فهرست مطالب

تعریف صورتحساب طرف مقابل

صورتحساب گزارشی است که طی آن تمامی گردش های یک مشتری یا تامین کننده در سیستم نمایش داده شده و مانده آن طرف حساب در پایان در آن مقطع مشخص میشود . با ورود و ثبت اطلاعات صورتحساب ، موارد و امکانات زیر در اختیار شما قرار میگیرد.

 

قیمت نرم افزار فروشگاهی دشت

 

 

۱- امکان ارائه صورتحسابه طرف های حساب برای دریافت ، پرداخت و کنترل گردش حساب طرفین .

 

۲- امکان بستن اطلاعات یک طرف حساب و جلوگیری از انجام تغییرات در آن .

 

۱- صدور صورتحساب

 

پس از ورود به سیستم در منوی سمت راست ، وارد قسمت مشتریان و فروش شده و در قسمت عملیات روی گزینه “صورتحساب طرف مقابل جدید” کلیک کنید .

 

صورتحساب طرف مقابل جدید

 

در پنجره ای که در اختیار شما قرار میگیرد ، در صفحه اطلاعات اصلی ، اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید.

 

صفحه اطلاعات اصلی

 

جهت ورود اطلاعات ، موارد و نکات زیر را مدنظر داشته باشید :

 

۱- انتخاب یکی از گزینه های “فروش” یا “خرید” به عنوان نوع صورتحساب اجباری است .

 

۲- ورود اطلاعات “مشتری” ، “تامین کننده” ، “شماره” و “تاریخ” در بالای فرم اجباری است .

 

۳- اگر نوع صورتحساب “فروش” باشد ، گزینه “مشتری” و اگر “خرید” باشد ، “تامین کننده” نمایش داده میشود .

 

۴- برای انتخاب “مشتری” یا “تامین کننده” میتوانید در4 4 در قسمت سمت راست ، کد طرف حساب را تایپ کنید و کلید Enter یا Tab را بزنید . در صورتیکه کد وارد شده صحیح باشد ، نام طرف نمایش داده میشود . همچنین با استفاده از5 3 کلید یا با زدن ، لیست طرف حساب های تعریف شده در سیستم باز میشود و میتوانید از بین آنها ، طرف حساب مورد نظر را انتخاب کنید .

 

۵- اگر نوع صورتحساب “فروش” باشد ، در این لیست ، لیست طرف حسابهایی که در اسناد فروش گردش دارند نمایش داده میشوند .

 

۶- اگر نوع صورتحساب “خرید” باشد ، در این لیست ، لیست طرف حسابهایی که در اسناد انبار گردش دارند نمایش داده میشوند .

 

۷- در گزینه “شماره” شماره صورتحساب در سیستم درج میشود . این شماره گذاری بر اساس روش شماره گذاری تعیین شده برای فرم صورتحساب در قسمت “تعیین روش شماره گذاری” انجام میشود .

 

۸- اگر شماره گذاری اتوماتیک باشد ، شما نمیتوانید “شماره” را وارد کنید و بزرگترین شماره وارد شده برای این فرم به علاوه ۱ بصورت اتوماتیک در نظر گرفته میشود .اگر شماره گذاری بصورت دستی باشد ، شماره وارد شده توسط شما ملاک قرار میگیرد و اگر شماره ای وارد نکنید ، طبق روال اتوماتیک عمل میشود .

 

۹- در گزینه “تاریخ” بصورت پیش فرض تاریخ روز نمایش داده میشود . میتوانید تاریخ مورد نظر را در آن وارد کنید .

 

۱۰- گزینه “مانده قبلی” و “صورتحساب قبلی” ، اطلاعات آخرین صورتحساب صادر شده را نمایش میدهد .

 

۱۱- با زدن کلید x1 2، قسمت بالای فرم غیر فعال شده و اطلاعات اسناد مرتبط با مشتری یا تامین کننده نمایش داده میشود .

 

۱۲- دقت داشته باشید که کلیه اطلاعات به ارز پایه سیستم نمایش داده میشوند .

 

۱۳- اگر نوع صورتحساب “فروش” باشد ، اطلاعات زیر نمایش داده میشوند .

 

مانده قبلی

 

اگر قبلا در سال مالی جاری برای این مشتری صورتحساب صادر شده باشد ، مبلغ صورتحساب قبلی را نمایش میدهد و اگر صادر نشده باشد ، مانده ابتدای دوره وارد شده در تعریف طرف حساب برای مشتری را نمایش میدهد .

 

فاکتور فروش

 

لیست تمام فاکتورهای فروش باطل نشده این مشتری از ابتدای سال مالی جاری و پس از تاریخ صورتحساب قبلی تا تاریخ صورتحساب را نمایش میدهد .

 

فاکتور برگشتی

 

لیست تمام فاکتورهای برگشت فروش این مشتری از ابتدای سال مالی جاری و پس از تاریخ صورتحساب قبلی تا تاریخ صورتحساب را نمایش میدهد .

 

دریافت

 

لیست رسیدهای دریافت از نوع “دریافت از مشتری” این مشتری از ابتدای سال مالی جاری و پس از تاریخ صورتحساب قبلی تا تاریخ صورتحساب را نمایش میدهد .

 

پرداخت

 

لیست اعلامیه پرداخت از نوع “پرداخت به مشتری” این مشتری از ابتدای سال مالی جاری و پس از تاریخ صورتحساب قبلی تا تاریخ صورتحساب را نمایش میدهد .

