سپید_حساب_ویرا

ویژگی های نرم افزار حسابداری تولیدی سپیدار همکاران سیستم

فهرست مطالب

حسابداری تولیدی از زمان ایجاد صنعت تولید، تاریخچه دور و درازی دارد.

به گفته مورخان، تولید از اولین صنایع بشر است و نیاز به تولید، منجر به پیشرفت تمام رشته های فنی و مهندسی شده است.

تولید یا فرآوری، از کلمات کلیدی علم اقتصاد، به مفهوم تهیه کالا و خدمات مورد نیاز بازار با استفاده از منابع و امکانات موجود است. فعالیّت تولیدی سلسله مراتبی از فعالیت ها است که برای تبدیل منابع به کالاهای مورد نیاز صورت می گیرد.

در اقتصاد، خلق مطلوبیت از طریق فعالیت نیروی انسانی است. تولید از منظر علم اقتصاد، دربردارنده خلق اشیا توسط انسان نیز هست؛ ولی شامل فعالیت های دیگر خدماتی چون نگهداری و تعمیرات، پاکیزه سازی، بهداشت محیطی، ارگونومی و غیره هم می شود.

آنچه که تولیدکنندگان باید بدانند

 

تولید مانند سایر انواع کسب و کارها نیست. خرده فروشان و خدمات خود را به فروش می رسانند. بازرگانان کالایی را می خرند و آن را به شیوه ای دیگر می فروشند. اما تولید کنندگان هستند که با فرایندهای منحصر به فرد خود، محصولات جدید را از ابتدا ایجاد می کنند.

این می تواند به چالش های حسابداری تولیدی منجر شود. شرکت های تولیدی باید مواد خام و هزینه های پردازش خود را حساب کنند. اما آنها همچنین باید ارزش محصولات ساخته شده را به دقت شناسایی کنند تا قیمت گذاری سودآوری داشته باشند.

ویژگی  های نرم  افزار حسابداری تولیدی سپیدار همکاران سیستم

پیش بینی تولید

 

پیش بینی تولید جهت شناسایی مواد اولیه مورد نیاز برای تولیدات مختلف کاربرد دارد و به کاربر کمک می کند که اگر می خواهد محصولاتی با فرمول های مختلف تولید کند به چه مواد اولیه ای نیاز دارد و با توجه به موجودی های ثبت شده در سیستم کاربر چه مقدار مواد باید خریداری نماید.

سفارش تولید محصول

 

عملیات مورد نیاز برای ساخت محصولات و برنامه مراحل تولید، با توجه به سفارش های تولیدی دریافت شده، ظرفیت های ماشین آلات کارخانه، مواد و ملزومات، تعیین می گردد. در نهایت عملكرد تولید شامل میزان تولید واقعی، ثبت و كنترل شده، با توجه به انحراف تولید نسبت به سفارش شناسایی می گردد.

فرمول ساخت (BOM)

 

BOM  کوتاه شده عبارت (Bill Of Material) یعنی درخت واره مواد و قطعات مرتبط به تولید یک محصول است.

BOM یا فرمول ساخت معمولاً به صورت یک جدول از مواد و قطعاتی که مشخصاتی از قبیل استاندارد ابعاد، شکل، جنس مواد، وزن مواد و غیره دارد شناسایی می شود اما در ساختار تولید بیشتر به مقدار موجودی کالا و انباری که مواد برای تولید یک محصول از آن خارج می گردد توجه می شود.

در اغلب موارد BOM لیست مواد و قطعاتی که نشان دهنده اجزا تشكیل دهنده محصول است را نمایش می دهد؛ كه شامل كلیه اجزا محصول، ترتیب ساخت و تعداد هر یك از اجزا برای ساخت یك واحد از محصول است .

واحدهای تولیدی قبل از شروع فرایند تولید و ساخت یک محصول ابتدا BOM محصول را تهیه می کند که این در واقع نسخه اولیه است و در طول فرایند طراحی اولیه تا تولید نهایی احتمالا تغییراتی می کند.

در این مواقع عنوان BOM متغیر یا فرمول ساخت متغیر به آن اطلاق می گردد. یکی از کاربردهای این جدول در واحد مالی بخصوص حسابداری، صنعتی است که می تواند از روی جدول BOM، محصولات را قبل از تولید برآورد قیمت نماید.

