سپید_حساب_ویرا

ثبت های حسابداری برگشت از خرید

حسابداری برگشت از خرید

فهرست مطالب

آموزش سپیدار به صورت فردی و وبینار گروهی : ۰۲۱۵۸۱۹۴۰۰۰

ثبت برگشت از خرید در برنامه سپیدار

 

کالای برگشت از خرید که در اصطلاح به کالای مرجوعی نیز معروف می باشد به کالا یا محصولی اشاره دارد که خریدار بنا به هر دلیلی تصمیم بر بازگرداندن کالا به فروشنده مد نظر را دارد و در ازای آن یا وجه را طلب کرده و یا اعتبار دریافت می کند.
در حالت کلی کالاهای برگشتی یک مورد مهم در فعالیت های یک مجموعه می باشد و با کمک نرم افزارهای مالی سپیدار می توان این دسته از فعالیت ها را به خوبی ثبت و نگه داری کرد و در صورت لزوم با گزارش گیری از محصول مورد نظر به اطلاعات دقیقی از آن کالا دسترسی پیدا کرد.

برای ثبت برگشت از خرید در نرم افزار سپیدار ،روی تامین کنندگان و انبار کلیک می کنیم سپس از بخش عملیات بر روی برگشت رسید انبار جدید کلیک کرده و تمامی فیلدهای مربوطه را پر می کنیم.
برای درج کالای برگشتی بر روی علامت بعلاوه که در پایین فرم برگشت رسید انبار درج شده است کلیک می کنیم،نام کالا را جستجو کرده ،تعداد برگشتی را وارد و در نهایت بر روی دکمه  ذخیره که در بالای فرم درج شده است کلیک می نماییم.
به این ترتیب هر عنوان و تعداد کالایی که ثبت برگشتی آنها در نرم افزار سپیدار صورت پذیرفته به موجودی انبار ما اضافه می گردد.

 

 

مثال ثبت برگشت از خرید

در هر موسسه و فروشگاهی ممکن است به هر دلیلی قسمتی از کالای خریداری شده برگشت داده شود و در این مورد میتوان معادل کالای برگشت داده شده حساب موجودی کالا را کاهش داد ، یعنی بستانکار کرد.در این حالت و وقتی که کالایی برگشت داده می شود حساب معین حسابهای پرداختنی بدهکار می شود و معین موجودی کالا بستانکار می گردد که در ادامه با یک مثال ثبت های مربوط به برگشت از خرید را مشاهده خواهید کرد.

مثال ۱) فرض کنید در تاریخ ۱۷ آبان ماه معادل ۷۰۰۰ ریال از کالایی که در تاریخ ۲ آبان خریداری شده برگشت داده شود ثبت زیر در دفتر روزنامه انجام میپذیرد.

 

 

دفتر روزنامه عمومی دو ستونی

تاریخ شرح بدهکاربستانکار
۱۷۸صندوق/موجودی نقد و بانک۷/۰۰۰ 
موجودی کالا ۷/۰۰۰
بابت برگشت قسمتی از کالای خریداری شده                       

و چنانچه کالای مذکور بطور نسیه خریداری شده باشد ثبت آن به شرح زیر خواهد بود:

 

دفتر روزنامه عمومی دو ستونی

تاریخ شرح بدهکاربستانکار
۱۷۸حسابهای پرداختنی۷/۰۰۰ 
موجودی کالا ۷/۰۰۰
بابت برگشت قسمتی از کالای خریداری شده به طورنسیه                                                      

مانده حساب برگشت از خرید در پایان دوره مالی حاکی از جمع برگشت از خرید در طی دوره مالی است و هنگام تعیین قیمت تمام شده کالای خریداری شده ، در صورت سود و زیان ، از مانده حساب خرید کالا کسر می شود.

