سپید_حساب_ویرا

ترازنامه و صورت سود و زیان شما نادرست است؟

ترازنامه و صورت سود و زیان

فهرست مطالب

برای درک میزان سودآوری کسب وکار، بسیاری از مدیران عامل تنها به صورت سود و زیان در انتهای هرماه اکتفا می کنند. چرا؟

پاسخ در این است که صورت سود و زیان، آنچه را مدیران به دنبالش هستند، نشان می دهد (چه مقدار درآمد داشته اند و در نهایت چه میزان سود به دست آورده اند؟)؛ اما باید توجه کنند که صورت سود و زیان تصویر کلی از سودآوری کسب وکارشان را نشان نمی دهد.

یک مدیر مالی خوب، برای گردآوری بهتر اطلاعات مورد نیاز، باید دو صورت مالی ترازنامه و صورت سود و زیان را مشاهده کند. هر حسابداری می داند که برآورد صورت سود و زیان دقیق مستلزم داشتن یک ترازنامه است. اگر هزینه ها و دارایی ها به درستی ثبت نشده باشند یا در جای اشتباه قرار گیرند، هر دو گزارش نادرست خواهد بود.

ترازنامه و صورت سود و زیان

ممکن است فکر کنید ترازنامه و صورت سود و زیان اطلاعات مشابه ای را به شما نشان می دهند. از یک جهت درست می اندیشید، این صورت های مالی بینش شما را نسبت به امور مالی شرکت توسعه می بخشند، اما هرکدام مجموعه متغیرهای مختص خود را دارند.

چه زمانی ترازنامه و صورت سود و زیان شما نادرست است؟

ترازنامه خلاصه ای از اطلاعات مالی شما در یک لحظه است. از سوی دیگر، صورت سود و زیان مانند یک ویدیو است که نحوه کسب درآمد شما را طی یک دوره زمانی مشخص به نمایش می گذارد.

یک ترازنامه از دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام شما تشکیل شده است. دارایی ها شامل نقدینگی، حساب های دریافتنی، اثاثیه، تجهیزات، هزینه های پیش پرداخت شده و غیره هستند.

بدهی ها همان بدهکاری های شماست و شامل حساب های پرداختنی، هزینه های انباشته شده، بدهی های بانکی و صورت حساب های کارت اعتباری می باشد.

پس از اینکه دارایی ها (آنچه شما دارید) توسط بدهی ها (آنچه شما بدهکار هستید) کاهش می یابد، آنچه باقی ماند، ارزش دارایی خالص شرکت یا سرمایه شماست.

دارایی – بدهی= حقوق صاحبان سهام (سرمایه)

تراز کل حقوق صاحبان سهام به مدیران عامل اجازه می دهد تا سریعاً کسب وکار خود را ارزیابی کند و پیشرفت آن را نسبت به ماه گذشته تشخیص دهند. مشکلات زمانی رخ می دهد که در هر یک از گزارش ها اشتباهی اتفاق بیافتد.

به عنوان مثال، اگر هزینه ها به عنوان یک دارایی در ترازنامه کدگذاری شوند، زمانی که باید در صورت سود و زیان قرار گیرند، می تواند بر هر دو گزارش تأثیر بگذارد؛ برای نمونه صورت سود و زیان، سود را بیش از میزان واقعی نشان می دهد.

چگونه ترازنامه و صورت سود و زیان باهم کار می کنند؟

ما قصد داریم مثالی در رابطه با اینکه چگونه این گزارش ها باید مطابقت داده شوند ارائه دهیم:

فرض کنید شما کارکنان خود را ملزم به انجام یک رویداد میدانی می کنید که مستلزم داشتن یک iPad برای هر کدام از آن هاست. شما برای هر iPad هزار دلار پرداخت می کنید، که باید ثبت شود. دفتردار نمی داند که این پرداخت دارایی است و یا هزینه، و تصور می کند که باید به عنوان یک دارایی در قالب تجهیزات رایانه ای ثبت شود، زیرا iPad عمر بلندمدت دارد.

اما از آنجا که اکثر کسب وکارها فقط چیزهایی را به عنوان دارایی ثبت می کنند که قیمت آن ها بیش از ۵۰۰۰ دلار باشد، این مورد باید به عنوان هزینه، کدگذاری شده و سپس بهایابی شود.

با ثبت iPads ها به عنوان دارایی و نه هزینه، شما در نهایت هزینه های کمتر و سود بیشتری را نسبت به آنچه واقعاً برای شرکت، مشتری و کسب وکار رخ داده نشان می دهید. لذا هنگامی که مجدداً می خواهید آن کار را قیمت گذاری کنید، ممکن است پیشنهاد درستی ارائه ندهید، چون در حقیقت هزینه ها (بهای) واقعی را نمی بینید.

چرا داشتن یک ترازنامه و صورت سود و زیان در کسب وکار اهمیت دارد؟

بسیاری از مدیران عامل ها می گویند که روی کاغذ به میزان زیادی سودآوری داشتند، اما نقدینگی ندارند. ما همیشه این سؤال را می شنویم که: «تمام نقدینگی در کجا صرف می شود.» پاسخ، همیشه به ترازنامه منجر می شود.

اگر شما در شرکت سود دارید و از آن برای خرید دارایی استفاده می کنید، نقدینگی شما خارج می شود. به عنوان مثال، هنگامی که شما iPads ها را به عنوان دارایی خریداری می کنید، سود شرکت کاهش نمی یابد، اما پول نقد خود را از دست می دهید.

 

این موضوع در مورد بدهی ها نیز صادق است. اگر شما ۱۰ هزار دلار بدهی کارت اعتباری دارید و از نقدینگی برای پرداخت آن استفاده می کنید؛ در صورت سود و زیان نشان داده نمی شود؛ همچنین نقدینگی در بانک نخواهید داشت.

ما پیشنهاد می کنیم که مدیران عامل در هرماه به ترازنامه خود نگاه کنند. این کار به آن ها اجازه می دهد که ترازنامه ماه گذشته را با این ماه مقایسه کنند تا متوجه شوند نقدینگی در کجا استفاده شده و اختلافات را بررسی کنند.

اجازه دهید نرم افزارهای حسابداری، به شما در تهیه گزارش های مالی دقیق و مطمئن کمک کنند

یک راه برای دریافت ارقام دقیق در هر ماه، استفاده از نرم افزار حسابداری سپیدار همکاران سیستم است. کارشناسان می توانند با استفاده از این سیستم، امور حسابداری را انجام داده و گزارش هایی ارائه دهند که به رشد کسب وکار شما کمک و به سودآوری بیشتر منجر شود.

دمو رایگان نرم افزار سپیدار

 

منبع : سایت سپیدار سیستم آسیا

این صفحه را به اشتراک بگذارید .

به این مطلب امتیاز دهید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با سپید حساب ویرا

حسابداری تولیدی سپیدار

بسته تولیدی سپیدار

  •  کاهش اتلاف مواد اولیه در خط تولید
  • کنترل خروج مواد اولیه از انبار
  • کنترل ورود محصولات به انبار محصول
  • تعیین حداقل و حداکثر موجودی هر کالا
دسته بندی های بلاگ