سپید_حساب_ویرا

بیمه بیکاری ۹۸

بیمه بیکاری ۹۸

فهرست مطالب

معرفی بیمه بیکاری

نوعی حمایت اجتماعی است و از کارگری که بدون میل و اراده بیکار شده است. با توجه به شرایط اقتصادی امروز کشور بیکاری و تعدیل نیرو امری بسیار شایع است و شرکت ها در فضای نامناسب اقتصادی ناگزیر به این موضوع هستند. از دست دادن شغل بیشتر در کمین افرادی است که تخصصی و یا  مهارت خاصی ندارند، درواقع کارگران ساده. از دست دادن شغل می تواند دلایل زیادی داشته باشد اما مطابق قانون بیمه بیکاری صرفاً افرادی که بدون میل و اراده بیکار شده اند حمایت می شوند.

بنابراین در این شرایط آگاهی از جزئیات بیمه بیکاری و شرایط دریافت آن ضروری به نظر می رسد. ما در این مقاله به توضیح نکات مربوط به این بیمه پرداخته و به سوالات شما در این زمینه پاسخ خواهیم داد.امیدواریم به تمامی ابهامات شما در این زمینه پاسخ دهیم.با ما در ارتباط باشید.

مواردی که در این مقاله آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم:


  1. منظور از کارگر چیست؟
  2. بیمه بیکاری چیست و به چه کسانی تعلق می گیرد؟
  3. چطور می توان از بیمه بیکاری استفاده کرد؟
  4. آیا برای دریافت بیمه بیکاری، کارفرما باید معرفی نامه صادر کند؟
  5. مبلغ بیمه بیکاری چقدر است؟
  6. حقوق بیمه بیکاری چه زمانی واریز می شود؟
  7. آیا عیدی به بیمه بیکاری تعلق می گیرد؟
  8. برای دریافت بیمه بیکاری سال ۹۸ چه مدارکی را باید همراه داشته باشیم؟
  9. موارد خواص برای دریافت بیمه بیکاری شامل چیست؟
  10. شرایط قطع مقرری بیمه بیکاری ۹۸ چیست؟
  11. حداقل حقوق و دستمزد و سنوات و بیمه کارگران در سال ۹۸ چقدر است؟
  12. سالانه به چند نفر بیمه بیکاری پرداخت می شود؟
  13. تبصره ۲ ماده ۷ قانون تامین اجتماعی چه می گوید؟
  14. چه مرجعی ارادی یا غیر ارادی بودن بیکاری کارگر را تشخیص می دهد؟
  15. بیمه بیکاری را اداره کار پرداخت می کند؟
  16. مزایای دریافت بیمه بیکاری چیست؟
  17. آیا به افراد تحت تکفل هم بیمه بیکاری پرداخت می شود؟

منظور از کارگر چیست؟

تعریف کارگر در میان  جامعه امروز ما  صرفاً مربوط به مشاغلی است که در کارگاه های تولیدی و یا کارگاه های ساختمانی مشغول به فعالیت هستند.اما طبق قانون کار کارگر شامل تمام عناوین شغلی می گردد.مفهوم کارگر از این جهت دارای اهمیت است که کارگر در قانون حمایت شده و دارای امتیازاتی است و از طرفی کارفرما را هم ملزم به تکالیفی می نماید. کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد ، حقوق ، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می کند.

بیمه بیکاری چیست و به چه کسانی  تعلق می گیرد؟

از نظر قانون بیکاری، بیکار کسی است که بدون میل و اراده خود بیکار شده و در حال حاضر آماده به کار باشد. براساس قانون بیمه، بیکاری اگر فردی بیکار موقت شناخته شود یا به علت حوادثی مانند سیل، زلزله، جنگ، آتش سوزی بیکار شود، می تواند از شرایط بیمه بیکاری استفاده کند. توجه داشته باشید که بیکاری از طریق ترک شغل یا استعفا شامل بیمه بیکاری نمی شود.

قبل از اینکه برای دریافت بیمه بیکاری اقدام کنید، باید شرایط آن را داشته باشید،  این شرایط به شرح زیر است:

  • مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی باشند.
  • تبعه کشورهای خارجی نباشند.
  • مستمری بگیر بازنشسته و یا از کارافتاده کلی نباشند.
  • دارای حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه باشند.
  • در زمره صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه شدگان اختیاری نباشد.