 

مثال ۲) در تاریخ اول آذرماه موسسه شایان تصمیم می گیرد که مقداری از کالای خریداری شده در تاریخ بیستم شهریور ماه از فروشگاه سهیل را که با نوع سفارش داده شده مطابقت ندارد را برگشت دهد ولی این فروشگاه پیشنهاد می کند که موسسه شایان بجای برگشت کالای فوق ، آنرا به مصرف برساند و در عوض تخفیفی به مبلغ ۸۰۰/۰۰۰ ریال دریافت کند .ثبت آن در موسسه شایان این چنین است :

 

دفتر روزنامه عمومی دو ستونی

 

تاریخ شرح بدهکاربستانکار
۱۹صندوق۸۰۰/۰۰۰ 
برگشت از خرید و تخفیفات ۸۰۰/۰۰۰
دریافت تخفیف از فروشگاه سهیل به دلیل مطابقت نداشتن کالای خریداری شده

 

شناسایی اصول و روش گزارش مانده حسابهای خرید و فروش در پایان دوره مالی (سود ناویژه)

در موسساتی که به ارائه خدمات اشتغال دارند ، سود ناویژه دوره مالی از تفریق جمع هزینه از جمع درآمدها به دست می آید.اما در موسساتی که به خرید و فروش کالا می پردازند تعیین سود ویژه دوره مالی نیاز به محاسیه سود ناویژه دوره مالی دارد . منظور از سود ناویژه سودی است که در اثر خرید و فروش کالا عاید می گردد.مانده حساب حساب خرید در پایان دوره مالی حاکی از جمع خرید کالا در طی دور مذکور می باشد که این جمع در محاسبه سود ناویژه و تهیه صورت و سود و زیان مورد استفاده قرار می گیرد و تمام فروشها در یک موسسه در بستانکار حساب فروش ثبت می شود.و در پایان دوره مالی این حساب که حاکی از جمع فروش کالا در طی دوره مذکور است ، در بالای صورت سود و زیان قرار میگیرد ، سود ناویژه دوره مالی به ترتیب زیر محاسبه می شود:

قیمت تمام شده کالا در پایان دوره مالی – فروش خالص در طی دوره مالی=سود ناویژه دوره مالی

برگشت از فروش – فروش =فروش خالص

موجودی کالا در پایان دوره مالی-قیمت تمام شده کالای آماده برای فروش در طی دوره مالی =قیمت تمام شده کالای فروش رفته در طی دوره مالی

آشنایی با حسابهای تولید و اختلاف آن با حسابهای خرید

حسابهای تولیدی در یک شرکت تولیدی به شرح ذیل می باشد :

  • موجودیها (موجودی مواد خام -کالای در جریان ساخت-کالای ساخته شده )
  • داراییهای ثابت (ماشین آلات و وسایل موثر در تولید )
  • هزینه های تولید (هزینه مواد خام -هزینه دستمزد – هزینه سربار)

فعالیت یک شرکت بازرگانی در ارائه خدمات خرید و فروش کالا ، بدون اینکه تغییری در آن داده شود، خلاصه میشود.یک شرکت تولیدی ، برعکس در یک فراگرد تولید ، مواد خام را با کمک نیروی کار و هزینه های سربار به کالای ساخته شده تبدیل می نماید، به دلیل همین طبیعت متفاو ، یک شرکت تولیدی نیازمند حسابهای هزینه و دارایی بیشتری می باشد که خلاصه این حسابها در بالا نام برده شده است .

 

 

شناسایی اصول تشخیص و ثبت حساب خاص موسسات

برخی موسسات بنا به تولید و فعالیت خود یکسری حسابهای خاص برای شرکت یا موسسه تعریف و افتتاح می نمایند که این حسابها با توجه به نوع تولید و زمان متغیر می باشد و شاید پس از گذشت دوره مالی کلا حذف گردند(مانند حساب اشخاص در یکسری از شرکتهای بازرگانی ) . به طور کلی هر فعالیت مالی حداقل دارای دو طرف می باشد یعنی حداقل بر دو عامل اثر می گذارد و اثر هر طرف فعالیت مالی ممکن است بر اقلام خاصی از ترازنامه ، سود و زیان و یا برداشت باشد.

این صفحه را به اشتراک بگذارید .

به این مطلب امتیاز دهید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با سپید حساب ویرا

حسابداری تولیدی سپیدار

بسته تولیدی سپیدار

  •  کاهش اتلاف مواد اولیه در خط تولید
  • کنترل خروج مواد اولیه از انبار
  • کنترل ورود محصولات به انبار محصول
  • تعیین حداقل و حداکثر موجودی هر کالا
دسته بندی های بلاگ