سپید_حساب_ویرا

حذف داده های تکراری (Remove Duplicates)

اصطلاحات حسابداری صنعتی

فهرست مطالب

حذف داده های تکراری یکی از پر تکرارترین مسائلی هست که افراد با اون مواجه میشن. مثلا دیتابیسی داریم از اطلاعات شناسنامه ای افراد که بنا به دلایلی این اطلاعات چندین بار تکرار شده است و ما میخوایم از هر فرد، یک بار اطلاعات داشته باشیم. یعنی کدهای ملی تکراری رو پیدا کنیم و کل ردیف مربوط به اون کد ملی رو حذف کنیم.

به شکل ۱ توجه کنید. در ستون کد ملی، کدهای تکراری داریم که میخواهیم کل ردیف مربوط به کدهای تکراری حذف بشه و از هر کد واطلاعات مربوطه فقط یکی بمونه. برای این کار از ابزار Remove Duplicate استفاده می کنیم. از تب Data گزینه Remove Duplicate رو انتخاب میکنیم.

اگر ستون خاصی رو انتخاب کرده باشیم، و گزینه Remove Duplicate رو بزنیم پیامی مطابق شکل ۱ ظاهر می شه. که از ما می پرسه میگه میخوای این کار رو روی همین ستون انجم بدی، یا میخوای کل داده های مربوط به هر داده تکراری هم حذف بشه؟

چون حالت دوم (یعنی حذف کل ردیف مربوط به داده تکراری) مد نظر ماست پس گزینه Expand the Selection رو انتخاب میکنیم و گزینه Remove Duplicates رو میزنیم.حذف داده های تکراری (Remove Duplicates)

شکل ۱- حذف داده های تکراری – انتخاب محدوده مورد نظر برای حذف تکراری ها

بعد از زدن Remove Duplicates پنجره شکل ۲ باز میشه. در این پنجره ستونهایی رو انتخاب میکنیم که معیار ماست برای تعیین تکراری ها. در اینجا معیار ما برای تکراری بودن، کد ملی است. چون هیچ دو نفری نیستن که کد ملی مشترک داشته باشن. پس ستون کد ملی رو انتخاب میکنیم.

حذف داده های تکراری (Remove Duplicates)

شکل ۲- حذف داده های تکراری – انتخاب ستون معیار برای تعیین داده های تکراری

بعد از زدن OK، ردیف های مربوط به کدهای ملی تکراری حذف میشه و از هر کد ملی یک ردیف باقی خواهد موند. پیامی مطاب شکل ۳ ظاهر میشه با این مضمون که چند داده تکراری حذف شده و چند داده یونیک، در نهایت باقی موندن.حذف داده های تکراری (Remove Duplicates)

شکل ۳- حذف داده های تکراری – حذف ردیف های مربوط به کد ملی تکراری

حالا فرض کنید بخوایم داده های تکراری رو بر اساس نام و نام خانوادگی تعیین کنیم. برای این کار، در جدول نشون داده شده در شکل ۲، ستون نام و نام خانوادگی رو کلیک میکنیم. بعد از زدن Ok داده ها مطبق شکل ۴ نمایش داده میشن.

حذف داده های تکراری (Remove Duplicates)

شکل ۴- حذف داده های تکراری – حذف داده های تکراری بر اساس نام و نا خانوادگی تکراری

در شکل ۴ مشاهده میکنید که علی راد و علی رادی، با اینکه کد ملی مشابه دارند، باقی موندن. چرا؟ چون معیار ما تکراری بودن نام و نام خانوادگی بوده که در اینجا، فامیل ها با هم تفاوت دارن.

نکته:
یکی از راه های تهیه لیست یونیک از داده ها همین Remove Duplicate است. مثلا ستونی از نام شهر ها رو داریم که میخوایم از هر کدوم یکی داشته باشیم. برای این کار کل ستون شهر رو ی جادیگه کپی (برای اینکه بانک اطلاعاتی تغییر نکنه) میکنیم. بعد، با استفاده از توضیحات بالا، داده های تکراری رو حذف میکنیم. اینطوری یک لیست منحصر بفرد از داده های تکراری موجود در یک بانک اطلاعاتی خواهیم داشت.

این صفحه را به اشتراک بگذارید .

به این مطلب امتیاز دهید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با سپید حساب ویرا

حسابداری تولیدی سپیدار

بسته تولیدی سپیدار

  •  کاهش اتلاف مواد اولیه در خط تولید
  • کنترل خروج مواد اولیه از انبار
  • کنترل ورود محصولات به انبار محصول
  • تعیین حداقل و حداکثر موجودی هر کالا
دسته بندی های بلاگ