سپید_حساب_ویرا

یکپارچه سازی تحلیل ها

یکپارچه سازی تحلیل ها

فهرست مطالب

یکپارچه سازی تحلیل

هوش تجاری در سازمان کارایی، بازده ی عملیاتی و فرصت های استفاده نشده را آشکار می کند. هوش تجاری مجموعه ای از فناوری ها و فرآیندهایی است که به افراد در تمام سطوح سازمان، اجازه ی دسترسی و تحلیل داده و در نهایت تصمیم گیری های دقیق را می دهد.

بدون افرادی که بتوانند اطلاعات را تفسیر کنند و به کارگیرند، هوش تجاری مفید نخواهد بود. به این دلیل هوش تجاری کم تر وابسته به فناوری و بیش تر تحت تاثیر فرهنگ و پذیرفته شدن به عنوان یک دارایی مهم است. هدف هوش تجاری تسهیل تصمیم گیری و تصمیم سازی بر اساس واقعیت های سازمانی است.

با رقابتی شدن اقتصاد و کسب و کار، موضوع معنا بخشیدن به داده های سازمانی و تسهیل فرآیند تصمیم سازی، موردتوجه کارشناسان فن آوری اطلاعات و متخصصان علم مدیریت قرار گرفته است. هوش تجاری یا هوش رقابتی تنها زمانی می تواند ارزش آفرین باشدکه توسط افراد به درستی به کار گرفته شود. در چند سال اخیر در کشور ما پیاده سازی سیستم های هوشمند رواج یافته است اما مشکلی که در پیاده سازی موفق و ادامه ی این پروژه هادیده می شود، وجود نداشتن ادبیات مشترک بین افراد و نیز عدم استفاده از متدولوژی مناسب در پیاده سازی است.

اهمیت افراد و مولفه های سازمانی مورد نیاز برای ایجاد یک عملگر تحلیلی موفق

بسیاری از گفتگوها در مورد داده ها و تحلیل آن ها با تمرکز  برفن آوری آغاز می شود. در اختیار داشتن ابزارهای مناسب اهمیت زیادی دارد اما بیش تر مدیران اهمیت افراد و مولفه های سازمانی مورد نیاز برای ایجاد یک عملگر تحلیلی موفق را نادیده می گیرند. این رویکرد فرسودگی را به همراه خواهد داشت. در این صورت بینش های موردنیاز برای پیش برد سازمان به جلو یا الهام بخشیدن به اقدامات برای تحقق اهداف را برآورده نمی کنند. این در حالی است که سرمایه گذاری های انجام شده در این زمینه بالاست. با توجه به برآورد شرکت های تحلیل بین المللی، سرمایه گذاری تجاری جهانی در زمینه ی تجزیه و تحلیل تا سال ۲۰۲۰ از مرز ۲۰۰ میلیارد دلار خواهد گذشت.

عملکرد قدرتمند، موفق و پایدار تجزیه و تحلیل فراتر از فن آوری یا حضور چند نفر در یک سازمان است. داده ها و تجزیه و تحلیل آن ها ضربان نبض یک سازمان است و در تمام تصمیم های کلیدی در زمینه های فروش، بازاریابی، زنجیره ی تامین، تجربه ی مشتری و سایر فعالیت های اصلی اثرگذار است.

بهترین روش برای ایجاد قابلیت های تحلیلی موثر و کارآمد کدام است؟

از طریق توسعه ی یک استراتژی در کل سازمان شروع کنید تا درک روشنی از آینده به دست آورید و میزان دستیابی به موفقیت را اندازه گیری کنید. هدف اصلی اجرای تحلیل داده ها، تقویت سازمان با وجود افراد مناسب با اطلاعات مناسب است که استراتژی قوی و برنامه ریزی شده مدیریت داده ها برای پذیرش آن ها لازم است.
یک شرکت صوتی تصویری را در نظر بگیرید که با توجه به ماهیت تولیدی و بازرگانی شرکت، مدیریت نیازمند کنترل همه جانبه و دید ۳۶۰ درجه از فرآیندهای تامین، گردش انبار، تولید، فروش و… است؛ با پیاده سازی راهکارهای نرم افزاری دراین مجموعه و تولید روزانه حجم انبوه اطلاعات در سیستم های عملیاتی، تهیه ی تحلیل های مختلف از وضعیت کسب وکار و استفاده ی بهینه از دانش نهفته در این حجم انبوه اطلاعات ارزشمند، بیش از پیش اهمیت پیدا کرد. تحلیل این اطلاعات در کنار سایر حوزه ها می توانست دید جامع و یکپارچه ای از کسب وکار را در اختیار مدیران قرار دهد و سازمان را در مدیریت بهتر زنجیره ارزش مشتریان یاری رساند.
وجود یک بستر مناسب برای تهیه ی گزارش های تحلیلی و مدیریتی در کم ترین زمان ممکن و با دسترسی آسان و سریع، از دغدغه های شرکت بود. تا پیش از به کارگیری هوشمندی تجاری، گزارش ها را افراد مختلفی در سطح سازمان تهیه می کردند و در قالب Excel برای مدیریت می فرستادند، در این فرآیند، شرکت با مشکلاتی هم چون به روز نبودن اطلاعات، دخالت سلیقه های شخصی در تهیه ی گزارش ها و عدم وحدت رویه و قابل اتکا نبودن اطلاعات روبه رو بود.
این شرکت برای پاسخ به نیاز خود «هوشمندی تجاری» را به کار گرفت. اکنون این راهکار از طریق جمع آوری اطلاعات از زیرسیستم های عملیاتی گوناگون، بستر لازم برای تهیه ی تحلیل های مختلف و یکپارچه را فراهم کرده است و درنهایت گزارش ها را در قالب داشبوردهای مدیریتی نمایش می دهد. هم چنین این امکان را برای تصمیم گیران فراهم آورده که به سادگی در عمق اطلاعات نفوذ کرده و تصمیمات ریشه ای بگیرند. در نتیجه، گزارش ها و تحلیل های مورد نیاز شرکت، به روز، با دقت، سرعت و صحت بسیار بالا، در اختیار مدیران و تصمیم گیران سازمان قرار می گیرد.

