سپید_حساب_ویرا

چرا باید از یک نرم افزار مورد تایید دارایی استفاده کنیم؟

فهرست مطالب

 

اگر شما هم جزء کسانی هستید که به یک نرم افزار حسابداری مناسب در سازمان خود نیاز دارید ، حتماً در بررسی های خود در بازار نرم افزارهای مالی و اداری شعارهایی همچون ” نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی ” به گوشتان خورده است. تصمیم شما خرید نرم افزار حسابداری است ، ولی از شرایط و لیست نرم افزار های مورد تایید اداره مالیات اطلاعی ندارید.

در قانون تجارت ایران تمام موسسات فعال تجاری باید صورت معاملات خود را به صورت تفکیک شده در دفاتر روزنامه و کل منتقل ، و پایان هر فصل گزارشات مربوط به مالیات بر ارزش افزوده را به اداره دارایی تحویل دهند.

شما می توانید به جای ثبت هر روزه ، هرماه یک سند خلاصه در دفتر ثبت نموده و در پایان سال فقط 12 سند به ممیز دارایی تحویل دهید. اما نکته مورد توجه درخواست اداره دارایی برای استفاده از نرم افزار حسابداری مالی در صورت ارائه گزارش مالی خلاصه است. و برداشتی که از این امر میشود ، لزوم استفاده از نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی است.photo 2017 07 15 10 49 07

باید از یک نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی استفاده کنید!

به صراحت باید گفت در قانون ، به لزوم معرفی سیستم حسابداری به دارایی اشاره ای نشده است. ولیکن دلیل اعلام و استفاده از نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی این است که در صورت عدم ارسال فرم اعلام مشخصات نرم افزارهای مالی مورد استفاده به این اداره ، اطلاعات مالی باید به صورت سند به سند در دفاتر قانونی تحریر گردد. در صورتی که با اعلام نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی می توان به صورت ماهانه دفاتر را نگارش کرد.

با این وجود از نظر سازمان امور مالیاتی ، نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی نصب شده در سیستم مالی سازمان باید دارای یک سری کاربردهای خاص باشد. ویژگی هایی همچون :

در مقابل مشکلاتی مثل قطعی برق ، نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی باید دارای یک بانک اطلاعاتی حسابداری قابل اعتماد باشد تا اطلاعات مالی دچار مشکل نشود.

قابلیت ساخت فایل های الکترونیکی و برقراری رابط های نرم افزارهای ارائه شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور وجود داشته باشد.

 

 

قابلیت محاسبه خودکار مالیات و ثبت اطلاعات را در سامانه مالیات ارزش افزوده بعد از ثبت نام در سایت داشته باشد.
امکان تهیه خروجی اطلاعات بر اساس استاندارد اداره مالیات مانند اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و …close up of glasses with co workers background 1098 3632

مراحل ثبت نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی

در ابتدا برای معرفی سیستم حسابداری به دارایی باید نامه ای تنظیم کنید. نامه معرفی نرم افزار مالی به دارایی شامل اطلاعاتی همچون نام نرم افزار ، شرکت سازنده نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی و دوره مالی ای است که در آن اطلاعات مالی ثبت می شود.

بعد از ارائه نامه معرفی نرم افزار به دارایی و ثبت در واحد مالیاتی ، شماره ای را از دبیرخانه دریافت کرده و یک نسخه از فرم معرفی نرم افزار به دارایی را نزد خود نگه دارید و دیگری را به سازمان مالیاتی تحویل دهید.

چرا باید از نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی استفاده کرد؟

ثبت اطلاعات در نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی بر اساس ماده 17 آئین نامه تحریر دفاتر صورت می گیرد . بر اساس این قانون مودیانی که از سیستم الکترونیکی نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی استفاده می کنند باید خلاصه عملیات ثبت شده در نرم افزار حسابداری مالی خود را حداقل هر ماه یک بار در دفتر روزنامه ثبت کنند و طبق زمان تعیین شده در ماده 14 آئین نامه مالیاتی به دفتر کل انتقال دهند.

علاوه بر این ، نحوه کار با نرم افزار مورد تایید مالیات مراحل رسیدگی را برای بازرسان تسهیل و اطلاعات با دقت و سرعت در اختیار ماموران دارایی قرار می گیرد.

مشخصات فرم معرفی نرم افزار به دارایی

در اجرای ماده 17 آئین نامه تحریر دفاتر فرم اعلام مشخصات نرم افزارهای مالی مورد استفاده ، به منظور نگهداری حساب ها در نرم افزار های مورد تایید اداره مالیات و تسهیل ثبت در سامانه امور مالیاتی ، باید مشخصات زیر در فرم معرفی نرم افزار به دارایی تکمیل شود.

مشخصات استفاده کننده :
نام و نشانی قانونی
شغل و کد اقتصادی
حوزه مالیاتی

مشخصات سیستم و تهیه کنندگان :
نام سیستم
محیط اجرایی (مشخص کردن سخت افزار)
زبان برنامه نویسی
تاریخ اجرائی سیستم
نام شخص ( حقوقی یا حقیقی تهیه کننده سیستم و نشانی )

خلاصه مطلب اینکه :
به طور کامل هیچ کدام از انواع نرم افزار حسابداری مورد تایید دارایی نیست و نرم افزار های مورد تایید اداره مالیات ، شما را از داشتن دفاتر مالی و ارائه گزارشات مالیاتی معاف نمی کند.

شما می توانید در کسب و کار خود از انواع نرم افزار حسابداری مالی مناسب استفاده کنید. اما فراموش نکنید که حتماً قبل از خرید برنامه حسابداری با یک حسابدار با تجربه مشورت کنید!

 

این صفحه را به اشتراک بگذارید .

به این مطلب امتیاز دهید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با سپید حساب ویرا

حسابداری تولیدی سپیدار

بسته تولیدی سپیدار

  •  کاهش اتلاف مواد اولیه در خط تولید
  • کنترل خروج مواد اولیه از انبار
  • کنترل ورود محصولات به انبار محصول
  • تعیین حداقل و حداکثر موجودی هر کالا
دسته بندی های بلاگ