سپید_حساب_ویرا

دارایی های غیرجاری و طبقه بندی های مرتبط با آن

دارایی های غیرجاری

فهرست مطالب

دارایی های غیرجاری به آن دسته از دارایی هایی گفته می شود که نمی توان آنها را در سر فصل دارایی های جاری طبقه بندی نمود، یعنی انتظار نمی رود که در طی یک دوره مالی قابلیت تبدیل شدن به نقد را داشته باشد و یا تبدیل به کالا شده، به فروش رسیده و وجه آن دریافت گردد.دارایی های غیرجاری دومین طبقه بندی از ترازنامه بوده و جزء اقلام بسیار با اهمیت یک کسب و کار می باشد و استانداردهای حسابداری شماره ۱۱ (استاندارد دارائی های ثابت مشهود)، استاندارد حسابداری شماره ۱۷(حسابداری دارائیهای نامشهود)،استاندارد حسابداری شماره ۱۵(حسابداری سرمایه گذاری ها) و استانداردهای دیگر همگی آمده اند تا چراغ راه ما حسابدارها در نگهداری و ثبت و ضبط آنها باشند.در این پست ما دارایی های غیرجاری به همراه طبقه بندی های دارایی های غیرجاری و تعاریف هر کدام از این طبقه بندی ها را به شما آموزش داده و شما با کاربرد هر کدام از آنها آشنا خواهید شد.

طبقه بندی دارایی های غیرجاری

دارایی های غیرجاری در ایران به شرح زیرطبقه بندی می گردد:

  • دریافتنی های بلند مدت
  • سرمایه گذاری های بلند مدت
  • سرمایه گذاری در املاک
  • دارایی های نامشهود
  • دارایی های ثابت مشهود
  • سایر دارایی ها

دریافتنی های بلند مدت

حساب ها و اسناد دریافتنی تجاری و غیرتجاری شامل کلیه مطالبات از مشتریان، مدیران، اعضا و کارکنان، شرکت های وابسته و عضو گروه و سایر دریافتنی هایی که انتظار نمی رود طی سال جاری یا آتی وصول شود.

سرمایه گذاری های بلند مدت

این گونه سرمایه گذاری ها با توجه به ماهیت و هدف آنکه فراتر از یک دوره و یا سال مالی است از سرمایه گذاری های کوتاه مدت تفکیک شده و در بخش دارایی های غیرجاری در قسمت سرمایه گذاری های بلند مدت طبقه بندی می شود.

براساس تعریف سرمایه گذاری بلندمدت، سرمایه گذاری فقط زمانی به عنوان بلندمدت طبقه بندی می شود که قصد نگهداری آن برای مدت طولانی به وضوح قابل اثبات باشد یا اینکه در عمل محدودیت هایی در توانایی واگذاری آن توسط واحد تجاری وجود داشته باشد.

 سرمایه گذاری در املاک

سرمایه گذاری هایی که شرکت ها به قصد منافع آتی در بخش املاک انجام می دهند و عبارت ازسرمایه گذاری در زمین یا ساختمانی است که عملیات ساخت و توسعه آن به اتمام رسیده و به جهت ارزش بالقوه ای که از نظر سرمایه گذاری دارد و نه به قصد استفاده توسط واحد تجاری سرمایه گذار یا شرکت های هم گروه آن، نگهداری می شود.

دارایی نامشهود

دارایی های بلند مدتی هستند که موجودیت عینی ندارند؛ یعنی وجود فیزیکی نداشته و قابل رؤیتنیستند، اما با توجه به حقوق و مزایایی که از مالکیت آنها جهت مؤسسه حاصل می شود، دارای منافع اقتصادی بوده و ارزشمند می باشند، که این دارایی ها، دارایی های نامشهود نامیده می شوند.
این دارایی ها اگرچه در عملیات واحد تجاری مورد استفاده قرار می گیرند اما موجودیت فیزیکی و عینی ندارند.

