فهرست مطالب

اعلامیه بدهکار بستانکار چیست؟

اعلامیه بدهکار بستانکار، را می توان  سندی دانست که جهت انتقال و اصلاح مانده طرف حسابهای سیستم فروش و خرید و همچنین سایر طرف حسابها به کار می رود.

 

جهت دریافت مشاوره رایگان و دموی نرم افزار سپیدار کلیک نمایید.

 

 

مراحل ثبت اعلامیه بدهکار و بستانکار در نرم افزار حسابداری سپیدار

 

۱- پس از ورود به سیستم در منوی عمودی ، بر روی قسمت “تامین کنندگان و انبار” کلیک کنید (تصویر۱).

 

تامین کنندگان و انبار
تصویر ۱ : کلیک بر روی قسمت تامین کنندگان و انبار

۲- وارد قسمت تامین کنندگان و انبار شده و در قسمت عملیات روی گزینه “اعلامیه بدهکار بستانکار جدید” کلیک کنید (تصویر۲).

 

اعلامیه بدهکار بستانکار جدید
تصویر ۲ : کلیک بر روی گزینه “اعلامیه بدهکار بستانکار جدید” در قسمت عملیات

 

۳- در صورت دستی بودن روش شماره گذاری اعلامیه بدهکار بستانکار ، “شماره” فعال بوده و شماره اعلامیه را وارد نمایید . توجه داشته باشید که در صورت خودکار بودن روش شماره گذاری اعلامیه بدهکار بستانکار ، شماره غیر فعال خواهد بود و سیستم به صورت اتوماتیک به اعلامیه بدهکار بستانکار ذخیره شده ، شماره اختصاص خواهد داد (تصویر ۳).

۴- “تاریخ” اعلامیه را وارد نمایید . سیستم به صورت پیش فرض “تاریخ” را با تاریخ روز نمایش می دهد (تصویر ۳).

۵- گزینه “ارز” بصورت پیش فرض عنوان ارز پایه را نمایش می دهد . در صورتی که می خواهید اعلامیه ای با ارزی به غیر از ارز پایه ثبت نمایید ، ارز نمایش داده شده را تغییر دهید (تصویر ۳).

۶- در صورت انتخاب هر ارزی به جز ارز پایه ، گزینه “نرخ ارز” فعال می شود . می توانید نرخ ارز را تایپ کنید یا اینکه با زدن کلید “آخرین نرخ” ، آخرین نرخ درج شده برای ارز انتخاب شده در سیستم برای آن روز را از قسمت نرخ ارز فراخوانی کنید (تصویر ۳).

۷- در اعلامیه بدهکار بستانکار در گزینه “شماره سند مرتبط” ، می توانید شماره سند حسابداری صادر شده برای اعلامیه بدهکار بستانکار را مشاهده کنید (تصویر ۳).

۸- برای اضافه کردن قلم به اعلامیه ، کلید o1 یا Ctrl+Insert را بزنید . همچنین برای حذف یک قلم می توانید از کلید o2 یا Ctrl+Delete استفاده کنید (تصویر ۳).

۹- در قسمت اقلام ، “نوع بدهکار” را مشخص نمایید . در این گزینه شما می توانید یکی از انواع بدهکار “تامین کننده” ، “مشتری” و “سایر” را انتخاب نمایید (تصویر ۳).

۱۰- در گزینه “کد معین بدهکار” ، حساب معینی که باید در سند حسابداری ، در بدهکار آن درج شود را مشخص نمایید (تصویر ۳).

۱۱- در گزینه “کد تفصیل بدهکار” ، طرف حسابی که باید در سند حسابداری ، در بدهکار آن درج شود را مشخص نمایید (تصویر ۳).

۱۲- در قسمت اقلام ، “نوع بستانکار” را مشخص نمایید . در این گزینه شما می توانید یکی از انواع بستانکار “تامین کننده” ، “مشتری” و “سایر” را انتخاب نمایید (تصویر ۳).

