سپید_حساب_ویرا

تجزیه و تحلیل صورتهای مالی

فهرست مطالب

مفهوم تجزیه و تحلیل صورتهای مالی

تجزیه‌وتحلیل صورت‌های مالی جهت بررسی و سنجش نحوه عملکرد و ایجاد دیدی از آینده شرکت‌ها به کار می‌رود. برای دستیابی به این مسئله مهم می‌توان تجزیه‌وتحلیل افقی و تجزیه‌وتحلیل عمودی را به تصویر کشید. روش دیگر استفاده از صورت‌های مالی است. صورت‌های مالی برای سنجش و تحلیل کوتاه‌مدت و بلندمدت روند یک شرکت مورداستفاده هستند.

مراحل تجزیه و تحلیل صورتهای مالی

تجزیه و تحلیل صورتهای مالی به ترتیب زیر انجام می شود.

1-  انتخاب اطلاعات مالی :

اقلامی كه برای تهیه و تحلیل برگزیده می شود از دیدگاه صاحبان مؤسسه انتخاب می شوند تا تحلیل انجام شده برای او مفید واقع گرددبه طور مثال :
اگرتجزیه و تحلیل صورتهای مالی برای یكی از بانكها انجام می شود ، چون برای پرداخت وام و سایر تسهیلات بانكی به مؤسسات، قدرت پرداخت و استحكام وضع مالی و سود آوری آنها برای بانك حائز اهمیت است .
تحلیلگر باید اقلام منتهی اطلاعات فوق را انتخاب و تجزیه و تحلیل نماید.

2- مقایسه و مشخص نمودن ارتباط بین اطلاعات مالی :

هدف از مقایسه نمودن ارتباط بین اطلاعات مالی انتخاب شده بررسی
علل و موجبات تغییرات كمی وآثار نتایج كیفی اطلاعات مزبور است . آثار كمی وكیفی اقلام انتخاب شده از طریق نسبت یابی درصد گیری و روندیابی صورت می گیرد.

3- تغییر و ارزیابی :

یعنی نسبت ها و روندها و درصدهای تهیه شده از مرحله مقایسه و از مشخص نمودن ارتباطات بین اطلاعات مالی گذشته مؤسسه و وضع كنونی آن توانایی مؤسسه را در ادامه كار وكسب درآمدها پیش بینی نماید و دیگر اینكه در مورد رضایت بخش بودن سودآوری و وضع مالی مؤسسه اظهار نظر نماید برای این كار 4 روش استفاده می شود:
الف : روش تجزیه و تحلیل مقایسه ای كه شامل مقایسه اقلام مندرج در یك صورت حسابهای چند دوره با یكدیگر است .
ب : روش تجزیه و تحلیل درونی كه شامل مقایسه اقلام مندرج در یك صورت حساب با یكدیگر .
پ: روش تجزیه و تحلیل سرمایه در گردش كه شامل سرمایه در گردش كه شامل شناسایی عوامل موثر در تغییرات وضعیت مالی و كاهش و افزایش پول مورد نیاز مؤسسه است .
ت: روش تجزیه وتحلیل خطر كه شامل سنجش خطراتی كه سرمایه گذاری مؤسسه با آن مواجه است .

1-8-  تجزیه و تحلیل دورنی با تجزیه و تحلیل عمودی :

هرگاه اقلام مندرج در صورت حساب یك دوره مالی با یكدیگر مقایسه و تجزیه تحلیل قرار گیرند به آن تجزیه وتحلیل درونی می گویند .
مثلاً بررسی اقلام مندرج در ترازنامه مؤسسه یا صورت حساب سود و زیان یك دورة مالی با یكدیگر و مقایسه و تجزیه تحلیل آنها با هم تجزیه و تحلیل درونی می باشد .
اولین صورت حسابهایی كه مورد تجزیه و تحلیل درونی قرار می گیرد ترازنامه پایان دوره مالی می باشد كه اقلام مندرج در آن را با یكدیگر مقایسه می كنند . به منظور انجام این مقایسه ثبت های مزبور را تفسیر می كنند كه تفسیرها صد درصد قطعی نیستند.

این صفحه را به اشتراک بگذارید .

به این مطلب امتیاز دهید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با سپید حساب ویرا

حسابداری تولیدی سپیدار

بسته تولیدی سپیدار

  •  کاهش اتلاف مواد اولیه در خط تولید
  • کنترل خروج مواد اولیه از انبار
  • کنترل ورود محصولات به انبار محصول
  • تعیین حداقل و حداکثر موجودی هر کالا
دسته بندی های بلاگ