سپید_حساب_ویرا

انواع اندوخته ها در حسابداری و قوانین مالیاتی آن ها

انواع اندوخته ها در حسابداری

فهرست مطالب

انواع اندوخته ها در حسابداری را زمانی می‌توان تعریف کرد که بدانیم اصلا اندوخته چیست؟

اندوخته را باید بخشی از سود خالص یک شرکت یا کسب‌وکار دانست که به دلایل مختلفی از جمله قوانین، تصمیمات هیئت‌مدیره، برنامه‌های توسعه‌ای و مواردی از این دست کنار گذاشته می‌شود، آن هم احتمالا برای روز مبادا! حالا مشکل 2 تا شد. سود خالص این وسط چیست؟
سود خالص نیز یعنی درآمد حاصل از فعالیت یک کسب‌وکار در هر سال با کسر هزینه‌ها، استهلاک‌ها و ذخایر. حال اگر زیان‌های مالی سال‌های گذشته به علاوه ذخایر قانونی را از سود خالص کم کنیم، به سود قابل تقسیم خواهیم رسید. این ها را گفتیم تا بتوانیم اصل ماجرا، یعنی انواع اندوخته‌های حسابداری را راحت‌تر معرفی کنیم. پس تا انتهای مقاله با گروه نرم افزاری ویراتیم شرکت سپید حساب ویرا همراه باشید.

انواع اندوخته ها در حسابداری

در تعریف مفهومی حسابداری می‌توان انواع انوخته ها را در کل به 2 دسته اجباری و اختیاری تقسیم کرد. اندوخته اجباری را در خدمات مالی سپیدار، موبایل اپلیکیشن سپیدار و عملیات حسابداری همان‌گونه که از نامش پیداست بر اساس الزام قانون تجارت حتما باید به ثبت رساند و در نظر گرفت. اما سایر اندوخته‌ها که تحت عنوان اندوخته‌های اختیاری شناخته می‌شوند را می‌توان اصلا در نظر نگرفت.

حال خود اندوخته‌های اجباری و اختیاری نیز زیرمجموعه‌هایی دارند. سخت شد نه؟ اگر پله به پله این تعاریف را دنبال کنید اتفاقا اصلا سخت نیست.

انواع اندوخته ها در حسابداری

اندوخته قانونی اجباری است

اندوخته قانونی را باید تنها زیرمجموعه اندوخته اجباری دانست. اندوخته اجباری به این دلیل حتما باید در نظر گرفته شود که در ماده ۱۴۰ قانون تجارت کشور اجباری بودن آن ذکر شده است. طبق ماده ۱۴۰ قانون تجارت ضرورت دارد هیئت‌مدیره هر شرکت یک‌بیستم از سود خالص خود را همه‌ساله تحت عنوان اندوخته قانونی در نظر بگیرد. اما در خصوص اندوخته قانونی باید مواردی به شرح زیر را مد نظر قرار داد:

الف- در صورت وجود سود خالص اجباری باید حتما اندوخته قانونی را منظور کرد.

ب- اندوخته قانونی زمانی‌که به میزان یک‌دهم کل سرمایه شرکت یا 10 درصد آن برسد به اندوخته اختیاری تبدیل خواهد شد.

پ- چنانچه سرمایه شرکت افزایش پیدا کند اما اندوخته قانونی همچنان کمتر از 10 درصد سرمایه را به خود اختصاص بدهد، ضرورت دارد تا رسیدن اندوخته به دست کم 10 درصد از میزان سرمایه جدید شرکت همچنان به عنوان سرمایه قانونی منظور شود.

ت-  اندوخته قانونی را هرگز از نظر قانونی نمی‌توان به سرمایه شرکت منتقل کرد.

ث- در خصوص اندوخته قانونی یک شرکت همه تصمیمات باید عینا و دقیقا طبق ماده 140 قانون تجارت اتخاذ شوند.

ج- زمینه هزینه کردن اندوخته قانونی در قوانین محدود نیست و هر شرکت به فراخور نیاز خود می‌تواند در فعالیت‌های گوناگون از این اندوخته بهره بگیرد.

فرق اندوخته احتیاطی یا اندوخته اجباری چیست؟

همان گونه که پیش‌تر نیز عنوان کردیم در میان انواع اندوخته ها در حسابداری غیر از اندوخته‌های اجباری و قانونی، در نظر گرفتن و لحاظ کردن سایر اندوخته‌ها در اسناد و عملیات حسابداری اختیاری است و الزام و اجباری ندارد. اندوخته‌های اختیاری طبق تصمیم‌های مدیران و هیئت‌مدیره شرکت در نظر گرفته می‌شوند و موارد زیر را می‌توان برخی از آنها دانست:

اندوخته احتیاطی

در میان انواع اندوخته‌های اختیاری در حسابداری، اندوخته احتیاطی ضمن پیش‌بینی رویدادها و موارد مصرف احتمالی با توجه به زمینه فعالیت کسب‌وکار بدون محدودیت و بر اساس تصمیم مجمع عمومی شرکت مشخص می‌شود.

اندوخته توسعه و تکمیل

اندوخته توسعه و تکمیل را باید یکی از انواع اندوخته‌های اختیاری در اسناد حسابداری یک شرکت دانست که به منظور گسترش و توسعه فعالیت‌های مختلف یک کسب‌وکار یا شرکت در زمینه‌های متفاوت کاری خود منظور می‌شود. از جمله این اقدامات و فعالیت‌ها می‌توان به مواردی چون راه‌اندازی لاین‌های تولید جدید، خرید تجهیزات و برون‌سپاری فعالیت‌ها اشاره کرد.

سایر انواع اندوخته ها در حسابداری اختیاری

لازم به ذکر است که در میان انواع اندوخته ها در حسابداری موارد دیگری نیز وجود دارد که شرکت‌ها، سازمان‌ها و کسب‌وکارهای گوناگون بر اساس مصالح و منافع خود آنها را در نظر می‌گیرند.

فرق اندوخته احتیاطی یا اندوخته اجباری چیست؟
قوانین تجارت کشور و ماده‌های آن را مطالعه کنید

برای اینکه بتوانید انواع اندوخته ها در حسابداری و موارد مرتبط با آن را بهتر بشناسید بد نیست قوانین تجارت کشور و ماده‌های آن را مطالعه کنید. البته برای این منظور می‌توانید با استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری همه الزامات قانونی را به صورت پیش‌فرض در نظر داشته باشید.

از سپیدار چه می‌دانید؟

برای اطلاع از امکانات و مشاهده دمو نرم افزار حسابداری سپیدار با بهترین نمایندگی نرم افزار حسابداری سپیدار در تهران تماس بگیرید و به وب‌سایت این مجموعه سر بزنید. مشاوره کارشناسان سپیدار را از دست ندهید و جهت برخورداری از تخفیف‌های بسته نرم‌افزار حسابداری و خدمات مالی سپیدار بهترین بسته ممکن برای کسب‌وکار خود را خریداری کنید. مطمئن باشید آموزش گام به گام نرم افزار سپیدار به نیروهایتان صرفه‌جویی بسیاری در وقت و هزینه‌های شما به همراه خوهد داشت.

این صفحه را به اشتراک بگذارید .

به این مطلب امتیاز دهید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با سپید حساب ویرا

حسابداری تولیدی سپیدار

بسته تولیدی سپیدار

  •  کاهش اتلاف مواد اولیه در خط تولید
  • کنترل خروج مواد اولیه از انبار
  • کنترل ورود محصولات به انبار محصول
  • تعیین حداقل و حداکثر موجودی هر کالا
دسته بندی های بلاگ