خواهند شد و به دلیل ناتوانی در تولید کالا و ارائه خدمات،قطعا به دنبال کاهش هزینه های خود خواهند بود و نیروی انسانی اولین انتخاب برای کاهش هزینه هاست.احتمالا معاونت ها و مدیریت ها تلفیق خواهند شد و واحدهای مختلف در سازمان کارها هم همبن طور و بالتبع افرادی که قبلا بصورت تخصصی یک کار را انجام می دادند حالا باید وظایف و مسئولیت های واحدهای دیگر را نیز بدوش بکشند.

کارمندانی در این وضعیت حفظ می شوند که توانایی انجام وظیفه در چند حوزه را داشته باشند. روشن است که تقاضا برای جذب نیروی کار بادانش تر و متخصص تر بیشتر شده و تعداد نیروی کار بیکار غیرمتخصص افزایش خواهد یافت. لذا برای اینکه بتوانیم در شرایط تحریم های اقتصادی شغل خود را حفظ کنیم و یا اینکه یک موقعیت شغلی بهتر کسب کنیم حتما باید از طریق سرمایه گذاری بر روی خودمان و شرکت در دوره های آموزشی مرتبط با حوزه کاری ،دانش و مهارت های شغلی خود را بهبود داده و تخصص های خودمان را افزایش دهیم.

بطور مثال اگر ما تا الان فقط مسئول صدور سند حسابداری انبار بوده ایم ،از حالا به بعد بابد در رابطه با حسابداری اموال،حسابداری حقوق و دستمزد،حسابداری مالیاتی و …. هم اطلاعات کسب کنیم و توانایی خود را در این زمینه ها افزایش دهیم در غیر این صورت در چند ماه آینده طی فرآیند تعدیل نیرویی که شرکت خواهد داشت شما با یک نیروی متخصص تر جایگزین خواهید شد.نیرویی که توانایی انجام تمامی وظایف شما بعلاوه وظایف چند نفر دیگر را هم دارد.

برای افزایش اطلاعات و معلومات حسابداری خودمان چه اقدامی باید انجام دهیم؟

برای افزایش اطلاعات و معلومات خودمان باید در دوره های آموزشی شرکت کنیم.ما هم باید هزینه های خودمان را مدیریت کرده و بجای پس انداز،سرمایه گذاری کنیم.با توجه به درآمدهای اندک ما،بهتر هست بجای پس انداز کردن که در حال حاضر اصلا پیشنهاد نمی شود سرمایه گذاری کنیم و توانائی ها و تخصص های شغلی خود را افزایش دهیم.

بهترین راه سرمایه گذاری شخصی هم شرکت در دوره های آموزشی می باشد.برای افزایش توانائی های خود می توانید در دوره های آموزش حسابداری همانند شرکت در دوره های آموزش نرم افزارهای حسابداری و مالی،دوره های آموزش اظهارنامه مالیاتی،دوره های تحلیلی صورت های مالی،دوره های یادگیری زبان انگلیسی و ….  شرکت نمائید.

شاید همه این موارد در کوتاه مدت قابل انجام نباشد ولی شما می توانید این سرمایه گذاری را در یک بازه زمانی ۶ الی ۷ ماه انجام دهید و از این طریق خودتان را در مقابل بیکاری ناشی از تحریم های اقتصادی مصون نگه دارید.

این صفحه را به اشتراک بگذارید .

به این مطلب امتیاز دهید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با سپید حساب ویرا

حسابداری تولیدی سپیدار

بسته تولیدی سپیدار

  •  کاهش اتلاف مواد اولیه در خط تولید
  • کنترل خروج مواد اولیه از انبار
  • کنترل ورود محصولات به انبار محصول
  • تعیین حداقل و حداکثر موجودی هر کالا
دسته بندی های بلاگ