سپید_حساب_ویرا

هزینه های مستقیم و غیر مستقیم

هزینه های مستقیم و غیر مستقیم

فهرست مطالب

آموزش سپیدار ویژه ورود به بازار کار (بهنام مرادی) : 02158194000

در حسابداری صنعتی ، هزینه ها بر اساس ارتباط با تولید به ۲ گروه هزینه های مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شوند.

هزینه های مستقیم

این هزینه ها به دلیل ارتباط مستقیم با تولید و مشخص بودن آن در کالای تولید شده یا ارتباط با مرحله ای از تولید، هزینه مستقیم نامیده می شوند. بارزترین مورد از این هزینه ها، مواد اولیه به کار برده شده جهت تولید کالا و دستمزد مستقیم افراد مرتبط با تولید می باشد. به عنوان مثال چوب استفاده شده در تولید مبلمان مواد هزینه مستقیم می باشد.

 

جهت خرید نرم افزار حسابداری سپیدار کلیک کنید.

 

هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم
هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم در حسابداری

هزینه های غیر مستقیم

هزینه های غیر مستقیم هزینه هایی می باشند که ارتباط مستقیمی با تولید نداشته و در تولید محصول نیز نقش اصلی را ندارند هر چند برای تولید محصول لازم اند و در پروسه ساخت محصول ایجاد می شوند. این هزینه ها را به سادگی نمی توان به یک کالا یا مرحله از ساخت و یا سفارش معین و مشخص ارتباط داد مانند هزینه های سوخت، روغن مصرفی جهت ماشین آلات تولیدی و سایر موارد مشابه و یا حقوق و دستمزد غیر مستقیم پرداختی در جهت تولید مانند حقوق سر کارگران که به عنوان هزینه های غیر مستقیم شناسایی می شوند و یا هزینه ی استهلاک ساختمان کارخانه که نمی توان آن را به یک تولید مشخص مرتبط کرد، همچنین مواد غیر مستقیمی که در جهت تولید مصرف می شوند نیز به عنوان هزینه های غیر مستقیم تلقی می شوند موادی مانند چسب مصرفی استفاده شده برای تولید مبلمان. همچنانکه اشاره شد وجود این هزینه ها الزامی است ولی به دلیل نا چیز بودن و یا غیر الرامی بودن به یک محصول آنها را به عنوان غیر مستقیم شناسایی می کنند به هزینه ها ی غیر مسنقیم “هزینه سربار” یا “سر بار تولید” گفته می شود.

تماس با کارشناسان فروش سپد حساب ویرا : ۰۲۱۵۸۱۹۴۰۰۰

ردیابی هزینه

در تمامی سازمان‌ها و شرکت‌ها فعالیت‌های متفاوتی در حوزه‌های مختلف مالیات، تأمین مالی، اجاره، وام، تأمین مواد و کالا، لوازم مصرفی، تولید و…صورت می‌گیرد که همگی مستلزم به ثبت هزینه می‌باشند. ردیابی هزینه به معنای ثبت هزینه‌ها و پیگیری آن‌ها است.

ردیابی هزینه یک امر بسیار مهم در حسابداری است؛ زیرا اگر مدیران یک شرکت و سازمان اطلاعات دقیق در مورد هزینه‌های صرف شده آن سازمان داشته باشند می‌توانند تصمیمات بسیار مؤثری را اتخاذ و به‌سادگی در خصوص سیاست‌ها و استراتژی‌های مالی خود تصمیم‌گیری نمایند.

حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا برای ردیابی هزینه نیازمند به سیستم خاصی هستیم؟
در پاسخ به این سؤال باید بگوییم بله با داشتن یک سیستم حسابداری مدرن می‌توانید اطلاعات مالی سازمان و شرکت خود را دسته‌بندی و ثبت نمایید. در نرم‌افزار مالی سپیدار سیستم با تعریف مراکز هزینه متفاوت این امکان برای شما فراهم می‌آید که به‌سادگی هرچه‌تمام‌تر قادر به ثبت و ضبط تمامی هزینه‌های خود در زمینه‌های متفاوت باشید و در صورت لزوم یک گزارش جامع و دقیق از آن تهیه نمایید و در اختیار مدیران تصمیم‌گیرنده قرار دهید.

