سپید_حساب_ویرا

کنترل و تقلیل هزینه

کنترل و تقلیل هزینه

فهرست مطالب

تعاریف گوناگونی برای «کنترل هزینه» وجود دارد ولی به زبان ساده می توان گفت، شناسایی و کاهش هزینه های کسب وکار برای افزایش سودآوری و با فرآیند بودجه ریزی آغاز می شود، در ادامه مدیران و صاحبان کسب وکار هزینه های واقعی را با بودجه مقایسه می کنند و اگر هزینه های واقعی بیش تر از برنامه ریزی باشد، مدیریت اقدام مناسب را انجام خواهد داد. از سوی دیگر، «تقلیل هزینه» یک فرآیند است و در آن حداقل بها برای بهای تمام شده ی واحد محصول در نظر گرفته می شود که تاثیری در کیفیت محصول یا خدمت ارائه شده نداشته باشد و اغلب از طریق به کارگیری روش های جدید یا بهبود روش های قبلی تحقق می یابد. تقلیل هزینه، حذف تمام هزینه های غیرضروری که در فرآیند تولید، انبارش و فروش محصول وجود دارد را هدف گذاری می کند.

تفاوت های کنترل و تقلیل هزینه

به طور خلاصه، فعالیت نگهداشت بهای تمام شده در سطح استاندارد از پیش تعیین شده را «کنترل هزینه» می نامند، درحالی که «تقلیل هزینه»، فعالیت کاهش هزینه های واحد محصول از طریق روش های جدید تولید است.
کنترل هزینه روی کاهش بهای تمام شده ی کل محصولات تمرکز دارد، درحالی که تقلیل هزینه روی کاهش قیمت واحد محصول تمرکز دارد. کنترل هزینه ذاتا ماهیت موقت دارد و برخلاف آن تقلیل هزینه یک مفهوم دائمی است.
فرآیند کنترل هزینه ها هنگام دستیابی به هدف خاصی به پایان می رسد. برعکس آن، تقلیل هزینه هیچ گاه به پایان نمی رسد و همیشه ادامه خواهد داشت.
کنترل هزینه حفظ کیفیت را تضمین نمی کند، درحالی که در تقلیل هزینه می بایست کیفیت در حد مطلوب حفظ شود.
کنترل هزینه یک عمل بازدارنده است، درحالی که کاهش هزینه یک عمل اصلاحی است.
کنترل هزینه بخشی از عملکرد حسابداری صنعتی است، درحالی که تقلیل هزینه می تواند حتی زمانی تحقق یابد که هنوز حسابداری صنعتی فعالیت خود را شروع نکرده است.
در جدول زیر تفاوت های این دو مفهوم با هم مقایسه شده اند:

مبنای مقایسه   تقلیل هزینه کنترل هزینه
مفهوم و معنی روش مورد استفاده برای اقتصادی کردن هزینه ی واحدهای محصول، با حفظ سطح کیفی محصولات یا خدمات روش مورد استفاده برای نگهداشت هزینه ها برمبنای استانداردهای از پیش تعیین شده
صرفه جویی هزینه بهای تمام شده ی واحد بهای تمام شده ی کل
کیفیت محصول یا خدمت تضمین می کند تضمین نمی کند
ماهیت دائمی موقت
موضوع مورد تاکید هزینه ها در زمان حال و آینده هزینه ها در زمان گذشته و حال
زمان خاتمه بدون خاتمه با رسیدن به هدف مشخص خاتمه می یابد
نوع عملکرد اصلاحی بازدارنده

 

دامنه ی فعالیت تقلیل هزینه

معمولا سطوح یا حوزه های مختلفی برای تقلیل هزینه در نظر گرفته می شود که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

  •  سطح طراحی محصول

طراحی محصول معمولا یکی از سطوحی است که برای کاهش هزینه ها مورد غفلت قرار می گیرد، درحالی که یکی از بهترین محل هایی است که می توان در آن هزینه های تولید را کاهش داد. برای نمونه، شرکت HTC سوئد، از ابزاری به عنوان«نمونه سازی اولیه دیجیتال» digital prototyping استفاده می کند. استفاده از این ابزار تا ۹۷درصد از هزینه های طراحی محصولات جدید را کاهش داده است.
در گذشته برای تولید محصول جدید می بایست یک نمونه ی فیزیکی از آن با در نظر گرفتن تمام خصوصیات محصول تولید می شد، ولی در مدل جدید، تمام این ویژگی ها به شکل دیجیتالی طراحی می شود و به مهندسان شرکت، امکان طراحی و تولید و درنهایت بررسی تمام قسمت های محصول جدید را خواهد داد.
در طراحی محصول جدید می توان از زوایای مختلفی هزینه ها را کاهش داد. برای نمونه، چگونه با به کارگیری مواد اولیه ی کم تر همان محصول را تولید کرد، زمان تولید محصول به نحوی طراحی شود که کم ترین زمان ممکن، مورد نیاز باشد یا بسته بندی به نحوی باشد که هزینه ی آن اقتصادی تر باشد.