با به کارگیری انبار داده تحلیلی و یکپارچه سازی اطلاعات ، اطلاعات حوزه های کاری مختلف با یکدیگر یکپارچه و در یک دیتابیس مجزا تجمیع می شود؛ هم چنین در این قسمت اطلاعات بودجه ی فروش و تولید براساس گروه محصولات مختلف در بازه های زمانی وارد می شوند و امکان تحلیل یکپارچه ی تمام فرآیندهای کاری سازمان را فراهم می کند.
داشبوردهای مدیریتی تحت وب ، تحلیل های مورد نیاز مدیران و تصمیم گیران را به منظور بررسی عملکرد تک تک فرآیندها و کل سازمان در اختیار می گذارد؛ به این ترتیب در هر لحظه امکان ارزیابی سازمان براساس اطلاعات یکپارچه ی حوزه های کاری گوناگون فراهم شده است.در کنار فن آوری، کلیدهایی برای موفقیت از جمله استراتژی های روشن برای ساخت یک سیستم زمان بندی جدید و تعهد در سراسر سازمان باید در نظر گرفته شود که این امر در برگیرنده ی تمام بازیکنان، طرفداران، داوران و شبکه های تلویزیونی است.

روش رهبری لیگ: شرکت ها می توانند از روش رهبری لیگ از طریق درک اولویت پیروی کنند تا بتوانند با موفقیت تحلیل را در راس همه ی فعالیت ها به اجرا درآورند. باید اطمینان داشت که تیم های رهبری به طور کامل در تعیین و تنظیم انتظارات در سراسر سازمان لحاظ شده اند و از اجازه دادن برای تنظیم استراتژی و تصمیم گیری در سازه های سازمان که مربوط به رویه های موثر بر فن آوری و مخرب نسخه های رقابتی داده و تحلیل آن است، اجتناب کرد.

پرسش های مهم: قبل از شروع هر نوع تجزیه و تحلیل اطلاعات جدید باید از خود بپرسید: آیا این هدف به بهبود عملکرد کسب و کار کمک می کند؟ هزینه ی شروع و بهره وری از فرآیند چقدر است؟ استراتژی راهبردی و سرعت تغییرات در بازار چگونه است؟ آیا سهام بازار افزایش یافته است؟ نوآوری موثر است؟ همه ی گزینه های بالا لحاظ شده است؟

در زمان پاسخ گویی به این پرسش ها مهم است که تیم های تجزیه و تحلیل درک کنند که یک انبار داده نیستند بلکه قابلیت های پشت صحنه ای برای داده ها آشکار می کنند. قابلیت تجزیه و تحلیل شما باید عامل کلیدی برای توسعه و اجرای استراتژی کسب و کار داشته و با ارائه ی بینش در زمینه های کلیدی مانند کارکنان، مشتریان، فرصت های بازار نامناسب و روندهای نوظهور در محیط های خارجی مشارکت داشته باشد.

تیم های رهبری باید درک کنند که شجاعت آن ها زمینه ساز موفقیت خواهد بود، چون با شروع این مسیر، بینش های کسب شده از تحلیل داده ها اغلب به نیاز به تصمیم گیری برای اصلاح مسیر اشاره دارد. رهبران باید با خودشان در مورد تمایلات خود برای درک بینش در مورد تصمیم گیری صادق و برای انجام کارهای خود متعهد باشند.
مقاومت فرهنگی می تواند مانع بزرگ تری نسبت به حالت های پیش بینی شده باشد. یافته های دو مطالعه ی اخیر نشان می دهد که تنها ۵۱ درصد از مدیران اجرایی سازمان ها از سازمان دهی استراتژی تحلیلی پشتیبانی می کنند.
براساس برآوردهای گارتنر، پروژه های تحلیلی در ۶۰ درصد از موارد تنها باعث اتلاف وقت می شوند، بیش تر این موارد به دلیل عدم حمایت ساختار یافته ی سازمانی رخ می دهد و ظرفیت های اجرایی هم راستا با استراتژی های کسب و کار نیستند.