 

تخفیف

 

لیست تخفیف های نقدیثبت شده در رسیدهای دریافت از نوع “دریافت از مشتری” این مشتری از ابتدای سال مالی جاری و پس از تاریخ صورتحساب قبلی تا تاریخ صورتحساب را نمایش میدهد .

 

۱۴- مانده مشتری = مانده قبلی + فاکتور فروش + پرداخت به مشتری – دریافت از مشتری – فاکتور برگشتی – تخفیف نقدی

 

۱۵- اگر نوع صورتحساب “خرید” باشد ، اطلاعات زیر نمایش داده میشوند.

 

مانده قبلی : اگر قبلا در سال مالی جاری برای این تامین کننده صورتحساب صادر شده باشد ، مبلغ صورتحساب قبلی را نمایش میدهد و اگر صادر نشده باشد ، مانده ابتدای دوره وارد شده در تعریف طرف حساب برای تامین کننده را نمایش میدهد .

 

رسید انبار : لیست تمام رسید انبارهای این تامین کننده از ابتدای سال مالی جاری و پس از تاریخ صورتحساب قبلی تا تاریخ صورتحساب را نمایش میدهد .

 

برگشت رسید : لیست تمام برگشت رسیدهای انبار این تامین کننده از ابتدای سال مالی جاری و پس از تاریخ صورتحساب قبلی تا تاریخ صورتحساب را نمایش میدهد .

 

دریافت : لیست رسیدهای دریافت از نوع “دریافت از تامین کننده” این تامین کننده از ابتدای سال مالی جاری و پس از تاریخ صورتحساب قبلی تا تاریخ صورتحساب را نمایش میدهد .

 

پرداخت : لیست اعلامیه پرداخت از نوع “پرداخت به تامین کننده” این تامین کننده از ابتدای سال مالی جاری و پس از تاریخ صورتحساب قبلی تا تاریخ صورتحساب را نمایش میدهد .

 

تخفیف : لیست تخفیف های نقدی ثبت شده در اعلامیه های پرداخت از نوع “پرداخت به تامین کننده” این تامین کننده از ابتدای سال مالی جاری و پس از تاریخ صورتحساب قبلی تا تاریخ صورتحساب را نمایش میدهد .

 

۱۶- مانده تامین کننده = مانده قبلی + رسید انبار + دریافت از تامین کننده – پرداخت به تامین کننده – برگشت رسید – تخفیف نقدی

 

۱۷- با Double Click روی هر سند ، آن سند باز میشودو میتوانید آن را مشاهده و در صورت نیاز ویرایش کنید .

 

۱۸- با زدن کلید x2 1، اطلاعات نمایش داده شده حذف میشوند و میتوانید اطلاعات بالای فرم را تغییر داده و مجددا اطلاعات را مشاهده کنید .

 

۱۹- پس از ورود اطلاعات کلید ذخیرهh3 یا Ctrl+S را بزنید . پس از ذخیره اطلاعات ، در سمت راست نوار پایین فرم پیغامu4 نمایش داده میشود .

 

۲۰- پس از ثبت صورتحساب خرید یا فروش ، امکان ویرایش و حذف اسنادی که در صورتحساب شرکت کرده اند وجود ندارد .

 

۲۱- پس از ثبت صورتحساب خرید ، امکان ثبت رسید انبار ، برگشت رسید انبار و پرداخت به تامین کننده برای این تامین کننده به تاریخ قبل از آخرین صورتحساب این تامین کننده وجود ندارد .

 

۲۲- پس از ثبت صورتحساب فروش ، امکان فاکتور فروش ، فاکتوربرگشتی و دریافت از مشتری به تاریخ قبل از آخرین صورتحساب این مشتری وجود ندارد .

 

۲۳- پس از ثبت صورتحساب اولین صورتحساب برای مشتری یا تامین کننده ، امکان ویرایش مانده ابتدای دوره آن طرف حساب وجود ندارد .

۲- یادداشت و اطلاعات تکمیلی

 

 

برای مشاهده نحوه استفاده از قسمتهای “یادداشت” و “اطلاعات تکمیلی” ، به راهنمای قسمتهای عمومی سیستم مراجعه کنید .

 

یادداشت و اطلاعات تکمیلی 

 

۳- لیست صورتحساب ها

 

برای مشاهده لیست صورتحساب های صادر شده ، وارد قسمت مشتریان و فروش شده و در قسمت فهرست ، روی گزینه “صورت حساب های طرف مقابل” کلیک کنید .

 

لیست صورتحساب ها 

 

با انتخاب این گزینه ، لیستی از صورتحساب های صادر شده در سیستم آن سال مالی به همراه خلاصه ای از اطلاعات تعریف شده برای آنها نمایش داده میشود .

 

9 2

 

۴- حذف صورتحساب

 

در صورت نیاز به حذف اطلاعات صورتحساب صادر شده ، از لیست صورتحساب ها ، صورتحساب مورد نظر را انتخاب کرده و در قسمت کلید را بزنید یا از Ctrl+D استفاده کنید .

 

دقت داشته باشید که فقط آخرین صورتحساب هر مشتری یا تامین کننده قابل حذف است .

 

این صفحه را به اشتراک بگذارید .

به این مطلب امتیاز دهید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با سپید حساب ویرا

حسابداری تولیدی سپیدار

بسته تولیدی سپیدار

  •  کاهش اتلاف مواد اولیه در خط تولید
  • کنترل خروج مواد اولیه از انبار
  • کنترل ورود محصولات به انبار محصول
  • تعیین حداقل و حداکثر موجودی هر کالا
question