ویژگی  های نرم  افزار حسابداری تولیدی سپیدار همکاران سیستم

توجه: BOM جزو اسناد محرمانه شرکت ها است و استفاده کنندگان تنها با مجوز مدیریت به آن دسترسی دارند.

 

بهای تمام شده کالای ساخته شده

در ادامه به اجزای اصلی بهای تمام شده کالای ساخته شده اشاره می کنیم:

 

هزینه مواد اولیه: آن بخش از مواد مورد مصرف که از کالای ساخته شده جدا نمی شود و به طور مستقیم در ساخت کالا نقش دارد را مواد مستقیم گویند. به عنوان مثال آرد در تولید نان از مواد مستقیم شناسایی می شود.

هزینه حقوق و دستمزد: حقوق و دستمزدی که در جریان تولید و برای تبدیل مواد به کالا به کارگران و نیروی انسانی پرداخت می شود را به عنوان دستمزد تولید شناسایی می کنند.

هزینه سربار: کلیه هزینه هایی که در جریان تولید اتفاق می افتد ولیکن نمی توان آنها را به طور مستقیم و مشخص به اقلامی از تولید یا محصولی خاص اختصاص داد به عنوان سربار کارخانه یا سایر هزینه ها شناسایی می‎شوند.

نمونه های مشخص این هزینه ها؛ مواد غیرمستقیم تولید، دستمزد غیرمستقیم، هزینه تعمیرات و هزینه های استهلاک ماشین آلات، هزینه بیمه و سایر مواد مشابه می باشد.

ویژگی  های نرم  افزار حسابداری تولیدی سپیدار همکاران سیستم

 

حسابداری تولیدی چیست؟

هزینه یابی شرکت ها به خصوص در کارخانه ها بسیار حائز اهمیت است. شناسایی این هزینه ها تاثیرگذار بر خرید شرکت، مذاکرات، قیمت گذاری، ارائه تخفیف، بودجه ریزی و غیره است.

سیستم های موثر هزینه یابی عامل بقای کسب و کارها به خصوص در حوزه تولید است. ثبت و ضبط دقیق اطلاعات و شناسایی هزینه های تولید عامل قیمت گذاری بهینه فروش است.

نرم افزار حسابداری تولیدی

استفاده از یک نرم افزار حسابداری تولیدی مناسب که بتواند گزارش های مورد نیاز شما را ارائه دهد، سبب رشد سازمان شما می شود.

با استفاده از یک نرم افزار حسابداری تولیدی دقیق یک شرکت تولید کننده می تواند هم زمان خطوط تولید، موجودی کالا و فرایند تولید را دقیق تر مدیریت کند.

علاوه بر آن اگر می خواهید ثبت و گزارش صورت هزینه ها و ارزیابی دقیق بر عملکرد تیم تولید را با دقت بررسی کنید، یک نرم افزار حسابداری تولیدی جامع و یکپارچه می تواند به شما در انجام این امور کمک کنید.

بنابراین قبل از خرید نرم افزار حسابداری تولیدی خود، به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • به دنبال شرکت های معتبر ارائه دهنده نرم افزار باشید

    اصولا هر تولید کننده نرم افزار نمی تواند سیستمی با هدف مدیریت فرایند تولید، سفارش کار و محاسبه بهای تمام شده به شما ارائه کند. سادگی و دقت بالای سیستم از شروط کلیدی خرید نرم افزار برای شرکت های تولیدی است. به اندازه کافی از تعداد مشتریان راضی شرکت مربوطه مطلع باشید.
  • بدانید چه نرم افزاری مناسب شماست

    فرایند تولید برای هر سازمان و شرکتی منحصر به فرد است. تعداد مراحل تولید، زمان تولید، تعداد نیروهای تولید، موارد اولیه مصرف شده و … همگی بر هزینه یابی تولید موثر است. بنابراین قبل از خرید نرم افزار حسابداری تولیدی باید بدانید که فرایند داخلی کارخانه شما چه نیازمندی هایی دارد و چگونه نرم افزار حسابداری تولیدی به هزینه یابی و مدیریت فرایند آن کمک می کند.
  • قابلیت ارتقا داشته باشد

    کسب و کارهای کوچک به هدف رشد و گسترش فعالیت شان را آغاز می کنند. در نظر داشته باشید که تغییرات نرم افزار کار چندان آسانی نیست و انتخاب هوشمندانه تر، تجهیز به نرم افزاری است که ضمن سازگاری با وضعیت فعلی شما امکان ارتقا به سیستم های پیشرفته تر هم داشته باشد.
  • گزارش های تحلیلی و کاربردی ارائه کند

اطلاعات مهم ترین ابزار کسب و کارها هستند. با تکیه بر تحلیل اطلاعات، قدرت تصمیم گیری مدیران افزایش می یابد و می توانند آگاهانه تر تصمیم بگیرند. بررسی ها نشان می دهد، بیش از ۷۰درصد کسب وکارها در دو سال نخست تاسیس، به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات کافی و عدم تحلیل صحیح آن ها، شکست می خورند.