چطور می توان از بیمه بیکاری استفاده کرد؟

برای دریافت مقرری، متقاضیان بیمه بیکاری که شغل خود را به صورت غیرارادی از دست داده اند ، حداکثر ٣٠ روز از تاریخ بیکاری فرصت دارند موضوع را به واحد تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطلاع دهند و آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی خود یا کار مشابه آن اعلام نمایند.

در صورتی که متقاضی نتواند صرف مدت ٣٠ روز از تاریخ بیکاری موضوع را به ادارات ذکر شده اطلاع دهد، مراجعه وی بعد از ٣٠ روز با عذر موجه و با تایید هیأت حل اختلاف اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا ٣ ماه امکانپذیر خواهد بود.

آیا برای دریافت بیمه بیکاری، کارفرما باید معرفی نامه صادر کند؟

بله. برای دریافت بیمه بیکاری، کارفرما باید در نامه ای به اداره کار مرکزی استان، دلیل بیکار شدن ناخواسته شما را با درج زمان، به صورت مکتوب اعلام کند.

مدت زمان پرداخت مقرری بیمه بیکاری افراد مجرد و متاهل چقدر است؟

مدت پرداخت مقرری به بیمه شدگان واجد شرایط، بستگی به سابقه پرداخت حق بیمه از سوی آنان دارد، در حال حاضر کمترین مدت دریافت بیمه بیکاری برای مجردان و متاهلان به ترتیب ۶ و ۱۲ ماه است، بیشترین مقدار آن نیز به ترتیب ۳۶ و ۵۰ ماه برای بیمه شدگان مجرد و متأهل (یا متکفل) است.

مبلغ بیمه بیکاری چقدر است؟

میزان پرداخت مقرری بیمه بیکاری ۵۵ درصد متوسط حقوق و دستمزد بیمه شده است که بر اساس تعداد افراد تحت تکفل، تا ۴ نفر و هر نفر ١٠ درصد قابل افزایش است، مشروط بر آنکه از حداقل دستمزد همان سال که توسط شورای عالی کار تعیین می شود کمتر نباشد و از ٨٠ درصد حقوق بیمه شده نیز بیشتر نباشد. فردی که از مستمری از کار افتادگی جزئی استفاده می کند همزمان می تواند از مقرری بیمه بیکاری نیز بهره مند شود.

حقوق بیمه بیکاری چه زمانی واریز می شود؟

واریز حقوق بیمه بیکاری معمولا بین ۱۰ ام الی ۱۵ ام هر ماه انجام می شود. اگر بعد از این مدت واریزی صورت نگرفت باید به شعبه تامین اجتماعی مراجعه کرده و علت را جویا شوید.

آیا عیدی به بیمه بیکاری تعلق می گیرد؟

در این باره باید گفت، بیمه بیکاری یکی از حمایت های تامین اجتماعی است و صندوق تامین اجتماعی مکلف است با دریافت حق بیمه مقرر، به بیمه شدگانی که طبق مقررات این قانون موقتاً بیکار می شوند، مقرری بیمه بیکاری پرداخت کند. در صورتی که عیدی از طرف کارفرما و به سبب وجود رابطه اشتغال و مزدبگیری پرداخت می شود. بنابراین در دوران دریافت بیمه بیکاری به شخص عیدی تعلق نمی گیرد.

برای دریافت بیمه بیکاری سال ۹۸ چه مدارکی را باید همراه داشته باشیم؟

  • اصل و کپی یکسال آخر قرارداد کار یا رای صادر شده
  • عکس ۴*۳ جدید (۴ قطعه)
  • اصل و کپی مدرک تحصیلی یا مدرک فنی
  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • اصل و کپی گواهی کار از شرکت
  • اصل و کپی کارت پایان خدمت (فقط برای آقایان)
  • کپی صفحه اول دفترچه بیمه

