حصه جاری بدهی های بلند مدت

فهرست مطالب

بدهی جاری چیست؟

به آن قسمت از بدهی های بلند مدتی که سررسید آنهادر دوره جاری یا دوره تی باشد و  در این مدت می بایست باز پرداخت شوند،حصه جاری بدهی های بلند مدت گفته می شوند وبه این خاطر  یک نوع بدهی ها، جاری محسوب می گردند. (اگر موعد پرداخت بدهی کمتر از یک سال مالی باشد  به آن بدهی، بدهی جاری گفته می‌شود.)

 

خرید برنامه حسابداری سپیدار

 

بعنوان مثال اگر وامی  به مبلغ ۱۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال ومدت باز پرداخت ۱۰سال در ابتدای سال اخذ گردد(بافرض اینکه از بهره وکارمزد صرف نظر کنیم) مبلغ ۲،۰۰۰،۰۰۰ ریال آن که در این دوره  و دوره آتی بازپرداخت می گردد،حصه جاری بدهی های بلند مدت و مبلغ۸،۰۰۰،۰۰۰ریال آن جزء بدهی های بلندمدت(وام بلند مدت پرداختنی) محسوب می گردد.

انواع بدهی‌های جاری در حسابداری

بدهی‌های جاری به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند از جمله:


حساب‌های پرداختنی تجاری

اسناد پرداختنی تجاری
پیش‌دریافت درآمد

مالیات پرداختنی

حقوق پرداختنی

 

حساب‌های پرداختنی تجاری

حساب‌های پرداختنی تجاری Accoounts Payable  تعهدات مالی یک سازمان نسبت به تأمین‌کنندگان و فروشندگان است که باید در فاصله زمانی کوتاه یعنی کمتر از یک سال پرداخت گردند.

اسناد پرداختنی تجاری

اسناد پرداختنی تجاری Trade payables اسناد تجاری است که بابت خرید کالا یا خدمت از سوی سازمان و شرکت صادر شده است این اسناد شامل چک، سفته و یا اوراق‌قرضه است. سررسید اسناد پرداختنی تجاری کمتر از یک سال است.

پیش‌دریافت درآمد

هرگاه قبل از اینکه کالای فروخته شده را به مشتری تحویل دهیم یا قبل از اینکه خدمتی به مشتری ارائه دهیم مبلغی را دریافت کنیم، آن مبلغ پیش‌دریافت درآمد Advance receipt of income نام می‌گیرد. تا زمانی که تعهدات مربوط به فروش و خدمت انجام نشده باشد این پیش‌درآمد به‌عنوان درآمد شناسایی نمی‌شود به همین خاطر به‌عنوان بدهی در ترازنامه تلقی می‌گردد.

مالیات پرداختنی

بدهی ای که یک شرکت یا سازمان برای پرداخت به دولت و سایر نهادهای مالیاتی متعهد می‌گردد مالیات پرداختنی Tax payable نام دارد. مالیات پرداختنی شامل مالیات‌بردرآمد، مالیات فروش، مالیات حقوق و دستمزد، مالیات اموال، مالیات واردات و… است.

 

حقوق پرداختنی

حقوق پرداختنی Salary payable که شامل حقوق پایه، پاداش، مزایا، بیمه، مالیات‌بردرآمد، اضافه‌کاری، کسورات و.. است جزو بدهی‌های جاری یک سازمان است؛ زیرا در یک بازه زمانی کوتاه (مثلاً پایان هر ماه یا هر دوره پرداخت حقوق) تسویه می‌گردد.

 

حصه جاری بدهی‌های بلندمدت

حصه جاری بدهی‌های بلندمدت  Current portion of long-term debt به آن دسته از بدهی‌های بلندمدت اشاره دارد که بخشی از آن‌ها باید در آینده نزدیک تسویه شوند. برای درک بیشتر این مطلب به بیان یک مثال می‌پردازیم:
شرکت هور آزما یک وام ۴ساله به مبلغ ۱،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال در سال ۱۴۰۲ دریافت کرده است.شرکت هورآزما می بایست از ابتدای سال بعد یعنی سال ۱۴۰۳ هر ساله مبلغ ۲۵۰،۰۰۰،۰۰۰۰  ریال از این وام را تسویه کند.به همین خاطر شرکت هور آزما در تاریخ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲، هنگام تهیه ترازنامه مبلغ ۲۵۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال از این وام را تحت عنوان حصه جاری بدهی های بلند مدت گزارش می دهد و مبلغ ۷۵۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال از باقی مانده مبلغ وام را به عنوان سرفصل بدهی های بلند مدت گزارش می کند.

 

 

 

این صفحه را به اشتراک بگذارید .

به این مطلب امتیاز دهید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با سپید حساب ویرا

حسابداری تولیدی سپیدار

بسته تولیدی سپیدار

  •  کاهش اتلاف مواد اولیه در خط تولید
  • کنترل خروج مواد اولیه از انبار
  • کنترل ورود محصولات به انبار محصول
  • تعیین حداقل و حداکثر موجودی هر کالا
question