  • سطح سازمان

تقلیل هزینه از طریق بهبود سازمان کار کارخانه از جمله شفاف بودن شرح وظایف واحدها، وجود کانال های ارتباطی موثر و کارآمد بین واحدها و… نیز می تواند بهبود پیدا کند.

  •  سطح فرآِیند تولید

برای اجرای یک برنامه ی تقلیل هزینه در تولید یک محصول، می بایست تمام عملیات موجود مورد بررسی قرار گیرد تا بهترین روش انتخاب شود. برای کاهش ضایعات می بایست از ابزار با کیفیت بالاتر استفاده شود.

  • سطح هزینه های اداری

کاهش هزینه های اداری واحدهای تجاری هم می تواند تاثیر درخورتوجهی روی قیمت محصولات داشته باشد؛ مانند، مدیریت هزینه های ارتباطات نظیر تلفن و اینترنت یا کاهش هزینه های ماموریت پرسنل.

  • سطح هزینه های تبلیغات و بازاریابی

با بازنگری روش های بازاریابی ، تنظیم مجدد شرح وظایف کارشناسان فروش و… می تواند در کاهش هزینه ها مفید باشد.

  • سطح تامین مالی

همواره واحد تجاری می بایست سطح استفاده از هزینه های سرمایه ای را به نحوی تعیین کند که بالاترین بازدهی را داشته باشد.

برخی ابزارهای کنترل هزینه یا تقلیل هزینه

۱- سیستم بهایابی استاندارد
این سیستم به شکل کلی برای کنترل هزینه ها به کار برده می شود. بهای تمام شده ی محصول به شکل استاندارد تخمین زده و با هزینه های واقعی مقایسه می شود. هم چنین، انحرافات و علل آن مورد بررسی قرار می گیرند.

۲- کنترل بودجه
یکی دیگر از ابزارهای کنترل هزینه ها بودجه ریزی است. در این روش به ازای هر فعالیت واحد تجاری بودجه ای پیش بینی و به طور دائم عملیات واقعی با بودجه مقایسه می شود.

۳- کنترل موجودی
کنترل موجودی ها تکنیک ها و روش های خاص خودش را دارد که از طریق آن ها می توان هزینه های انبارداری و موجودی نگهداری شده در انبار را مدیریت کرد.

۴- برنامه ریزی تولید و کنترل عملیات تولید
برای تهیه ی برنامه ی تولید، واحد برنامه ریزی تولید نیاز دارد تا همکاری نزدیکی با واحدهای بازاریابی و فروش داشته باشد. واحد برنامه ریزی تولید می تواند انواع روش های برنامه ریزی تولید نظیر تولید یک محصول، تولید براساس روش بچ یا انبوه و… را به کار ببرد، ولی درنهایت تعداد محدودی از گریدها و سایزها برای تولید انتخاب خواهند شد.

ارتباط ERP با کنترل هزینه و تقلیل هزینه

در یک تعریف جامع با توجه به ویژگی های یک ERP می توان تعریف زیر را برای برنامه ریزی منابع سازمان ارائه کرد:
ERP یک بسته ی نرم افزاری کاربردی درون سازمانی، جامع و سازمان نگر، ماژولار، استاندارد و شامل یک مجموعه از ماژول های یکپارچه، آماده ی راه اندازی، از پیش طراحی شده و از پیش مهندسی شده ولی قابل تنظیم و پیکربندی براساس نیازهای پویای سازمان هاست.
با نگاهی به ماژول های تشکیل دهنده ی یک ERP و مقایسه ی آن با ابزارهای کنترل هزینه نام برده شده در بخش قبل، می توان نتیجه گیری کرد که به کمک یک ERP قوی در یک سازمان می توان ترکیبی از ابزارهای کنترل هزینه، هم چنین تقلیل هزینه را در اختیار داشت. عملیاتی نظیر کنترل عملیات تولید، کنترل موجودی کالا، کنترل بودجه و درنهایت محاسبه ی بهای تمام شده به روش استاندارد بدون ERP فرآیندی بسیار زمان بر و پُرهزینه خواهد بود.

جمع بندی

دو روش «کنترل هزینه» و «تقلیل هزینه» توسط شرکت های تولیدی به منظور کاهش هزینه ی تولید مورد استفاده قرار می گیرند.
«کنترل هزینه» به عنوان یک نقشه ی راه برای یک واحد تجاری است و از طریق استانداردسازی هزینه ها و فرآیندها و کنترل هزینه ها در قالب آن عمل می کند. از سوی دیگر «تقلیل هزینه»، استانداردهای ایجاد شده را به چالش کشیده و با به کارگیری نگرش های جدید سبب کاهش هزینه خواهد شد.
ERP می تواند به عنوان یک بستر مناسب، تسهیل کننده دو مفهوم فوق عمل کند.

این صفحه را به اشتراک بگذارید .

به این مطلب امتیاز دهید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با سپید حساب ویرا

حسابداری تولیدی سپیدار

بسته تولیدی سپیدار

  •  کاهش اتلاف مواد اولیه در خط تولید
  • کنترل خروج مواد اولیه از انبار
  • کنترل ورود محصولات به انبار محصول
  • تعیین حداقل و حداکثر موجودی هر کالا
دسته بندی های بلاگ