سازمان هایی که توانایی های تجزیه و تحلیل را در همه ی واحدهای سازمانی خود به کار گرفته اند، یا به داده های علمی برای دریافت بینش در سازمان بسنده کرده اند، بیش تر  تمایل دارند از کیت های ابزاری فن آوری و معماری های های شبکه ای استفاده کنند  اما بیش تر فضای درستی برای تاثیر گذاری کارآمد بر روی افراد متخصص ندارند تا بتوانند پروژه های تجزیه وتحلیل خود را راهبری کنند. این مدل ها بیش تر نمی توانند تغییرات تجزیه و تحلیل را محقق کنند.

بررسی دو نمونه

یک شرکت بزرگ  را در نظر بگیرید که مقدار قابل توجهی از سرمایه ی خود را صرف استفاده از زیرساخت های پیشرفته ی تحلیلی کرده است، بدون در نظر گرفتن دلیل کارآمدی اصلی این نرم افزارها،مدیران اجرایی به تیم فناوری خود اجازه ی دسترسی به بسیاری از محصولات را داده اند اما هیچ یک از آن ها دلیل استفاده از این ابزارهای پیشرفته و  شیوه ی استفاده از آن را نمی دانند. اما مدیران پیش از آن که دیر شود این مشکل را شناسایی کرده اند و ارزیابی های کلی از نیازهای سازمانی و بازسازی زیرساخت های آن داشته اند به  شکلی که اعتمادبه نفس کافی در پرسنل برای استفاده ی کارآمد از این ابزارها ایجاد شده و بستری برای حمایت از تغییرات انتقال ایجاد شده است.

در مورد دیگر، یک سازمان بزرگ خدمات مالی یک زیرساخت  فن آوری قوی مبتنی بر نیازهای سهام داران را به کار گرفته است. اما پس از راه اندازی آن، مدیران اجرایی دریافتند که ساختار سازمانی درستی ندارد و افراد نمی توانند به خوبی از آن استفاده کنند. با شناسایی این نیازها، شرکت قادر به استفاده از زیرساخت های بزرگ تری برای صرفه جویی قابل توجه در هزینه های عملیاتی خود شد.

بر اساس گزارش KPMGs ۲۰۱۶ CIO تحلیل داده ها نیاز به مهارت استفاده از فن آوری بر اساس تقاضا در سال دوم دارد اما نزدیک به ۴۰ درصد از رهبران آی تی از کمبود مهارت کافی در این زمینه ی بحرانی رنج می برند. کمتر از ۲۵ درصد سازمان ها بر این باورند که داده های آن ها به اندازه ای بالغ شده است که بتوان در سطح قابل قبولی آن ها را تحلیل کرد تا پیامدهای بهبود یافته ای برای کسب و کار بر اساس مشارکت داده های بین المللی به دست آورد.

سیستم های ساختار یافته، فرآیندها و افراد تخصیص داده شده به تحلیل را می توان به عنوان یک مزیت رقابتی در نظر گرفت اما بسیاری از سازمان ها این فرصت بزرگ را از دست می دهند. بنا به تجربه ی ما، شرکت هایی که  قابلیت های تحلیلی را به شکلی ایجاد کرده اند که نیازهای کسب وکار را پوشش داده است، دارای تیمی از مهندسانی است که مهارت استفاده از داده های عظیم و دانشمندان داده که قادرند بر روی ابتکارات تحلیلی تمرکز کامل داشته باشند است.

اگر چه ساختارها با یکدیگر تفاوت دارند اما یک تیم باید قادر باشد به شکل  یکپارچه با تمام ذی نفعان  شرکت و مشتریان تحلیل ارتباط برقرار کند و به شکل منسجم و هماهنگ با سایر همکاران خود کار کند -کسانی که به طور واقعی چالش های تجاری و شیوه ی فعالیت کسب و کار را درک می کنند- این افراد دید واقع بینانه ای دارند و در راستای اهداف استراتژیک کار می کنند. تیم ها نیز باید حمایت کافی از سوی رهبران اجرایی خود داشته باشند.

در عصری که داده و اطلاعات به عنوان مقیاسی که توانایی آن بسیار بالاتر از قابلیت های های ذهنی افراد است، در نظر گرفته می شود، رهبران تجاری نیاز به تجزیه و تحلیل دارند تا بتوانند به تصمیمات مهم اتخاذ شده ی خود اعتماد کنند، می توان گفت هدف آن فقط کاهش هزینه نیست بلکه امکان رشد در سازمان را فراهم می کند. و بهتر است از تجزیه و تحلیل برای پیش بینی نیازهای آتی مشتریان استفاده شود.

منبع:سایت موسسه پژوهش و آموزش همکاران سیستم

این صفحه را به اشتراک بگذارید .

به این مطلب امتیاز دهید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با سپید حساب ویرا

حسابداری تولیدی سپیدار

بسته تولیدی سپیدار

  •  کاهش اتلاف مواد اولیه در خط تولید
  • کنترل خروج مواد اولیه از انبار
  • کنترل ورود محصولات به انبار محصول
  • تعیین حداقل و حداکثر موجودی هر کالا
دسته بندی های بلاگ