سپید_حساب_ویرا

حسابداری نقدی و حسابداری تعهدی چیست؟

حسابداری نقدی و حسابداری تعهدی چیست؟

فهرست مطالب

حسابداری نقدی به تفکیک تعریف و انواع به روز شده اش اعم از حسابداری نیمه تعهدی و تعهدی تعدیل شده به علاوه بیان کاربرد و تفاوت های هر یک از آنها در سازمان های مختلف موضوعات مورد بحث در نوشتار پیشِ رو هستند.

در شرکت هایی که در راستای کسب سود تاسیس شده اند، ثبت تعهدی حسابداری به عنوان یک رویه مالوف قابل شناسایی است.

به این علت که پایه اصلی معاملات در بازار طبق معاملات اعتباری صورت می پذیرد.

از سوی دیگر در سازمان‏ های دولتی و غیرانتفاعی که متمرکز بر بودجه و میزان هزینه ‏کرد بودجه فعالیت می کنند، شیوه حسابداری نقدی مرسوم است.

در صورتی که به دنبال کسب اطلاعات بیش تر در این زمینه هستید به شما پیشنهاد می کنیم که تا انتهای این مقاله با گروه نرم افزاری ویراتیم شرکت سپید حساب ویرا همراه باشید.

حسابداری دولتی چیست و قواعد آن چه هستند؟

در همه سازمان های دولتی قوانین کشور متبوع در مقایسه با اصول حسابداری ارجح هستند

البته شیوه های بهره گیری از قواعد حسابداری در هر سازمان پیش از هر موضوع دیگری به ساختار مالی و نحوه هزینه بودجه وابسته است.

علت عدم بهره گیری از حسابداری تعهدی در سازمان ها و ادارات دولتی مستقیما به بودجه بازمی گردد. به این علت که بودجه جهت اجرا در مدت زمانی خاص تصویب می شود

بر همین اساس در راستای جلوگیری از پدید آمدن معضلات مرتبط با بودجه در سازمان ها و ادارات دولتی، حسابداری نقدی مورد توجه و استفاده است.

 

از کاربرد نرم افزار حسابداری چه میدانید؟

مهمترین نکات برای انتخاب نرم افزار حسابداری

تفاوت حسابداری تعهدی و حسابداری نقدی

پایه اصلی تفاوت حسابداری نقدی و تعهدی حین ثبت آرتیکل مالی مشخص می شود.

در روش حسابداری تعهدی به محض عقد قرارداد یا حین انجام معامله، جدای از رد و بدل شدن وجه نقدی یا عدم آن، ثبت در سیستم حسابداری صورت می پذیرد.

در طرف مقابل مبنای اصلی شناسایی و ثبت یک فرآیند مالی در حسابداری نقدی فقط و فقط دریافت و پرداخت وجه خواهد بود.

در حسابداری نقدی تا وقتی از حساب سازمان پولی کسر یا به آن واریز نشود، عملیات حسابداری به ثبت نمی رسد.

بهره گیری از معیار حسابداری نقدی برای سازمان های سودمحور در عمل نشدنی خواهد بود.

زیرا مدیران شرکت های تجاری همواره باید یک تصویر دقیق و مشخص از میزان درآمدهای احتمالی و بدهی های مجموعه تحت فرماندهی خویش در برابر دیدگان شان داشته باشند.

در مقابل سازمان ها و شرکت های دولتی نیز در صورت بهره گیری از حسابداری نقدی دچار خطای محاسباتی در هزینه کرد بودجه و عملیات حسابداری خود می شوند.

به این ترتیب روش های حسابداری نیمه تعهدی، نقدی تعدیل شده و تعهدی تعدیل شده در یک سیستم حسابداری دولتی جای حسابداری نقدی کامل را گرفته اند.

تفاوت حسابداری تعهدی و حسابداری نقدی

حسابداری نیمه تعهدی یعنی چه؟

در شیوه حسابداری تعهدی کامل به محض این که درآمدها و هزینه ها محقق شدند، باید الزاما به ثبت برسند.

اما چنان چه در یک سازمان دولتی حسابداری نقدی کامل مورد بهره قرار بگیرد، حین پرداخت یا دریافت وجه باید اسناد مربوطه را در سیستم حسابداری آن مجموعه به ثبت رساند.