ویژگی دارایی های نامشهود :

  • دارای موجودیت فیزیکی و عینی نمی باشند.
  • قابل تشخیص غیر پولی می باشند.(دارایی های پولی: وجه نقد و دارایی هایی که قرار است به مبلغ ثابت یا قابل تعیینی از وجه نقد دریافت شود)
  • دارایی های نامشهود عموماً کاربرد جایگزین ندارند و نمی توان آنها را به اجزای کوچکتر برای فروش تقسیم کرد.
  • قابل تشخیص باشد نظیر حق امتیاز آب، برق، تلفن، گاز، حقوق مؤلف و…

دسته بندی دارایی های نامشهود:

  •  دارایی نامشهود با عمر مفید معین(استهلاک پذیر)

مدت استفاده از این گروه دارایی ها مشخص است(نامحدود نیست) و به تدریج که مورد استفاده قرار می گیرند حقوق مالی آنها ارزش اولیه خود را از دست می دهد. بنابراین قسمتی از بهای تمام شده این اقلام در ادوار مالی عمر مفید این دارایی ها به حساب هزینه های آن دوره منظور می شود.
استهلاک دارایی نامشهود و عملیات حسابداری آن تا حدودی مشابه دارایی ثابت مشهود می باشد مانند حق اختراع و حق تألیف.

  • دارایی های نامشهود با عمر مفید نامعین(استهلاک ناپذیر):

مدت استفاده از این گروه دارایی ها مشخص نیست و به دلیل عدم برآورد عمر مفید، عملا تعیین استهلاک امکان پذیر نمی باشد مانند سرقفلی محل کسب، ارزش علایم تجاری.

دارایی ثابت مشهود

دارایی های ثابت مشهود دارای ویژگی های اضافی می باشند که می توان آنها را به صورت زیر بیان کرد.

  1. این دارایی ها نشان دهنده کالا های فیزیکی هستند که شرکت آنها را نگه می دارد تا فرایند تولید کالا های دیگر یا ارائه خدمات (از مجرای عملیات عادی) به شرکت یا به مشتریان تسهیل گردد.
  2. همه آنها (به جز زمین) دارای عمر محدود هستند و در پایان این دوره باید آنها را کنار گذاشت(از دفاتر خارج کرد) یا آنها را جایگزین نمود. می توان عمر این دارایی ها را برحسب سال برآورد کرد که دارایی مذبور در این مدت زمان(برآوردی) مستهلک خواهد شد و یا امکان دارد باتوجه به میزان استفاده از دارایی(در سال های مختلف) عمر مفید دارایی هم متغیر باشد.
  3. ارزش این دارایی ها در سایه تملک و یا حق مالکیت برای استفاده از آنها به دست می آید و نه در سایه اعمال مفاد قرارداد ها.
  4. این دارایی ها از نظر ماهیت، غیر پولی هستند. در سایه استفاده کردن از آنها یا ارائه خدمت می توان از وجود آنها منافعی به دست آورد، و این منافع از مجرای تبدیل آنها به مقداری پول به دست نخواهد آمد.
  5. به طور کلی خدماتی که از وجود این دارایی ها ارائه می شود برای مدت زمانی بیش از یکسال یا چرخه عملیاتی شرکت می باشد. ولی در مواردی هم حالت استثناء مشاهده می شود.

سایر دارایی ها

این حساب شامل دارایی هایی است که در حساب دیگری نمی توانند قرار گیرند مانند وجوه مسدود شده بانکی و اموال، ماشین آلات و تجهیزات یا زمینی که در روال عادی عملیات شرکت مورد استفاده قرار نمی گیرند(مانند زمینی که برای توسعه آتی شرکت تحصیل شده که تا زمان استفاده و بهک ارگیری در این طبقه منظور می شود)

تو این پست ما دارایی های غیرجاری را آموزش دادیم.امیدوارم که این آموزش مورد استفاده شما قرار گرفته باشد.با آموزش های دیگر سایت با ما همراه باشید.

این صفحه را به اشتراک بگذارید .

به این مطلب امتیاز دهید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با سپید حساب ویرا

حسابداری تولیدی سپیدار

بسته تولیدی سپیدار

  •  کاهش اتلاف مواد اولیه در خط تولید
  • کنترل خروج مواد اولیه از انبار
  • کنترل ورود محصولات به انبار محصول
  • تعیین حداقل و حداکثر موجودی هر کالا
دسته بندی های بلاگ