سپید_حساب_ویرا

مفهوم دوره مالی

دلیل برای برگشت چک در بانک

فهرست مطالب

با مفهوم دوره مالی ناآشنایید !؟

معیار سنجش موفقیت واحدهای تجاری، مقدار سود به دست آمده است. با این حال، تعیین دقیق میزان سود هر واحد تجاری چالش بزرگی برای مدیران این واحدها به شمار می‌آید. برای تعیین میزان سود، بهترین راه کلیه دارایی‌ها را فروش کرد و تسویه بدهی‌ها را انجام داد و سپس مقایسه مبلغ وجه باقی‌مانده با آورده‌های مالکان می‌باشد. این عمل تصفیه نامیده می‌شود. با این حال، انجام این عملیات به دلیل هزینه‌های بالا، غیر قابل قبول و غیر منطقی است.

برای حل این مشکل، گزارشات مالی شرکت می‌تواند بهترین راهکار باشد. در این گزارشات، میزان سود شرکت در دوره‌های زمانی مشخص بدون فروش دارایی‌ها و تسویه بدهی‌ها تعیین خواهد شد. دوره‌های زمانی مورد نظر به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ دوره کوتاه مدت و دوره بلندمدت. در دوره کوتاه مدت، میزان سود در یک دوره کوتاه، معمولاً یک سال، تعیین می‌شود.

 

دوره مالی چیست؟

برای ارزیابی سود یا زیان واحد های تجاری، دوره فعالیت آن ها به دوره های کوتاه تقسیم می شود که به هر یک از آن ها، دوره مالی گفته می شود. در انتهای هر دوره مالی، وضعیت مالی شرکت ها در گزارشات مالی بیان می شود که شامل ترازنامه، صورت سود و زیان و جریان وجوه نقد است. این گزارشات مالی برای مدیران، سهامداران و سایر علاقمندان به وضعیت مالی شرکت ها بسیار مفید است و به آن ها کمک می کند تا تصمیمات مهمی در خصوص سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار خود را اتخاذ کنند.

 

سال مالی چیست؟

تعریف سال مالی به دوره مالی یک ساله اطلاق می‌شود که در پایان آن، شرکت‌ها و حسابداران موظف به تهیه و ارائه صورت‌های مالی و اظهارنامه عملکرد می‌باشند. در بیشتر شرکت‌ها در ایران، سال مالی از ابتدای فروردین تا انتهای اسفند ماه مطابق با تقویم خورشیدی است. البته برخی شرکت‌ها به دلیل نوع فعالیت خود، تاریخ‌های مختلفی را برای سال مالی خود انتخاب می‌کنند. برای مثال، واحدهای تجاری فعال در زمینه محصولات کشاورزی ممکن است سال مالی خود را با شروع فصل بهار آغاز کنند.

 

نکاتی درباره دوره مالی و سال مالی

گزارشات میان دوره ای، به منظور اطلاع رسانی سریع تر از وضعیت سود و زیان واحد تجاری، در دوره های زمانی کوتاه تری تهیه می شود. این گزارشات که جنبه برآوردی نیز دارند، معمولاً در بازه های ۳ و ۶ ماهه تهیه می شوند. شرکت های سهامی عام نیز موظف به تهیه گزارشات میان دوره ای ۳ ماهه هستند. علاوه بر این، پایان دوره مالی معمولاً زمانی در نظر گرفته می شود که فعالیت واحد تجاری در کمترین سطح قرار دارد. با توجه به کاربرد گزارشات، می توان صورت های مالی را در بازه های زمانی کوتاه تری مثل یک ماه نیز تهیه کرد.

این صفحه را به اشتراک بگذارید .

به این مطلب امتیاز دهید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با سپید حساب ویرا

حسابداری تولیدی سپیدار

بسته تولیدی سپیدار

  •  کاهش اتلاف مواد اولیه در خط تولید
  • کنترل خروج مواد اولیه از انبار
  • کنترل ورود محصولات به انبار محصول
  • تعیین حداقل و حداکثر موجودی هر کالا
دسته بندی های بلاگ