۱- استخراج دستی اعداد


اصلا جالب نیست، منظورم این است که کار بسیار سختی است که بخواهید تک تک اعداد را تایپ نموده و یا بصورت دستی از سلول مبداء کپی نموده و در سلول مقصد جایگذاری نمایید. البته این روش اگر تعداد سلول ها شما کمتر از ۱۰ مورد باشد بهترین روش است و توصیه میشود، اما تصور کنید که بخواهید ۱۲۳۱۲۴۴۲۳ عدد را به این روش از ۲۳۴۲۳۴ سلول استخراج کنید. نه، نمیخواد تصور کنید. تصورش هم کار خوبی نیست.

 

جداکردن دستی اعداد در اکسل

 

۲- استخراج با استفاده از فرمولهای متنی


این روش روشی بسیار خوب و خداپسندانه است ولی مشکلش این است که فقط در مواردی به درد می خورد که نظم خاصی در محتوای سلول ها قابل مشاهده باشد. یعنی مثلاً همه اعدادی که قصد استخراج آن ها را داریم در از هشتمین کاراکتر شروع میشوند و همه ۶ رقمی هستند. یا مثلاً قبل و بعد از همه اعدادی که قصد استخراج آن ها را داریم پرانتز یا علامت مشخصه دیگری وجود دارد و…

در این روش جدا کردن عدد از متن در اکسل از ترکیب توابعی مانند Search, MID, LEN, LEFT, RIGHT استفاده میشود و طوری این توابع را با هم ترکیب میکنیم که خروجی آن ها به عدد مطلوب ما برسد

نمودار چراغ راهنما
مطالعه بیشتر

در مجموع این روش روش خوبیست اما محدودیت بزرگی دارد (همانی که اشاره شد) که بیشتر مواقع استفاده از این روش را غیر ممکن می کند.

 

تابع LEFT در اکسل

 

 

۳- استفاده از قابلیت Flash Fill


این قابلیت که فکر میکنم از آفیس ۲۰۱۳ به بعد به اکسل اضافه شد، هرچند قابلیت بسیار جالبی است اما در این قابلیت هم مثل مورد بالا باید نظمی مشهود باشد. منتها مزیت این روش نسبت به روش قبلی در این است که در این روش نیازی به فرمول نویسی و ترکیب توابع با یکدیگر نداریم. اما استفاده مستمر از این روش توصیه نمی شود. یعنی به نظرم برای استفاده موقتی روش مناسبی است.

FlashFill-Excel-2013

 

۴- استفاده از قابلیت Text to Column


همانطور که می دانید (امیدوارم که بدانید) با استفاده از این قابلیت میتوانید متن موجود در سلول را با استفاده از ضوابطی تفکیک کرده و هر قسمت را در یک سلول قرار دهید. این روش هم روش خوبی است اما مشکلش اینجاست که بعد از استخراج اعداد از سلول و تفکیک آنها از متن (مثلا با استفاده از ضابطه هر فاصله یک ستون)، هر یک از اعداد را به یک سلول پرت میکند و جمع آوری مجدد آن ها خود زمان زیادی را میگیرد.

 

convert-text-to-columns-wizard-step-2