موارد خواص برای دریافت بیمه بیکاری شامل چیست؟

  • کارگران فصلی در صورتی که صرفا در اثنای فصل کار اخراج گردیده و بیکاری آن ها بلا اراده تشخیص داده شود مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند بود.
  • بیکاران دارای قرارداد کار با مدت معین در صورتی که براساس رأی مراجع حل اختلاف در اثنای مدت قرارداد اخراج گردیده باشند مشمول استفاده از بیمه بیکاری خواهند بود.
  • افراد شاغل در کارهایی که ماهیت آن جنبه دائمی دارد و براساس قرارداد کار در مدت معینی مشغول کار بوده اند . با تشخیص واحدهای تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، در صورتی که در پایان قرارداد بیکار شوند و در آخرین کارگاه حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، مورد حمایت قرارگرفته و مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند شد.

شرایط دریافت بیمه بیکاری برای سیل زدگان چیست؟

بیمه شدگانی که به علت بروز حوادث غیرمترقبه مانند: سیل، جنگ، زلزله و آتش سوزی بیکار می شوند، برای دریافت مقرری بیمه بیکاری، نیاز به داشتن سابقه پرداخت حق بیمه برای مدت زمان خاص ندارند و حتی اگر در روز اول کار بر اثر این حوادث بیکار شوند، با رعایت سایر شرایط مقرر می توانند مقرری بیمه بیکاری دریافت کنند. بیمه شدگان باید در دوره های کارآموزی و سوادآموزی که از سوی ادارات کار و اموراجتماعی و نهضت سوادآموزی برگزار می شود، شرکت کنند و هر دو ماه یک بار، گواهی لازم در این زمینه را به شعب تأمین اجتماعی ارائه کنند.

شرایط قطع مقرری بیمه بیکاری ۹۸ چیست؟

  • بیمه شده مجددا به کار اشتغال یابد.
  • بیمه شده بیکار بدون عذر موجه از شرکت در دوره های کارآموزی یا سواد آموزی خودداری کند.
  • بیمه شده بیکار از قبول شغل تخصصی خود یا شغل مشابه پیشنهادی خودداری کند.
  • بیمه شده بیکار، مشمول استفاده از مستمری بازنشستگی یا از کارافتادگی کلی شود.
  • بیمه شده با دریافت مزد ایام بلاتکلیفی به کار اولیه برگردد.
  • مدت زمان استحقاقی بیمه شده برای دریافت مقرری بیکاری خاتمه یابد.
  • بیمه شده فوت نماید.

حداقل حقوق و دستمزد و سنوات و بیمه کارگران در سال ۹۸ چقدر است؟

همان طور که می دانید، بیمه بیکاری، مقرری ماهانه ای است که به مشمولان پرداخت می شود. مبلغ آن، بر اساس معیاری به نام حداقل حقوق پایه در همان سالی که کارگر از کار بیکار شده و کار خود را از دست می دهد، محاسبه خواهد شد. حداقل حقوق و مزایا سال ۹۸ با ۳۶.۵ درصد افزایش نسبت به سال گذشته (با افزایش ۴۰۰ هزار تومانی)،  به مبلغ یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان رسید. این درحالی است که پایه حداقل حقوق و دستمزد در سال ۹۷ برابر با یک میلیون و ۱۱۲ هزار تومان بود.

برای افراد مجرد، با احتساب بن کارگری، سنوات و حق مسکن، مبلغ حداقل حقوق پایه کارگری، به یک میلیون  و ۸۰۶ هز ارتومان می رسد. این بدان معنا است که اگر شما، بخواهید بیمه اجباری را خودتان از طرف یک کارفرما در بخش خصوصی پرداخت کنید، بایستی ۵۴۰ هزارتومان بخ عنوان حق بیمه پرداخت کنید. البته اگر کارمند باشید، ۷ درصد حداقل حقوق، سهم بیمه شده و ۲۳ درصد سهم کارفرما و

سالانه به چند نفر بیمه بیکاری پرداخت می شود؟

سالانه به ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفر از مشمولان قانون تامین اجتماعی که سابقه بیمه پردازی داشته باشند، بیمه بیکاری پرداخته می شود و در سال ۹۸ به دلیل سیل در مناطق غربی و جنوبی کشور، میزان پرداختی بیمه بیکاری حدود ۲۵ درصد از عرف سالانه، بیشتر پرداخت می شود.

