سپید_حساب_ویرا

انواع روش های انتقال پول در بانکها

فهرست مطالب

روش های انتقال پول در بانکها

انتقال وجه یکی از دغدغه های اصلی هر فرد و سازمانی است که به روش های گوناگون و با قوانین متفاوت انجام می گیرد. در ادامه به بررسی سه روش انتقال پول کلر،  ساتنا و پایا می پردازیم.

 

نمایندگی سپیدار 

 

انتقال پول و روش کلر (کلرینگ یا پایاپای)

که در این سیستم اشخاص برای وصول چک خود به شعبه ای که در ان حساب دارند مراجعه کرده (شعبه ای از حسابها ی خود که میخواهند وجه چک به ان واریز شود) و چک را به همراه فرمی در اختیار متصدی بانک قرار میدهند.این گونه چکها دو نمونه هستند:

۱-چک سایر شعب از همان بانک
۲-چک سایر بانکها

در نوع اول در پایان هر روز ویا ابتدای روز بعد چک ها جمع اوری شده و به شعبه وصول کننده عودت داده میشوند(اتاق پایاپای بانک صاحب چک)
در نوع دوم چک ها توسط مسول کلر به مرکزی به نام اتاق پایاپای ارسال میشوند و مسولین کلر بانکها در انجا چک های مربوط به بانک خود را جدا کرده و به شعب صاحب حساب جهت تایید ارسال میکنند و این عملیات بدون کارمزد و ۴۸ساعت به طول می انجامد.

انتقال پول به روش ساتنا (سامانه تسویه ناخالص انی)

سامانه الکترونیکی است که پردازش و تسویه تراکنش های بین بانکی و دستور پرداخت های فوری را بصورت انفرادی و انی انجام میدهد.این سامانه به مشتریان بانک امکان میدهد با مراجعه به شعب خود و یا ار طریق اینترنت بانک حواله هایی با مبلغ بیش از ۱۵۰/۰۰۰/۰۰۰ریال به هر حسابی در هر بانکی انتقال دهند و تفاوت ان با چک رمز دار اینست که دیگر نیازی به شعبه دریافت کننده وجه نیست و نیز میتوان عملیات ساتنا را الکترونیکی انجام داد و حواله الکترونیکی بین بانکی صادر کرد(سبا).

روش انتقال پول پایا

روش پرداخت الکترونیکی برای پرداخت خرد و کوچک بر خلاف ساتنا که انی انجام میشود پایا با تاخیر یک یا دو ساعته انجام میشود و هردو بدون کارمزدند.پایا با هر مبلغی امکان پذیر می باشد و پایا به ساتنا متصل بوده است.و سقف انتقال برای پایا مبلغ ۱۵۰/۰۰۰/۰۰۰ریال است.

این صفحه را به اشتراک بگذارید .

به این مطلب امتیاز دهید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با سپید حساب ویرا

حسابداری تولیدی سپیدار

بسته تولیدی سپیدار

  •  کاهش اتلاف مواد اولیه در خط تولید
  • کنترل خروج مواد اولیه از انبار
  • کنترل ورود محصولات به انبار محصول
  • تعیین حداقل و حداکثر موجودی هر کالا
دسته بندی های بلاگ