۱۳- در گزینه “کد معین بستانکار” ، حساب معینی که باید در سند حسابداری ، در بستانکار آن درج شود را مشخص نمایید (تصویر ۳).

۱۴- در گزینه “کد تفصیل بستانکار” ، طرف حسابی که باید در سند حسابداری ، در بستانکار آن درج شود را مشخص نمایید (تصویر ۳).

۱۵- در گزینه “مبلغ” ، مبلغی که باید بین حساب ها جابجا شوند را وارد نمایید (تصویر ۳).

۱۶- در قسمت قلم اعلامیه ، در گزینه “شرح” می توانید توضیحات مربوط به اقلام را وارد نمایید (تصویر ۳).

۱۷- در صورتی که از امکانات زبان دوم در سیستم استفاده می کنید ، در گزینه “شرح (۲)” می توانید توضیحات مربوط به اقلام را به زبان دوم وارد نمایید (تصویر ۳).

۱۸- در قسمت “اطلاعات حساب بدهکار” ، عنوان معین و تفصیل انتخاب شده برای قسمت بدهکار سند در هر قلم نمایش داده می شود (تصویر ۳).

۱۹- در قسمت “اطلاعات حساب بستانکار” ، عنوان معین و تفصیل انتخاب شده برای قسمت بستانکار سند در هر قلم نمایش داده می شود (تصویر ۳).

۲۰- در بالای فرم “اعلامیه بدهکار بستانکار” ، کلید ذخیره را کلیک کنید . در صورتی که در تنظیمات عمومی گزینه “صدور خودکار سند حسابداری برای اعلامیه بدهکار و بستانکار” فعال شده باشد ، به محض ثبت اعلامیه بدهکار بستانکار ، سند حسابداری آن نیز صادر خواهد شد (تصویر ۳).

۲۱- در صورتی که در تنظیمات عمومی ، گزینه “صدور خودکار سند حسابداری برای اعلامیه بدهکار و بستانکار” فعال نشده باشد ، بعد از ذخیره اعلامیه ، می توانید سند حسابداری آن را به سیستم حسابداری ارسال نمایید . برای این کار در بالای فرم “اعلامیه بدهکار بستانکار” ، کلید “صدور سند حسابداری” o3 را کلیک کنید (تصویر ۳).

۲۲- برای مشاهده سند حسابداری صادر شده برای اعلامیه بدهکار بستانکار ، در بالای فرم یا لیست اعلامیه بدهکار بستانکار کلید “نمایش سند حسابداری” o4 را بزنید (تصویر ۳).

۲۳- برای حذف سند حسابداری صادر شده برای اعلامیه بدهکار بستانکار ، در بالای فرم یا لیست اعلامیه بدهکار بستانکار کلید “حذف سند حسابداری” o5 را بزنید (تصویر ۳).

 

ورود اطلاعات اعلامیه بدهکار بستانکار و ذخیره
تصویر ۳ : ورود اطلاعات اعلامیه بدهکار بستانکار و ذخیره آن

۲۴- برای مشاهده لیست اعلامیه بدهکار بستانکار ، وارد قسمت تامین کنندگان و انبار شده و در قسمت فهرست ، روی گزینه “اعلامیه بدهکار بستانکار” کلیک کنید (تصویر ۴).

فهرست اعلامیه بدهکار بستانکار
تصویر ۴ : فهرست اعلامیه بدهکار بستانکار

 

این صفحه را به اشتراک بگذارید .

به این مطلب امتیاز دهید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با سپید حساب ویرا

حسابداری تولیدی سپیدار

بسته تولیدی سپیدار

  •  کاهش اتلاف مواد اولیه در خط تولید
  • کنترل خروج مواد اولیه از انبار
  • کنترل ورود محصولات به انبار محصول
  • تعیین حداقل و حداکثر موجودی هر کالا
question