ویژگی  های نرم  افزار حسابداری تولیدی سپیدار همکاران سیستم

پیشنهاد سپیدار سیستم برای حسابداری تولیدی

بسته تولیدی سپیدار همکاران سیستم، نرم افزاری برای مدیریت یکپارچه ی فرآیندهای شرکت های تولیدی است که متناسب با نیاز این کسب وکارها طراحی شده است و کاربری بسیار ساده ای دارد. برخی از مهم ترین امکاناتی که سپیدار سیستم برای شرکت های تولیدی ارائه می ‎دهد به شرح زیر است:

  • كدینگ پیش فرض تولیدی

به راحتی ازكدینگ پیش فرض شركت های تولیدی استفاده كنید.

  • تعیین نقطه سفارش موجودی كالا

از نقطه ی سفارش و کالاهای نیازمند سفارش، به موقع مطلع شوید.

  •  مدیریت موجودی انبار

با شمارش کالاها، ثبت انبارگردانی، صدور تگ، کسری و اضافه انبار را شناسایی کنید.

  • گزارش جامع از گردش حساب مشتریان و تامین كنندگان

با امكان تهیه صورت حساب طرف مقابل در هر لحظه ارتباط شفافی بین خود و مشتریان ایحاد كنید.

  • مدیریت بهینه ی دریافت و پرداخت ها

تمام فعالیت های مرتبط با دریافت و پرداخت را به آسانی ثبت و مدیریت كنید و از آخرین وضعیت چك ها در لحظه مطلع شوید.

 

بسته تولیدی سپیدار همكاران سیستم، شامل سیستم های حسابداری، دریافت و پرداخت، مشتریان و فروش و انبار تولیدی است. با خریداری امكانات سیستم تولید، می توانید بسته خود را تكمیل كنید:

  • امکان تعریف فرمول ساخت (Bill Of Material )
  • امكان پیش بینی تولید
  • امكان مدیریت بهینه ی ضایعات
  • امكان محاسبه ی دقیق و ساده ی بهای تمام شده

هم چنین می توانید سیستم حقوق و دستمزد و زیرسیستم های ارزی، دو زبانه، ردیابی، دو واحدی و انتقال بین انبارها را به بسته خود اضافه کنید.

سایر امکانات بسته حسابداری تولید سپیدار همکاران سیستم

  • تهیه مغایرت بانکی خودکار برای هر حساب
  • چاپ چک و کلر بانک
  • تهیه گزارش آخرین وضعیت چک های دریافتی و پرداختی
  • دریافت و پرداخت از طریق چک، حواله، وجه نقد و دستگاه کارت خوان
  • استفاده از گزارش های روزانه و تجمیعی برای ثبت دفاتر قانونی
  • تکمیل اظهارنامه ی مالیاتی با استفاده از گزارش های تراز آزمایشی، ترازنامه و صورت سود وزیان
  • انجام عملیات پر حجم پایان سال مالی به شکل خودکار و ساده

 

 

 

 

در آخــــــر

اگر کسب و کار شما در حوزه تولید فعال است و نیازمند ابزاری جهت مدیریت مالی و حسابداری تولیدی هستید، می خواهید بهای تمام شده کالای ساخته شده را دقیق بیابید و تصمیمات دقیق تر مدیریتی بگیرید با کلیک بر دکمه زیر اطلاعات تکمیلی جهت دریافت دموی بسته تولیدی سپیدار را دریافت کنید.

این صفحه را به اشتراک بگذارید .

به این مطلب امتیاز دهید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با سپید حساب ویرا

حسابداری تولیدی سپیدار

بسته تولیدی سپیدار

  •  کاهش اتلاف مواد اولیه در خط تولید
  • کنترل خروج مواد اولیه از انبار
  • کنترل ورود محصولات به انبار محصول
  • تعیین حداقل و حداکثر موجودی هر کالا
دسته بندی های بلاگ