به طور معمول سازمان های دولتی بر درآمدزایی تمرکز ندارند و همین موضوع سبب می شود بتوانند به آسانی آن دسته ار فعالیت های خود که منجر به کسب سود شده اند را پس از دریافت وجه به ثبت برسانند.

البته به ثبت رساندن هزینه های جاری یک سازمان بر اساس ارائه فاکتور رسمی و قابل قبول، تایید صورتحساب، ارائه و تایید صورت وضعیت و … چنان چه مشروط به پرداخت شوند، عملیات حسابداری را در آن سازمان با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد کرد.

علت پدید آمدن حسابداری نیمه تعهدی نیز دلایل بالاست.

با استفاده از  این روش در عملیات حسابداری، هزینه ها طبق شیوه تعهدی و درآمدها بر پایه روش نقدی مورد شناسایی قرار گرفته و به ثبت می رسند.

حسابداری تعهدی تعدیل شده یعنی چه؟

در این روش، مدل برخورد با هزینه ها مانند قبل بر پایه حسابداری تعهدی صورت خواهد گرفت اما حین تحقق درآمد سیستم حسابداری سازمان می تواند 2 نگاه متفاوت به پیشبرد امور داشته باشد.

به این ترتیب درآمدها طبق ماهیت و روش تحقق آنها به انواع ذیل تقسیم خواهند شد:

  • چنان چه درآمدها قابل اندازه گیری و طی زمان کوتاه قابل وصول باشند، جهت شناخت و ثبت آنها از شیوه تعهدی بهره خواهیم گرفت.
  • چنان چه درآمدها قابل اندازه گیری یا وصول در یک بازه زمانی مشخص نباشند، جهت ثبت آنها از مدل حسابداری نقدی استفاده خواهیم کرد.

حسابداری دولتی چیست و قواعد آن چه هستند؟

حسابداری نقدی تعدیل شده یعنی چه؟

در نقطه مقابل مبنای تعهدی تعدیل شده که هزینه ها به شکل ثابت و درآمدها در قالب مشروط دسته بندی می شدند و به ثبت می رسیدند، در این مبنا که کاملا مشابه مبنای نقدی کامل است، درآمدها تنها به شکل نقدی شناخته و ثبت می شوند.

همچنین تا زمانی که دریافت وجهی در کار نباشد، ثبتی نیز انجام نخواهد شد.

اما از طرف دیگر در این روش شناخت و ثبت هزینه ها مشروط خواهد شد و دیگر تحقق هزینه شرط ثبت آن نیست.

 

نقش نرم افزار سپیدار در حسابداری نقدی

ویراتیم تحت عنوان یکی از نمایندگان فروش سپیدار است که می تواند اجرای شیوه حسابداری نقدی را در سازمان شما تا حد بسیاری تعدیل کند.

با استفاده از چه ابزاری؟ کاملا مشخص است که نرم افزار حسابداری سپیدار برای این منظور تا چه اندازه می تواند کمک حال سیستم حسابداری شرکت شما باشد.

تنها با دیدن دمو نرم افزار حسابداری سپیدار در خواهید یافت که نخستین نتیجه استفاده از خدمات مالی سپیدار، بهبود فرآیندهای مالی در کسب و کارتان است.

آموزش گام به گام نرم افزار سپیدار به نیروهای فعال در بخش امور مالی و اداری هر شرکت یا سازمان نوعی سرمایه گذاری برای آینده به حساب می آید.

زیرا به کمک سپید حساب ویرا به عنوان نماینده برتر سپیدار، نرم افزاری در کسب و کار شما رایج خواهد شد که تا حد بسیاری فرآیندهای پیچیده مالی و حسابداری نقدی را تسهیل می کند و بهبود می بخشد. هم اکنون با ما تماس بگیرید.

این صفحه را به اشتراک بگذارید .

به این مطلب امتیاز دهید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با سپید حساب ویرا

حسابداری تولیدی سپیدار

بسته تولیدی سپیدار

  •  کاهش اتلاف مواد اولیه در خط تولید
  • کنترل خروج مواد اولیه از انبار
  • کنترل ورود محصولات به انبار محصول
  • تعیین حداقل و حداکثر موجودی هر کالا
دسته بندی های بلاگ