تخصیص هزینه

منظور از تخصیص هزینه (Cost allocation) در حسابداری اختصاص‌دادن هزینه‌ها به امور خاصی از فعالیت یک شرکت و سازمان است که توسط نرم‌افزار حسابداری صورت می‌گیرد و هر شرکت باتوجه‌به نوع فعالیت خود اعم از تولیدی، بازرگانی، خدماتی و یا پخش می‌تواند هزینه‌های مربوط به خط تولید، فروش، بازاریابی، تحقیق و توسعه و… را شناسایی و آن‌ها را ثبت نماید.

با کمک نرم‌افزار مالی سپیدار می‌توانید تمامی هزینه‌ها را در حساب مربوط به خودش ثبت کرده و از این طریق محاسبه سود و زیان و عملکرد کلی شرکت را به‌سادگی انجام دهید.

عوامل مؤثر بر طبقه‌بندی هزینه‌ها به مستقیم و غیرمستقیم

 در حسابداری هزینه‌ها به دودسته مستقیم و غیرمستقیم طبقه‌بندی می‌شود که در ادامه به توضیح هر دودسته می‌پردازیم:

1-هزینه های مستقیم : منظور از این نوع هزینه، هزینه هایی هستند که به شکل مستقیم با تولید، ارائه محصول و خدمات مرتبط است.مواد اولیه مصرفی جهت تولید محصول، نیروی کار بخش تولید محصول، هزینه های مستقیم حمل و نقل برای ارسال محصول به مشتری از نمونه های هزینه های مستقیم در حسابداری است.

2-هزینه های غیر مستقیم : منظور از هزینه های غیر مستقیم هزینه هایی هستند که به شکل غیر مستقیم با تولید، ارائه محصول و خدمات مرتبط است. هزینه های اداری (مانند حقوق مدیران و کارکنان)، هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری تجهیزات سازمان، هزینه های اجاره و سایر هزینه های مرتبط با ساختمان از نمونه های هزینه های غیر مستقیم در حسابداری است.

 

 

در نهایت باید بدانیم تشخیص و طبقه‌بندی هزینه‌ها به مستقیم و غیرمستقیم، نقش مهمی در ارزیابی کارایی و بهبود عملکرد سازمان‌ها دارد و به مدیران کمک می‌کند تا در مورد تصمیم‌گیری مربوط به تعیین قیمت محصولات، کنترل هزینه‌ها و ارزیابی عملکرد، بهتر عمل کنند.

عامل هزینه و مدیریت هزینه

در ابتدا تعریف مختصری از هزینه را شرح می‌دهیم و در ادامه به عامل هزینه و مدیریت هزینه در حسابداری می‌پردازیم:

هر کسب‌وکار خرد و کلان، شرکت و یا سازمان برای ایجاد درآمد متحمل مخارجی می‌گردد که به آن هزینه گفته می‌شود. هزینه در حسابداری یک حساب موقت است. ماهیت هزینه در حسابداری بدهکار است.

منظور از عامل هزینه این است که در هر سازمان، شرکت و کسب‌وکاری ممکن است هر عاملی به وقوع بپیوندد و موجب بروز هزینه شود. این عوامل ممکن است مربوط به مواد اولیه، مصارف انرژی تجهیزات، نیروی کار، اجاره و… باشد.

به عبارتی هر عاملی که منجر به خرج‌شدن پول شرکت شود، می‌تواند یک عامل هزینه تلقی گردد.

منظور از مدیریت هزینه یک مفهوم در حسابداری است که به مدیریت و کنترل هزینه‌های یک سازمان اشاره دارد. به کمک مدیریت هزینه می‌توان از  روش‌ها و استراتژی‌هایی استفاده کرد که به کاهش هزینه‌ها، بهینه‌سازی استفاده از منابع و افزایش کارایی مالی آن سازمان و شرکت منجر شود و در نهایت محصولات و خدمات باکیفیت را ارائه داد.

هزینه‌های مستقیم کالای خریداری شده

این نوع از هزینه‌ها به شکل مستقیم با تولید یک محصول در ارتباط است به عبارتی هزینه‌هایی که مستقیم با خط تولید در ارتباط باشد مثل مواد اولیه، هزینه‌های مستقیم کالای خریداری شده نام می‌گیرد. هزینه‌های مستقیم در حسابداری به‌عنوان بخشی از هزینه‌های تولید در نظر گرفته می‌شود.