تبصره ۲ ماده ۷ قانون تامین اجتماعی چه می گوید؟

طبق تبصره ۲ ماده۷ قانون تامین اجتماعی و الحاقیه بیمه بیکاری مصوب سال ۱۳۶۹، بیمه شده بیکار، از تاریخ ارائه تقاضای استفاده از مقرری بیمه بیکاری، آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی یا مشابه، اعلام می کند و موظف است در فاصله زمان های معینی که توسط اداره کار استان محل اشتغال که پرونده بیکاری او توسط این اداره تایید شده است، حضور یافته و اثر انگشت الکترونیکی را ثبت کند.

چه مرجعی ارادی یا غیر ارادی بودن بیکاری کارگر را تشخیص می دهد؟

تشخیص ارادی یا غیر ارادی بودن بیکاری بیمه شده، بر عهده کمیته ای است که در وزارت کار تشکیل می شود و شامل نماینده وزارت کار و نماینده سازمان تامین اجتماعی است.

بیمه بیکاری را اداره کار پرداخت می کند؟

خیر. پس از این که پرونده درخواست بیمه بیکاری شما با مدارک مستند و مستدل، به تایید هیات حل اختلاف وزارت کار رسید، برای برقراری بیمه بیکاری و تشکیل پرونده تکمیلی، به شعبه ای که سابقه بیمه شما در آنجا موجود است، ارجاع خواهید شد و شعبه سازمان تامین اجتماعی از شما درخواست می کند که در بانک رفاه کارگران، حسابی باز کرده و شماره حساب را برای پرداخت بیمه بیکاری، اعلام کنید.

در این فرصت، مبلغ ومدت زمان پرداخت بیمه بیکاری با بررسی سوابق بیمه پردازی شما، محاسبه و در فرم بیمه بیکاری شما درج و به اداره کار اعلام می شود. شما هر ماه می بایستی به اداره کار مراجعه کرده و فرم حضور و غیاب الکترونیکی را تکمیل کنید. عدم حضور شما ، سبب قطع مقرری بیمه بیکاری خواهد بود.

مزایای دریافت بیمه بیکاری چیست؟

  • دریافت مقرری ماهانه که هر ۲ ماه یک بار به حساب کارگر بیکار شده از سوی سازمان تامین اجتماعی واریز می شود.
  • سابقه خدماتی فرد بیکار شده، منظور می شود و به سنوات بیمه او اضافه می شود.
  • دفترچه تامین اجتماعی او هر ماه تمدید می شود.
  • ایام استفاده از مقرری بیمه بیکاری، جزو سوابق خدمتی محسوب خواهد شد و به آن بازنشستگی و از کار افتادگی تعلق می گیرد.

آیا به افراد تحت تکفل هم بیمه بیکاری پرداخت می شود؟

داشتن افراد تحت تکفل منجر به افزایش مقرری دریافتی دوره بیکاری می شود. به ازای هر نفر تحت تکفل (همسر، فرزند، پدر، مادر، خواهر و برادر) تا سقف ۴ نفر و به ازای هر نفر، ۱۰ درصد حداقل دستمزد به مقرری بیمه بیکاری اضافه خواهد شد.

قابل توجه کارگرانی که بیش از ۵۵ سال سن دارند

طبق قانون سازمان تامین اجتماعی، کارگرانی که در زمان بیکاری، بیش از ۵۵ سال سن دارند و ۱۰ سال بیمه پردازی دارند، اگر بیکار شوند، تا زمانی که مشغول به کار نشده اند، می توانند تا رسیدن به سن بازنشستگی، از مقرری استفاده کنند.

منبع : سایت سپیدار سیستم آسیا

این صفحه را به اشتراک بگذارید .

به این مطلب امتیاز دهید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با سپید حساب ویرا

حسابداری تولیدی سپیدار

بسته تولیدی سپیدار

  •  کاهش اتلاف مواد اولیه در خط تولید
  • کنترل خروج مواد اولیه از انبار
  • کنترل ورود محصولات به انبار محصول
  • تعیین حداقل و حداکثر موجودی هر کالا
دسته بندی های بلاگ