دستمزد غیرمستقیم چیست؟

در این نوع از پرداخت دستمزد اگر نیروی انسانی به شکل مستقیم در تولید کالا و خدمات نقشی نداشته باشد دستمزد غیرمستقیم به آنها تعلق می‌گیرد. برای نمونه نگهبان سوله دستمزد غیرمستقیم را شامل می‌شود.

دستمزد مستقیم چیست؟

در شرکت‌های تولیدی هزینه دستمزد به دودسته تقسیم می‌شود: دستمزد مستقیم و دستمزد غیرمستقیم

اگر نیروی انسانی به شکل مستقیم در تولید و ساخت کالا مشارکت داشته باشد دستمزدی که به آنها تعلق می‌گیرد دستمزد مستقیم است و بیانگر این مطلب است که بدون حضور مستقیم نیروی انسانی ساخت و تولید آن کالا عملی نیست. یک مثال ملموس برای دستمزد مستقیم دستمزد کارگرانی است که در کارگاه تولید پوشاک فعالیت دارند.

مواد غیرمستقیم چیست؟

مواد غیرمستقیم در حسابداری به موادی گفته می‌شود که در کامل‌شدن کالا ضروری هستند؛ اما چون مصرف ناچیزی در تولید کالا و محصول دارند به مواد غیرمستقیم طبقه‌بندی می‌شود. مثلاً استفاده از چسب در یک کارگاه تولید کیف و کفش جزو مواد غیرمستقیم آن کارگاه است.

هزینه سربار چیست؟

گاه در حسابداری بابت تولید یک محصول هزینه‌هایی انجام می‌شود که نمی‌توان آن را به شکل مستقیم به محصول اختصاص داد. به این نوع از هزینه‌ها، هزینه سربار گفته می‌شود. هزینه‌هایی نظیر آب و برق، بیمه، تبلیغات، حقوق و دستمزد کارکنان و یا هر هزینه‌ای که مربوط به تولید و یا خدمات یک کالا باشد نمونه‌هایی از هزینه سربار است.

هزینه در حسابداری

به‌تمامی مخارجی که یک واحد اقتصادی متحمل می‌شود تا از آن طریق به درآمد برسد هزینه گفته می‌شود. هزینه یک حساب موقت در حسابداری است و ماهیت بدهکار دارد. مانده‌حساب هزینه به دوره مالی بعد منتقل نمی‌شود و ازاین‌رو در زمره حساب‌های سود و زیانی قرار می‌گیرد.

سربار ساخت چیست؟

کلمه سربار معنی بار اضافی است و در حوزه حسابداری به‌وفور در حسابداری صنعتی و فرایند تولید محصول استفاده می‌شود.

سربار ساخت در حسابداری به هزینه‌هایی تلقی می‌گردد که به‌صورت مستقیم با تولید محصول ارتباط ندارد؛ بلکه به‌صورت بخشی از هزینه‌های تولید محصول در نظر گرفته می‌شود و به عبارتی هزینه غیر مستقیمی است که در فرایند تولید محصول به واحد اقتصادی تحمیل می‌شود.

نحوه محاسبه بهای تمام شده محصول تولیدی

بهای تمام شده کالا کل مبلغی است که برای تولید، ساخت و فروش محصول صرف می‌شود و یک شاخص بسیار مهم برای شرکت و سازمان‌ها است؛ زیرا به‌واسطه محاسبه آن می‌توانند از نحوه عملکرد شرکت و سود و زیان مطلع گردند.

به کمک نرم‌افزار حسابداری سپیدار سیستم می‌توان به‌سادگی بهای تمام شده محصول تولیدی را محاسبه نمود. با محاسبه هزینه مستقیم مواد، هزینه کار مستقیم و سربار ساخت می‌توان بهای تمام شده محصول را به دست آورد.
جهت آموزش نحوه محاسبه بهای تمام شده محصول تولیدی، روی عبارت آبی‌رنگ کلیک کرده و درخواست خود را ثبت نمایید. کارشناسان ما در اولین فرصت با شما در تماس خواهند بود.

این صفحه را به اشتراک بگذارید .

به این مطلب امتیاز دهید .

مطالب مرتبط

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با سپید حساب ویرا

حسابداری تولیدی سپیدار

بسته تولیدی سپیدار

  •  کاهش اتلاف مواد اولیه در خط تولید
  • کنترل خروج مواد اولیه از انبار
  • کنترل ورود محصولات به انبار محصول
  • تعیین حداقل و حداکثر موجودی هر کالا
دسته بندی های بلاگ